Handledarutbildning i verksamhetsförlagd utbildning, 1.5 hp
Training for Supervisors in Clinical Education, 1.5 credits
8FG075
Huvudområde
PedagogikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående kursExaminator
Anna EkströmKursansvarig
Anna EkströmStudierektor eller motsvarande
Karin WåhlénKontaktinformation
Eva Uebel
Liselotte Lundberg
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Kvartsfart, Blandad undervisningstid) | VT 2025 | 202504-202520 | Svenska | Ortsoberoende |
Huvudområde
PedagogikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XFörkunskapskrav
Avlagd examen från grundläggande högskoleutbildning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska deltagaren kunna
- redogöra för det övergripande organisationen kring handledaruppdraget,
- redogöra för hur PBL kan tillämpas i handledning,
- beskriva och analysera olika handledningssituaitoner,
- beskriva bedömningsprocessen och reflektera över sin handledarroll.
Kursinnehåll
I kursen behandlas
- aktuell organisation, aktuellt regelverk och aktuella styrdokument
- teori om problembaserat lärande (PBL), handlednings- och bedömningsprocesser,
- olika modeller för handledning och reflektion
- yrkesspecifika professionsprocesser
- bedömningskriterier och återkoppling som grund för utveckling av yrkeskunnande
- etiskt förhållningssätt i handledningssituationen.
Undervisnings- och arbetsformer
Föreläsningar och individuella skriftliga inlämningsuppgifter.
Examination
Examination sker genom kontinuerlig bedömning av deltagarens aktiva deltagande i samtliga undervisningsmomenten samt genom en avslutande skriftlig examinationsuppgift.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.
Omexamination
Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination.
Examination för studenter med funktionsnedsättning
Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GKurslitteratur
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande.
Övrig information
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till nämnden för utbildning på grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.
Kursen bedrivs på sådant sätt att kunskaper om kön, könsidentitet/uttryck, etnicitet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder uppmärksammas, synliggörs och kommuniceras i utbildningen.
Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/ i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.
Om det finns synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för hälsa, medicin och vårdKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
EXAM | Examination | 1.5 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.