Allmän farmakologi, 7.5 hp

General Pharmacology, 7.5 credits

8FG079

Huvudområde

Medicin

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Fristående kurs

Examinator

Andreas Eriksson

Kursansvarig

Andreas Eriksson

Studierektor eller motsvarande

Ann-Charlott Ericson

Kontaktinformation

VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
Fristående kurs (Kvartsfart, Blandad undervisningstid) HT 2024 202435-202502 Svenska Linköping, Valla

Huvudområde

Medicin

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet på grundnivå

samt

Naturkunskap 2 eller Kemi 1 och Biologi 1

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • Beskriva innebörden av begreppet läkemedel och identifiera de lagar som styr läkemedelsanvändningen i Sverige
  • Förklara principer för läkemedelsadministrering, absorption, distribution, metabolism och elimination
  • Förklara de generella grunderna för läkemedels farmakodynamik 
  • Beskriva orsaker till och konsekvenser av läkemedelsinteraktioner, läkemedelsbiverkningar och individuella variationer i läkemedelseffekt
  • Beskriva principerna för utveckling av nya läkemedel
  • Beskriva möjlig påverkan av läkemedelsanvändning på natur och miljö

 

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • Förklara resultat från grundläggande farmakokinetiska och farmakodynamiska experiment

 

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • Relatera olika informationskällor om läkemedel till varandra för att värdera källornas relevans och tillförlitlighet 

Kursinnehåll

Kursen innefattar studier i grundläggande farmakodynamik och farmakokinetik. Kursen ger också kunskaper om utmaningar vid läkemedelsbehandling såsom biverkningar, läkemedelsinteraktioner och individuella effekter av läkemedelsbehandling. Vidare ger kursen kunskaper om läkemedelsutveckling och om läkemedels påverkan på miljön. I kursen ingår också att kritiskt värdera information.

Undervisnings- och arbetsformer

Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt.

 

Arbetsformer i denna kurs är föreläsningar, individuella studieuppgifter och gruppövningar. 

Examination

Kursen examineras genom en individuell skriftlig salstentamen och genom kursens obligatoriska moment. De obligatoriska momenten utgörs av individuella studieuppgifter. Samtliga examinationsformer får genomföras ett obegränsat antal gånger av de studenter som inte uppnått godkänt resultat.

Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift. 

 

Anmälan till examination/tentamen

Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.

 

Omexamination

Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination. 

 

Examination för studenter med funktionsnedsättning

Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. 

Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål. 

 

Byte av examinator

Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Kurslitteratur

Lista över resurslitteratur upprättas av institutionsstyrelsen vid institutionen för Biomedicinska och Kliniska Vetenskaper. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.

Övrig information

Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till nämnden för utbildning på grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.

Kursen bedrivs på sådant sätt att kunskaper om kön, könsidentitet/uttryck, etnicitet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder uppmärksammas, synliggörs och kommuniceras i utbildningen.

Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/ i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.

Om det finns synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.

Institution

Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaper
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
STEN Skriftlig tentamen 4 hp U, G
OBMO Obligatoriska moment 3.5 hp U, G
Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.