Våld mot barn – i teori och praktik, 7.5 hp
Violence against children – In theory and practice, 7.5 credits
8FG080
Huvudområde
Medicin Psykoterapi OmvårdnadsvetenskapUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående kursExaminator
Ann-Charlotte MüngerKursansvarig
Ann-Charlotte MüngerStudierektor eller motsvarande
Ann-Charlott EricsonKontaktinformation
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Kvartsfart, Dagtid) | HT 2024 | 202439-202503 | Svenska | Ortsoberoende |
Huvudområde
Medicin, Psykoterapi, OmvårdnadsvetenskapUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XSärskild information
Kursen ges på kvartsfart under en termin. Kursens undervisning och examination sker digitalt på distans.
Förkunskapskrav
- Yrkes- eller kandidatexamen om minst 120 hp inom:
- hälso- och sjukvård
- juridik/kriminologi
- polisiärt arbete
- socionom
- lärare eller förskolelärare
- beteendevetenskap
eller annan likvärdig utbildning - Minst två års yrkeserfarenhet på minst halvtid efter avlagd examen av att ha arbetat med barn och/eller ungdomar inom:
-förskola/-skola
-socialförvaltning
-barnhälsovård
-barnsjukvård
-barn/ungdomspsykiatri
-rättsväsende
-polismyndighet
eller motsvarande
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Förklara begreppet våld mot barn, barnkonventionen samt annan lagstiftning, regelverk och måldokument kring barn och ungdomars våldsutsatthet.
- Analysera olika former av våld, våldets arenor och förövare, risk- och skyddsfaktorer, tecken på, samt konsekvenser av våldsutsatthet hos barn och ungdomar, med utgångspunkt i kunskap om barns utveckling.
- Redogöra för principer för förebyggande åtgärder.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Förklara och värdera olika tecken på våldsutsatthet hos barn och ungdomar.
- Tillämpa metoder för att identifiera våldsutsatthet samt att ge stöd för barn och ungdomar.
- Genomföra möten och samtal med utsatta barn på ett tryggt och metodiskt sätt.
- Praktiskt göra en orosanmälan till socialtjänsten.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Reflektera och relatera till olika synsätt och perspektiv samt moraliska och etiska dilemman kring barn och ungas våldsutsatthet.
- Ange huvuddragen i och värdera samverkan mellan olika myndigheters arbete med våldsutsatta barn och unga.
- Reflektera kring situationer där anmälningsskyldigheten är aktuell.
Kursinnehåll
Kursen går igenom grundläggande teoretisk och praktisk kunskap om våld mot barn och dess konsekvenser samt för området relevant lagstiftning och regelverk. Kursen belyser även bemötande och samtalsmetodik med barn och ungdomar, identifiering av våldsutsatthet, orosanmälan och sätt att stödja barn som erfarit våld. I kursinnehållet ingår även Barnafrids basprogram (en digital utbildning som genomförs genom självstudier) samt vissa av dess fördjupningsmoduler.
Våld mot barn belyses ur flera olika perspektiv av betydelse för barn och ungdomars utveckling och samhällets åtaganden.
Undervisnings- och arbetsformer
Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt. Utbildningarna är upplagda i ämnesintegrerade teman, i teoretiska och praktiska moment som varvas under hela utbildningen. Medicinska fakultetens utbildningar samverkar under utbildningstiden i återkommande interprofessionella moment. Interprofessionellt lärande innebär att studenter från flera professioner lär med, om och av varandra. Denna arbetsform stimulerar och stödjer studentens utveckling av professionell kompetens, samt förbereder studenten för interprofessionellt lagarbete och samverkan i den kommande yrkesutövningen.
Arbetsformer i denna kurs är föreläsningar, grupparbeten, seminarium och en workshop.
Examination
Kursen examineras genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift och examinationsseminarium i grupp. Därutöver krävs aktivt deltagande i obligatoriska moment för godkänt på kursen. Med aktivt deltagande menas att studenten bidrar med arbete, inspel och/eller egna reflektioner med relevans för uppgiften.
De obligatoriska momenten är grupparbeten, deltagande i Barnafrids basprogram samt vissa av dess fördjupningsmoduler, en workshop, och föreläsningar.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.
Omexamination
Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination.
Examination för studenter med funktionsnedsättning
Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GKurslitteratur
Litteraturlista fastställs senast två månader före kursstart av institutionsstyrelsen vid Institutionen för biomedicin och kliniska vetenskaper (BKV). Obligatorisk kurslitteratur finns ej.
Övrig information
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till nämnden för utbildning på grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.
Kursen bedrivs på sådant sätt att kunskaper om kön, könsidentitet/uttryck, etnicitet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder uppmärksammas, synliggörs och kommuniceras i utbildningen.
Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/ i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.
Om det finns synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaperKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
BAS1 | Deltagande i Barnafrids basprogram | 0.5 hp | U, G |
GAB2 | Grupparbete | 0.5 hp | U, G |
WSP3 | Workshop | 0.5 hp | U, G |
FÖR4 | Obligatoriska föreläsningar | 1 hp | U, G |
ISI5 | Individuell skriftlig inlämningsuppgift | 4 hp | U, G |
EXS6 | Examinationsseminarium | 1 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.