Barn- och ungdomspsykiatri, 15 hp
Child- and adolescent psychiatry, 15 credits
8FG082
Huvudområde
MedicinUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående kursExaminator
Maria ZetterqvistKursansvarig
Maria ZetterqvistStudierektor eller motsvarande
Ann-Charlott EricsonKontaktinformation
Daniel Antonsson
Studievägledare
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Kvartsfart, Dagtid) | HT 2025 | 202535-202623 | Svenska | Linköping, US |
Huvudområde
MedicinUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
GXXFörkunskapskrav
- Grundläggande behörighet på grundnivå
- Två års yrkeserfarenhet av att ha arbetat med barn och/eller ungdomar
inom exempelvis förskola, skola, socialförvaltning, barnhälsovård,
barnsjukvård, barn− och ungdomspsykiatri eller motsvarande
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- beskriva den kliniska bilden vid de vanligaste barnpsykiatriska tillstånden,
- beskriva olika faktorer som är viktiga för hur barnpsykiatriska symtom uppstår och vidmakthålls och
- beskriva olika barnpsykiatriska behandlingsmetoder och deras tillämpning.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- ge grundläggande information till barn/ungdomar och deras föräldrar om de vanligaste barnpsykiatriska tillstånden,
- bemöta barn och föräldrar utifrån ett validerande och professionellt förhållningssätt,
- skilja funktionsnedsättande tillstånd från förväntad utveckling och värdera lämplig nivå av stödinsats i samhället och
- uppvisa ett evidensbaserat förhållningssätt.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- reflektera kring den egna yrkeskunskapen och kompetensen,
- identifiera och resonera kring etiska frågeställningar inom det barnpsykiatriska området och
- beakta jämställdhet, jämlikhet och kulturella frågor inom det barnpsykiatriska området.
Kursinnehåll
I kursen avhandlas klinisk bild, bedömning samt behandling av de vanligaste barnpsykiatriska tillstånden. Kursen belyser även olika behandlingsmetoder, samtalstekniker och perspektiv på behandling för att behandla barn och ungdomar med barnpsykiatriska symtom.
Barnpsykiatriska symtom belyses ur flera olika perspektiv, såsom biologiska, inlärningspsykologiska, relationella, familjepsykologiska, utvecklingspsykologiska samt psykosociala perspektiv av betydelse för barn och ungdomars utveckling och psykiatriska symtom.
Undervisnings- och arbetsformer
Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt. Utbildningarna är upplagda i ämnesintegrerade teman, i teoretiska och praktiska moment som varvas under hela utbildningen. Medicinska fakultetens utbildningar samverkar under utbildningstiden i återkommande interprofessionella moment. Interprofessionellt lärande innebär att studenter från flera professioner lär med, om och av varandra. Denna arbetsform stimulerar och stödjer studentens utveckling av professionell kompetens, samt förbereder studenten för interprofessionellt lagarbete och samverkan i den kommande yrkesutövningen.
Arbetsformer i denna kurs är basgrupp, föreläsningar samt seminarier.
Kursen ges på kvartsfart under ett läsår (hösttermin och vårtermin).
Examination
Kursen examineras individuellt genom två skriftliga självständiga arbeten, samt i en muntlig gruppexamination. Därutöver krävs aktivt deltagande i obligatoriska moment för godkänt på kursen. Med aktivt deltagande menas att studenten bidrar med arbete, inspel och/eller egna reflektioner med relevans för uppgiften. De obligatoriska momenten är basgruppsarbetet och seminarier.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.
Omexamination
Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination.
Examination för studenter med funktionsnedsättning
Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GÖvrig information
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till nämnden för utbildning på grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/ i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.
Om det finns synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaperKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
UPG1 | Skriftlig inlämning | 7.5 hp | U, G |
UPG2 | Skriftlig inlämning+muntlig presentation | 7.5 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.