Hållbar utveckling, 3 hp
Sustainable development, 3 credits
8FG083
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående kursExaminator
Maria LermKursansvarig
Maria LermStudierektor eller motsvarande
Ann-Charlott EricsonKontaktinformation
Daniel Antonsson
Studievägledare
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Kvartsfart, Dagtid) | HT 2025 | 202536-202548 | Engelska | Linköping, Valla |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2FSärskild information
Kursen ges på flera campus. Sammankomster äger rum fysiskt eller digitalt. Kursspråket är engelska.
Förkunskapskrav
Högskolestudier om minst
- 120 hp varav minst 90 hp godkända samt
- Engelska 6
Undantag för svenska.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Redogöra övergripande för FNs 17 hållbarhetsmål inom Agenda 2030 och exemplifiera relationer mellan dem
- Identifiera en utmaning med att uppnå hållbarhetsmål inom Agenda 2030 samt analysera detta problemområde med utgångspunkt från temporala/ kulturella/geografiska perspektiv
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Inhämta, tolka och sammanställa information från vetenskaplig litteratur och det omgivande samhället, relevant för ett definierat problemområde inom Agenda 2030
- Identifiera olika perspektiv inom ett identifierat problemområde, baserat på information från relevanta källor
- Använda olika presentationstekniker för att kommunicera mål kopplade till Agenda 2030
- Kommunicera resultatet av ett genomfört arbete med bäring på hållbar utveckling på engelska, såväl skriftligt som muntligt.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Belysa sina egna och andras värderingar i relation till samhällsutmaningarna i Agenda 2030
- Relatera till värdekonflikter utifrån olika perspektiv och möjliga lösningar inom det identifierade problemområdet
Kursinnehåll
Kursen utgår från Agenda 2030 och kursdeltagarna genomför i grupper fördjupningsarbete relaterat till Agenda 2030 målen samt breddar sina kunskaper genom att sätta sig in i övriga gruppers arbete.
Interprofessionella kommunikationsfärdigheter tränas och varje kursdeltagares särskilda kompetenser ska integreras i studierna. Vid uppstartstillfället ges inspirationsföreläsningar på temat hållbar utveckling.
I kursen ingår projektarbete med koppling till relevanta samhällsproblem med bäring på Agenda 2030.
Undervisnings- och arbetsformer
Vid Linköpings universitet utgör det studentcentrerade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt. I kursen tillämpas interprofessionellt lärande. Interprofessionellt lärande innebär att studenter från flera professioner lär med, om och av varandra. Denna arbetsform stimulerar och stödjer studentens utveckling av professionell kompetens, samt förbereder studenten för interprofessionellt lagarbete och samverkan i den kommande yrkesutövningen.
All undervisning sker på engelska. Kursen genomförs i form av två träffar i storgrupp, samt löpande grupparbete fysiskt/via digitala kommunikationsverktyg under terminen samt självstudier i grupp eller på egen hand.
Examination
Examination sker genom löpande skriftlig och muntlig rapportering på engelska individuellt och i grupp: skriftliga och muntliga rapporter regelbundet under kursen om arbetets progress (individuellt) samt slutlig sammanställning av arbetet med tillhörande muntlig presentation (i grupp) för övriga kursdeltagare vid ett examinationstillfälle. Därutöver krävs aktivt deltagande i obligatoriska moment för att bli godkänd på kursen. Med aktivt deltagande menas att studenten bidrar med arbete, inspel och/eller egna reflektioner med relevans för uppgiften. De obligatoriska momenten är kursstart och gruppträffar.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.
Omexamination
Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination.
Examination för studenter med funktionsnedsättning
Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GKurslitteratur
Litteraturlista fastställs senast två månader före kursstart av institutionsstyrelsen för Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaper. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.
Övrig information
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till nämnden för utbildning på grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/ i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.
Om det finns synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaperKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
GRP1 | Grupparbete | 2 hp | U, G |
FINX | Slutexamination | 1 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.