Handledarutbildning i verksamhetsförlagd utbildning: Bedömning och återkoppling, 1.5 hp

Training for Supervisors in Clinical Education: Assessment and feedback, 1.5 credits

8FG084

Huvudområde

Medicinsk pedagogik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Fristående kurs

Examinator

Anna Ekström

Kursansvarig

Anna Ekström

Studierektor eller motsvarande

Karin Wåhlén, Mattias Ekstedt

Kontaktinformation

Anna Ekström

Kursansvarig

VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
Fristående kurs (Kvartsfart, Blandad undervisningstid) HT 2025 202538-202545 Svenska Ortsoberoende

Huvudområde

Medicinsk pedagogik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G2F

Särskild information

Kursen ges för handledare i verksamhetsförlagd utbildning (VFU) inom hälso- och sjukvård. 

Förkunskapskrav

  • Avlagd examen från grundläggande högskoleutbildning inom vård, medicin eller motsvarande.
  • Godkänd kurs: Handledarutbildning i verksamhetsförlagd utbildning, 1,5 hp eller motsvarande.

Lärandemål

Kunskap och förståelse

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • Identifiera studenters kunskapsnivå i olika handledningssituationer utifrån bedömningsprocessen

     

Färdighet och förmåga

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • Tillämpa bedömningsprocessen i olika handledningssituationer inom problembaserat lärande
  • tillämpa evidensbaserade strategier för att stödja studenters kunskapsinhämtning

 

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • Värdera eget förhållningssätt i olika handledningssituationer 
  • Analysera olika lärsituationer inom verksamhetsförlagd utbildning utifrån ett mångfaldsperspektiv

Kursinnehåll

I kursen bearbetas olika perspektiv på lärprocesser i hälso- och sjukvård. 

  • Begrepp i bedömningsunderlag
  • bedömning som process och utfall
  • återkoppling vid bedömning
  • etiskt förhållningssätt i handledningssituationer
  • kunskapsutveckling och lärande
  • professionsutveckling 

Undervisnings- och arbetsformer

Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt. 

Arbetsformer i denna kurs är föreläsning, seminarium och workshop. 

Examination

Kursen examineras genom en kombinerad skriftlig och muntlig individuell examination.

Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift. 

 

Anmälan till examination/tentamen

Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.

 

Omexamination

Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination. 

 

Examination för studenter med funktionsnedsättning

Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. 

Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål. 

 

Byte av examinator

Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Övrig information

Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till nämnden för utbildning på grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.

Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/ i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.

Om det finns synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.

Institution

Institutionen för hälsa, medicin och vård
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
EXAM Examination 1.5 hp U, G
Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.