Handledarutbildning i verksamhetsförlagd utbildning: Introduktion, 1.5 hp
Training for Supervisors in Clinical Education: Introduction, 1.5 credits
8FG088
Huvudområde
Medicinsk pedagogikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående kursExaminator
Anna EkströmKursansvarig
Anna EkströmStudierektor eller motsvarande
Karin Wåhlén, Mattias EkstedtKontaktinformation
Anna Ekström
Kursansvarig
- anna.j.ekstrom@liu.se
- 013-28 24 43
-
Anna Ekström är även examinator
Liselotte Lundberg
Administratör
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Kvartsfart, Blandad undervisningstid) | HT 2025 | 202537-202549 | Svenska | Ortsoberoende |
Huvudområde
Medicinsk pedagogikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2FSärskild information
Kursen ges för handledare till studenter i verksamhetsförlagd utbildning (VFU) inom olika hälso- och sjukvårdsverksamheter.
Förkunskapskrav
- Avlagd examen från grundläggande högskoleutbildning inom vård, medicin eller motsvarande.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- redogöra för den övergripande organisationen kring handledaruppdraget inom olika hälso- och sjukvårdsverksamheter.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- redogöra för hur problembaserat lärande (PBL) kan tillämpas vid handledning av studenter i olika hälso- och sjukvårdsverksamheter
- beskriva och analysera olika handledningssituationer.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- beskriva bedömningsprocessen och reflektera över sin handledarroll i olika hälso- och sjukvårdsverksamheter .
Kursinnehåll
I kursen bearbetas olika perspektiv på lärprocesser i hälso- och sjukvård utifrån
- organisation, regelverk och styrdokument
- problembaserat lärande (PBL)
- modeller för handledning av studenter
- bedömningskriterier och återkoppling som grund för studentens utveckling av sitt yrkeskunnande
- etiskt förhållningssätt i handledningssituationen.
Undervisnings- och arbetsformer
Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap.
Arbetsformer i denna kurs är föreläsningar och individuella skriftliga inlämningsuppgifter.
Examination
Kursen examineras genom en skriftlig individuell examinationsuppgift. Därutöver krävs godkända individuella inlämningsuppgifter för godkänt på kursen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.
Omexamination
Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination.
Examination för studenter med funktionsnedsättning
Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GKurslitteratur
Litteraturlista fastställs senast två månader före kursstart av institutionsstyrelsen vid institutionen för hälsa, medicin och vård (HMV), avdelningen för samhälle och hälsa. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.
Övrig information
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till nämnden för utbildning på grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/ i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.
Om det finns synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för hälsa, medicin och vårdKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
EXAM | Examination | 1.5 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.