​​Elever med språkstörning: kunskap, förståelse och arbetssätt ​, 7.5 hp

School-aged children with developmetal language disorder: knowledge, understanding and strategies, 7.5 credits

8FG092

Huvudområde

Logopedi

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Fristående kurs

Examinator

Christina Reuterskiöld

Kursansvarig

Anna Ekström

Studierektor eller motsvarande

Ann-Charlott Ericson

Kontaktinformation

VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
Fristående kurs (Kvartsfart, Eftermiddagstid) HT 2025 202535-202602 Svenska Ortsoberoende, US

Huvudområde

Logopedi

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G2F

Förkunskapskrav

  • Minst 60hp godkända inom ett av följande program: 
    -Grundlärarutbildning 
    -Ämneslärarutbildning 
    -Socionom
    -Arbetsterapeut
    -Specialistsjuksköterska
    -Psykolog 
    eller motsvarande program.

Lärandemål

Kunskap och förståelse 

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna: 

  • Beskriva symtom på avvikande tal, språk och kommunikation hos elever med relevans för undervisning och lärande  
  • Beskriva språkstörning avseende variabilitet och kontextuell påverkan 
  • Diskutera flerspråkighet i relation till språkstörning 
  • Beskriva psykosociala konsekvenser av språkstörning  
  • Beskriva arbetssätt i skolan anpassade till elever med språkstörning inklusive samverkan med andra professioner och med vårdnadshavare 

Färdighet och förmåga 

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna: 

  • Identifiera tecken på språkliga problem i tal och skrift 
  • Identifiera tecken på nedsatt språkförståelse, såväl avseende hörförståelse som läsförståelse 
  • Ge förslag på vetenskapligt grundade arbetssätt anpassade till elever med språkstörning såväl på individnivå som på gruppnivå 

Värderingsförmåga och förhållningssätt 

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna: 

  • Reflektera över hur kön och kulturell och social bakgrund kan relateras till avvikande tal, språk och kommunikation hos elever  
  • Reflektera över egna uppfattningar och värderingar avseende elever med avvikande tal, språk och kommunikation 

Kursinnehåll

Kursen handlar om språkstörning hos barn och unga i skolåldern och hur lärare kan arbeta för att stödja och stimulera denna elevgrupp. Kursen bidrar med kunskap om språkstörning, förståelse för elevers egna perspektiv, samt insikter om arbetssätt anpassade till elevgruppen. I kursen behandlas aktuell forskning, teorier och perspektiv med fokus på språkutveckling, språkstörning, lärmiljö, arbetssätt och samverkan i skolan. 

Undervisnings- och arbetsformer

Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt. Denna arbetsform stimulerar och stödjer studentens utveckling av professionell kompetens, samt förbereder studenten för interprofessionellt lagarbete och samverkan i den kommande yrkesutövningen. 

Arbetsformer i denna kurs är föreläsningar, seminarier, gruppdiskussioner. 

Examination

Kursen examineras genom skriftliga individuella inlämningsuppgifter som också redovisas vid obligatoriska seminarier.

Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift. 

 

Anmälan till examination/tentamen

Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.

 

Omexamination

Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination. 

 

Examination för studenter med funktionsnedsättning

Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. 

Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål. 

 

Byte av examinator

Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Kurslitteratur

Litteraturlista fastställs senast två månader före kursstart av institutionsstyrelsen vid Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaper. Obligatorisk kurslitteratur finns ej. 

Övrig information

Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till nämnden för utbildning på grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.

Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/ i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.

Om det finns synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.

Institution

Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaper
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
EXA1 Examination 1, inlämningsuppgift och tillhörande seminarium 3.5 hp U, G
EXA2 Examination 2, inlämningsuppgift och tillhörande seminarium 4 hp U, G
Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.