Fysioterapi som medicinsk behandling vid funktionsnedsättning, 30.0 hp

Physiotherapy as Medical Intervention for Functional Impairments, 30.0 credits

8FYG31

Huvudområde

Fysioterapi

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Anna Hermansen

Kursansvarig

Hanna Tigerstrand

Studierektor eller motsvarande

Annika Heslyk
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
MGFY3 Fysioterapeutprogrammet 3 (VT 2020) 202004-202023 Svenska Linköping, US O

Huvudområde

Fysioterapi

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G2X

Kursen ges för

  • Fysioterapeutprogrammet

Särskild information

Kursen utgör termin 3 på fysioterapeutprogrammet. Innehållet är studier om människan i rörelse och aktivitet med utgångspunkt från funktionsnedsättningar till följd av sjukdomar och skador i det muskuloskeletala systemet, respirationssystemet och hjärt-kärlsystemet. Även studier om smärta, immunologi och psykisk sjukdom ingår.

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen krävs godkänt betyg från kursen Biomedicin, rörelsevetenskap och hälsa I, 30 högskolepoäng (termin 1) samt godkänt basgruppsarbete och verksamhetsförlagd utbildning från kursen Biomedicin, rörelsevetenskap och hälsa II, 30 högskolepoäng (termin 2).

Dessutom krävs att förkunskapskraven till föregående kurser är uppfyllda enligt utbildningsplanen.

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • Förklara patofysiologi och symtombild samt beskriva etiologi för vanligt förekommande muskuloskeletala sjukdomar och skador,
  • beskriva symtombild samt fysioterapeutiska åtgärder vid tumörsjukdomar,
  • förklara olika immunologiska reaktioner med särskilt fokus på muskuloskeletala sjukdomar och skador,
  • förklara patofysiologi samt beskriva etiologi vid såväl akut som långvarig smärta,
  • beskriva etiologi, patofysiologi och symtombild för vanligt förekommande psykiska sjukdomar,
  • förklara effekter samt bakomliggande effektmekanismer av fysioterapeutiska behandlingar vid psykiska och muskuloskeletala funktionsnedsättningar,
  • identifiera yrkesetiska problemställningar,
  • förklara vikten av ett kliniskt resonemang vid fysioterapeutisk analys, bedömning och behandling av patienter,
  • förklara anatomiska och fysiologiska förändringar på organ- och systemnivå vid mobilisering och immobilisering.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • Identifiera hur fysisk aktivitet och fysisk träning samt övriga levnadsvanor främjar hälsa respektive påverkar risken för sjukdom och skada,
  • analysera hälsobeteenden på individnivå,
  • tillämpa fysisk aktivitet och fysisk träning som behandlingsmetod vid funktionsnedsättningar till följd av vanligt förekommande sjukdomar och skador i respirationssystemet, hjärt-kärlsystemet och det muskuloskeletala systemet,
  • utföra fysioterapeutisk bedömning och behandling samt prevention vid funktionsnedsättningar till följd av vanligt förekommande sjukdomar och skador i respirationssystemet, hjärt-kärlsystemet och det muskuloskeletala systemet,
  • dokumentera fysioterapeutiska åtgärder och behandlingsresultat i enlighet med gällande lagar och regler,
  • tillämpa och reflektera över ergonomiska principer vid fysioterapeutisk undersökning och behandling,
  • tillämpa ett pedagogiskt och hälsofrämjande förhållningssätt vid kommunikation på individ- och gruppnivå,
  • tillämpa ett professionellt förhållningssätt i möte med patient, närstående och annan hälso- och sjukvårdspersonal,
  • kritiskt granska det vetenskapliga underlaget för evidens som ligger till grund för val av fysioterapeutiska interventioner,
  • tillämpa grunderna för olika vetenskapliga analysmetoder samt tolkning av data.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • Reflektera över faktorer som, ur ett likabehandlingsperspektiv, kan påverka interaktionen mellan människor,
  • reflektera över det egna lärandet och behov av ytterligare kunskap för att utveckla sin kompetens.

Kursinnehåll

Kursens innehåll omfattar ämnesområdena fysioterapi (18 hp), medicinsk vetenskap (7 hp) samt samhälls− och beteendevetenskap (5 hp).
Kursen genomförs integrerat utifrån ett medicinskt perspektiv och med följande huvudsakliga innehåll:

  • funktionsnedsättningar till följd av sjukdomar och skador i respirationssystemet, hjärt-kärlsystemet och det muskuloskeletala systemet
  • psykiska funktionsnedsättningar
  • tumörsjukdomar
  • smärtfysiologi och smärthämningsmekanismer
  • läkning, t.ex. fraktur- och senläkning
  • immunförsvaret, inflammationsprocessen
  • immunmedierade sjukdomar inklusive autoimmuna sjukdomar
  • biomekanik och rörelseanalys
  • effektmekanismer och dosering vid anpassad träning på individ- och gruppnivå
  • fysisk aktivitet och fysisk träning för att främja hälsa samt som prevention och behandling av sjukdom och skada
  • levnadsvanor
  • mental hälsa
  • kliniskt resonemang
  • dokumentation, lagar och förordningar
  • professionellt förhållningssätt
  • anamnesupptagning och samtalsövningar
  • teorier och modeller för interaktion, kommunikation och motivation
  • teorier och modeller tillämpbara inom ämnesområdet fysioterapi
  • vetenskapsteori
  • statistik

I denna kurs ingår även verksamhetsförlagd utbildning (VFU).

Undervisnings- och arbetsformer

Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt. Utbildningarna är upplagda i ämnesintegrerade teman, i teoretiska och praktiska moment som varvas under hela utbildningen. Medicinska fakultetens utbildningar samverkar under utbildningstiden i återkommande interprofessionella moment.  Interprofessionellt lärande innebär att studenter från flera professioner lär med, om och av varandra. Denna arbetsform stimulerar och stödjer studentens utveckling av professionell kompetens, samt förbereder studenten för interprofessionellt lagarbete och samverkan i den kommande yrkesutövningen.

I undervisningen på denna kurs utnyttjas olika arbetsformer såsom föreläsningar, färdighetsträningar, studieuppgifter, seminarier, basgruppsarbete och verksamhetsförlagd utbildning.

Examination

Deltagande i obligatoriska moment är en förutsättning för godkänt på kursen. Obligatoriska moment är basgruppsarbete, seminarier, studieuppgifter och verksamhetsförlagd utbildning. Kursen examineras fortlöpande genom bedömning av individuella prestationer vid de obligatoriska momenten samt i form av en individuell skriftlig salstentamen och en muntlig praktisk tentamen.

Skriftlig individuell salstentamen, muntlig praktisk tentamen, studieuppgifter och seminarier får examineras obegränsat antal gånger, av de studenter som inte uppnått godkänt resultat.

Verksamhetsförlagd utbildning är så kallad resurskrävande examination och får genomföras maximalt två gånger. 

Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.

 

Anmälan till examination/tentamen

Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.

 

Omexamination

Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination.

 

Detta gäller även bedömning av verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Tidpunkt bestäms i varje enskilt fall men kan ske endast när lärare, handledare och/eller VFU-plats finns att tillgå. 

 

Examination för studenter med funktionsnedsättning

Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

 

Byte av examinator

Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.

 

Avbrytande av VFU

En student kan komma att få avbryta den verksamhetsförlagda utbildningen i förtid och bli underkänd om det finns en påtaglig risk för att studenten på grund av grov oskicklighet riskerar att skada en person i verksamheten, t.ex. elev, patient eller motsvarande. Studenten får inte delta i den verksamhetsförlagda utbildningen på nytt innan examinator har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som krävs för att inte riskera att skada en annan person. En student har rätt till maximalt två sådana kontrolltillfällen.

 

Under förutsättning att det finns tillräckligt underlag för bedömning av studentens prestationer under verksamhetsförlagd utbildning i relation till kursens mål får betyg sättas även om studenten har varit delvis frånvarande från den verksamhetsförlagda utbildningen eller avbrutit den i förtid.

Betygsskala

Tvågradig skala, äldre version, U, G

Kurslitteratur

Litteraturlista fastställs senast två månader före kursstart av programutskott vid fysioterapeutprogrammet. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.

Övrig information

Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig och vid behov till utbildningsnämnden på grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.

Kursen bedrivs på sådant sätt att kunskaper om kön, könsidentitet/uttryck, etnicitet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder uppmärksammas, synliggörs och kommuniceras i utbildningen.

Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.

Institution

Institutionen för hälsa, medicin och vård
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
VFU2 VFU, termin 3 9 hp U, G
SKRE Skriftlig examination, termin 3 6 hp U, G
OBL2 Obligatoriska moment del 2, termin 3 3.5 hp U, G
OBL1 Obligatoriska moment del 1, termin 3 3 hp U, G
MUNE Muntlig examination, termin 3 6 hp U, G
BAS1 Basgrupp, termin 3 2.5 hp U, G

Kompletterande litteratur

Böcker

Abbas, Abul K., Lichtman, Andrew H., Pillai, Shiv, Abbas, Abul K., (2018) Cellular and molecular immunology Ninth edition. Philadelphia, PA : Elsevier, [2018]

ISBN: 9780323523233, 0323523234, 9780323523226, 0323523226, 9780323479783, 0323479782

Smärta och immunologi

Bergström, Ingrid, (2019) Osteoporos : frakturer och träning Upplaga 1 Lund : Studentlitteratur , [2019]

ISBN: 9789144122403

Fysioterapi

Björk, Jonas, (2011) Praktisk statistik för medicin och hälsa 1. uppl. Stockholm : Liber, 2011

ISBN: 9147103434, 9789147103430, 9789147099566

Vetenskaplig metodik och statistik

Borg, Jörgen, (2015) Rehabiliteringsmedicin : [teori och praktik] 1. uppl. Lund : Studentlitteratur, 2015

ISBN: 9789144101965

Medicinsk vetenskap

Bragée, Britt W., (2013) Kroppen först : en behandlingsmodell vid psykosomatik 1. uppl. Lund : Studentlitteratur, 2013

ISBN: 9789144084602

Psykiatrisk sjukdom

Bragée, Britt W., (2012) När kroppen säger ifrån : program för självhjälp [Stockholm : Britt Bragée] : Vulkan, cop. 2012

ISBN: 9789163717697

Psykiatrisk sjukdom

Brauner, Annelie, (2015) Medicinsk mikrobiologi & immunologi 1. uppl. Lund : Studentlitteratur, 2015

ISBN: 9789144038681

Smärta och immunologi

Dahlström, Ulf, Jonasson, Lena, Nyström, Fredrik H., (2010) Kardiovaskulär medicin 1. uppl. Stockholm : Liber, 2010

ISBN: 9789147093854

Medicinsk vetenskap

Denison, Eva, Åsenlöf, Pernilla, (2012) Beteendemedicinska tillämpningar i sjukgymnastik 1. uppl. Lund : Studentlitteratur, 2012

ISBN: 9789144059358

Samhälls- och beteendevetenskap

Enoka, Roger M., (2015) Neuromechanics of human movement Fifth edition. Champaign, lll. : Human Kinetics, [2015]

ISBN: 9781450458801, 1450458807

Motorik och biomekanik

Everett, Tony, MCSP, Kell, Clare, (2010) Human movement : an introductory text 6. ed. / edited by Tony Everett and Clare Kell Edinburgh ; New York : Churchill Livingstone/Elsevier, 2010

ISBN: 9780702031342

Motorik och biomekanik

Higgs, Joy, Jensen, Gail M., Loftus, Stephen, Christensen, Nicole, (2019) Clinical reasoning in the health professions Fourth edition Edinburgh : Elsevier, 2019

ISBN: 9780702062247

Fysioterapi

Holm Ivarsson, Barbro, (2014) Sjukdomsförebyggande metoder : samtal om levnadsvanor i vården 1. utg. Stockholm : Natur & kultur, 2014

ISBN: 9789127136670

Samhälls- och beteendevetenskap

Holmström, Eva, Moritz, Ulrich, Lyons, Lena, (2007) Rörelseorganens funktionsstörningar : klinik och sjukgymnastik 3., [omarb. och utök.] uppl. / [illustrationer: Lena Lyons] Lund Studentlitteratur, 2007

ISBN: 9789144039541

Fysioterapi

Hultenheim Klintberg, Ingrid, Gunnarsson Holzhausen, Ann-Christine, (2013) Axeln : funktionsanalys och sjukgymnastik 1. uppl. Lund : Studentlitteratur, 2013

ISBN: 9789144072005

Fysioterapi

Juel, Niels Gunnar, Wallgren, Gunnel A., (2003) Ortopedisk medicin Lund : Studentlitteratur, 2003

ISBN: 9144013264

Medicinsk vetenskap

Kirkwood, Betty R., Sterne, Jonathan A. C., (2003) Essential medical statistics 2. ed. Malden, Mass. : Blackwell Science, cop. 2003

ISBN: 0865428719, 9780865428713

Vetenskaplig metodik och statistik

Klareskog, Lars, Saxne, Tore, Rudin, Anna, Rönnblom, Lars, Enman, Yvonne, (2017) Reumatologi Tredje upplagan Lund : Studentlitteratur, [2017]

ISBN: 9789144115108

Medicinsk vetenskap

Kolt, Gregory S., Snyder-Mackler, Lynn, (2007) Physical therapies in sport and exercise 2. ed.. Edinburgh : Churchill Livingstone, cop. 2007.

ISBN: 0443103518

Fysioterapi

Kåver, Anna, (2016) KBT i utveckling : en grundbok i kognitiv beteendeterapi 2., uppdaterade utg. Stockholm : Natur & kultur, 2016

ISBN: 9789127147447

Larsson, Kjell, (2014) KOL : kroniskt obstruktiv lungsjukdom 3. uppl. Lund : Studentlitteratur, 2014

ISBN: 9789144078175

Medicinsk vetenskap

LeVeau, Barney F., (2011) Biomechanics of human motion : basics and beyond for the health professions Thorofare, N.J. : SLACK, cop. 2011

ISBN: 9781556429057

Motorik och biomekanik

Lindgren, Urban, Svensson, Olle, (2014) Ortopedi 4. uppl. Stockholm : Liber, 2014

ISBN: 9789147105397

Medicinsk vetenskap

Linton, Steven James, (2013) Att förstå patienter med smärta 2. uppl. Lund : Studentlitteratur, 2013

ISBN: 9789144076171

Smärta och immunologi

Linton, Steven James, Bergbom, Sofia, Flink, Ida, (2013) Beteendeanalys steg för steg : grunden till en effektiv KBT-behandling 1. utg. Stockholm : Natur & kultur, 2013

ISBN: 9789127132146

Samhälls- och beteendevetenskap

Magnusson, Stefan, Mannheimer, Clas, (2015) Långvarig smärta : behandling och rehabilitering 2. uppl. Lund : Studentlitteratur, 2015

ISBN: 9789144093161

Smärta och immunologi

Main, Eleanor, Denehy, Linda, (2016) Cardiorespiratory physiotherapy : Adults and Paediatrics Fifth edition. 2016

ISBN: 9780702047312, 0702047317

Fysioterapi

Miller, William R., Rollnick, Stephen, (2013) Motiverande samtal : att hjälpa människor till förändring 3., rev. och utök. utg. [dvs 4 svenska utg.] Stockholm : Natur & kultur, 2013

ISBN: 9789127135390

Samhälls- och beteendevetenskap

Naish, Jeannette, Syndercombe Court, Denise, (2014) Medical sciences Second edition. Edinburgh : Saunders/Elsevier, 2015.

ISBN: 9780702051388, 0702051381

Medicinsk vetenskap

Norgren, Lars, (2004) Vensjukdomar Lund : Studentlitteratur, 2004

ISBN: 9144024894

Medicinsk vetenskap

Norrbrink, Cecilia, Lundeberg, Thomas, (2014) Om smärta : ett fysiologiskt perspektiv 2. uppl. Lund : Studentlitteratur, 2014

ISBN: 9789144089706

Smärta och immunologi

Olséni, Lone, Wollmer, Per, (2011) Sjukgymnastik vid nedsatt lungfunktion 2., [utök. och uppdaterade] uppl. Lund : Studentlitteratur, 2011

ISBN: 9789144068749

Fysioterapi

Olsson, Henny, Sörensen, Stefan, (2011) Forskningsprocessen : kvalitativa och kvantitativa perspektiv 3. uppl. Stockholm : Liber, 2011

ISBN: 9789147100514

Vetenskaplig metodik och statistik

Ottosson, Jan-Otto, (2015) Psykiatri 8., [uppdaterade] uppl. Stockholm : Liber, 2015

ISBN: 9789147114283

Psykiatrisk sjukdom

Perry, Jacquelin, Burnfield, Judith M., (2010) Gait analysis : normal and pathological function 2. ed. Thorofare, N.J. : SLACK, cop. 2010

ISBN: 9781556427664

Motorik och biomekanik

Persson, Björn M., Wingstrand, Hans, Wiberg, Gunnar, Lyons, Lena, (2005) Ortopedisk grundbok Lund : Studentlitteratur, 2005

ISBN: 9144037023

Medicinsk vetenskap

Prosser, Rosemary, Conolly, W. Bruce, (2003) Rehabilitation of the hand and upper limb Edinburgh : Butterworth-Heinemann, 2003

ISBN: 0750622636

Fysioterapi

Sandström, Thomas, Eklund, Anders, (2015) Lungmedicin 2. uppl. Stockholm : Studentlitteratur, 2015

ISBN: 9789144084190

Medicinsk vetenskap

Thomas, Jerry R., Nelson, Jack K., Silverman, Stephen J., (2015) Research methods in physical activity Seventh edition Champaign, IL : Human Kinetics, [2015]

ISBN: 9781450470445, 1450470440

Vetenskaplig metodik och statistik

Artiklar

FYSS 2017 : fysisk aktivitet i sjukdomsprevention och sjukdomsbehandling
Garber, C.E., Blissmer, B., Deschenes, M.R., Franklin, B.A., Lamonte, M.J., Lee, I.-M., Nieman, D.C., Swain, D.P., Quantity and Quality of Exercise for Developing and Maintaining Cardiorespiratory, Musculoskeletal, and Neuromotor Fitness in Apparently Healthy Adults: Guidance for Prescribing Exercise
Grimsby, O., Scientific-Therapeutic-Exercise-Progressions Journal of Manual and Manipulative Therapy (Journal of Manual and Manipulative Therapy, January 1994, 2(3):94-101)
Thomee, R., A Comprehensive Treatment Approach for Patellofemoral Pain Syndrome in Young Women

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.