Fysioterapi som medicinsk behandling vid funktionsnedsättning och funktionshinder, 30.0 hp

Physiotherapy as Medical Intervention for Functional Impairments and Disability, 30.0 credits

8FYG42

Huvudområde

Fysioterapi

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Marlene Dufvenberg

Kursansvarig

Kristina Lingårdh

Studierektor eller motsvarande

Annika Heslyk
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
MGFY2 Fysioterapeutprogrammet 4 (VT 2020) 202004-202023 Svenska Linköping, US O

Huvudområde

Fysioterapi

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G2X

Kursen ges för

  • Fysioterapeutprogrammet

Särskild information

Kursen utgör termin 4 på fysioterapeutprogrammet. Innehållet är studier om människan i rörelse och aktivitet med utgångspunkt från funktionsnedsättning samt funktionshinder till följd av medfödda och förvärvade neurologiska sjukdomar och skador.

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen krävs godkänt betyg från kursen Biomedicin, rörelsevetenskap och hälsa II, 30 högskolepoäng (termin 2) samt godkänt basgruppsarbete och verksamhetsförlagd utbildning från kursen Fysioterapi som medicinsk behandling vid funktionsnedsättning, 30 högskolepoäng (termin 3). Dessutom krävs att förkunskapskraven till föregående kurser är uppfyllda enligt utbildningsplanen.

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • Förklara patofysiologi och symtombild samt beskriva etiologi vid sjukdomar och skador i nervsystemet,
  • förklara hur olika syn på hälsa och samverkan med annan hälso- och sjukvårdspersonal kan påverka val och genomförande av interventioner vid rehabilitering eller habilitering,
  • identifiera grundläggande fakta för att förstå den vetenskapliga grund som krävs för att planera och utföra ett självständigt examensarbete inom ämnet fysioterapi,
  • beskriva vetenskapsteoretiska ansatser inom fysioterapeutisk forskning,
  • förklara begreppet entreprenörskap utifrån ett vård- och samhällsperspektiv.

 

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • Utföra fysioterapeutisk undersökning, bedömning och behandling vid funktionsnedsättningar och funktionshinder till följd av sjukdomar och skador i nervsystemet,
  • tillämpa ett kliniskt resonemang vid fysioterapeutisk bedömning, behandling och utvärdering av patienter med neurologiska funktionsnedsättningar och funktionshinder med stöd av teori, färdigheter samt aktuell forskning,
  • analysera och bedöma smärtproblematik vid neurologiska funktionsnedsättningar och funktionshinder,
  • tillämpa ett hälsofrämjande förhållningssätt vid möte med patient utifrån kunskaper om hur fysisk aktivitet och fysisk träning samt övriga levnadsvanor påverkar hälsa och kan förebygga ohälsa hos människor med funktionsnedsättningar och funktionshinder,
  • bedöma behov av och förskriva hjälpmedel i syfte att främja patienters autonomi,
  • tillämpa och reflektera över ergonomiska principer och med god patientsäkerhet utföra fysioterapeutisk undersökning och behandling med hänsyn till patientens förutsättningar,
  • redogöra för samt diskutera undersökning, behandling och behandlingsresultat med berörda parter samt dokumentera relevant information i enlighet med gällande lagar och regler,
  • utvärdera hälsofrämjande och fysioterapeutiska åtgärder med relevanta mätmetoder,
  • bedöma konsekvenserna av att leva med långvarig funktionsnedsättning eller långvarigt funktionshinder ur ett biopsykosocialt perspektiv,  
  • tillämpa kommunikationsstrategier utifrån ett professionellt förhållningssätt och med pedagogisk förmåga möta patienter med nedsatt kognitions- och kommunikationsförmåga,
  • tolka och tillämpa statistisk data samt värdera vetenskapliga resultat.

 

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • Värdera mätmetoder och utvärderingsinstrument relevanta inom fysioterapi,
  • värdera sin pedagogiska förmåga och sitt professionella förhållningssätt i undervisnings- och instruktionssituationer,
  • värdera vetenskapliga rön inom kunskapsområdet fysioterapi,
  • reflektera över och bearbeta etiska problemställningar ur ett mångfaldsperspektiv,
  • värdera betydelsen av att respektera patienters egenvärde och integritet utifrån ett professionellt förhållningssätt.

Kursinnehåll

Kursens innehåll omfattar ämnesområdena fysioterapi (18 hp), medicinsk vetenskap (7 hp) samt samhälls− och beteendevetenskap (5 hp).

Kursen genomförs integrerat utifrån ett medicinskt perspektiv och med följande huvudsakliga innehåll:

  • funktionsnedsättningar och funktionshinder till följd av medfödda och förvärvade sjukdomar och skador i centrala och perifera nervsystemet
  • neurobiologi och neuroanatomi
  • åldrande och demens
  • neurogen/neuropatisk och muskuloskeletal smärta
  • utvecklingsstörning och neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och funktionshinder
  • neuropsykologi med inriktning mot kognition, perception och motorik
  • motorisk utveckling, motorisk kontroll, postural kontroll samt motorisk inlärning
  • neurologisk undersökning
  • träning vid neurologiska funktionsnedsättningar
  • rörelseanalys och biomekanik
  • förflyttningsteknik
  • tal, språk och kommunikation
  • teorier och modeller för interaktion, kommunikation och motivation
  • etiska problemställningar
  • professionellt förhållningssätt
  • kvantitativa och kvalitativa forskningsansatser
  • granskning av vetenskapliga artiklar
  • tolkning av kvantitativa data och val av statistiska analysmetoder
  • entreprenörskap

 

I denna kurs ingår även verksamhetsförlagd utbildning (VFU).

Undervisnings- och arbetsformer

Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt. Utbildningarna är upplagda i ämnesintegrerade teman, i teoretiska och praktiska moment som varvas under hela utbildningen. Medicinska fakultetens utbildningar samverkar under utbildningstiden i återkommande interprofessionella moment.  Interprofessionellt lärande innebär att studenter från flera professioner lär med, om och av varandra. Denna arbetsform stimulerar och stödjer studentens utveckling av professionell kompetens, samt förbereder studenten för interprofessionellt lagarbete och samverkan i den kommande yrkesutövningen.


I undervisningen på denna kurs utnyttjas olika arbetsformer såsom föreläsningar, färdighetsträningar, studieuppgifter, seminarier, basgruppsarbete och verksamhetsförlagd utbildning.

Examination

Deltagande i obligatoriska moment är en förutsättning för godkänt på kursen. Obligatoriska moment är basgruppsarbete, seminarier, studieuppgifter och verksamhetsförlagd utbildning. Kursen examineras fortlöpande genom bedömning av individuella prestationer vid obligatoriska moment samt i form av individuell skriftlig salstentamen och individuell muntlig praktisk tentamen.

 

Skriftlig individuell salstentamen, muntlig praktisk tentamen, studieuppgifter och seminarier får examineras obegränsat antal gånger, av de studenter som inte uppnått godkänt resultat.

 

Verksamhetsförlagd utbildning är så kallad resurskrävande examination och får genomföras maximalt två gånger. 

 

Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.

 

Anmälan till examination/tentamen

Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.

 

Omexamination

Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination.

 

Detta gäller även bedömning av verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Tidpunkt bestäms i varje enskilt fall men kan ske endast när lärare, handledare och/eller VFU-plats finns att tillgå. 

 

Examination för studenter med funktionsnedsättning

Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

 

Byte av examinator

Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.

 

Avbrytande av VFU

En student kan komma att få avbryta den verksamhetsförlagda utbildningen i förtid och bli underkänd om det finns en påtaglig risk för att studenten på grund av grov oskicklighet riskerar att skada en person i verksamheten, t.ex. elev, patient eller motsvarande. Studenten får inte delta i den verksamhetsförlagda utbildningen på nytt innan examinator har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som krävs för att inte riskera att skada en annan person. En student har rätt till maximalt två sådana kontrolltillfällen.

 

Under förutsättning att det finns tillräckligt underlag för bedömning av studentens prestationer under verksamhetsförlagd utbildning i relation till kursens mål får betyg sättas även om studenten har varit delvis frånvarande från den verksamhetsförlagda utbildningen eller avbrutit den i förtid.

Betygsskala

Tvågradig skala, äldre version, U, G

Kurslitteratur

Litteraturlista fastställs senast två månader före kursstart av programutskott vid fysioterapeutprogrammet. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.

Övrig information

Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig och vid behov till utbildningsnämnden på grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.

 

Kursen bedrivs på sådant sätt att kunskaper om kön, könsidentitet/uttryck, etnicitet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder uppmärksammas, synliggörs och kommuniceras i utbildningen.

 

Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.

Institution

Institutionen för hälsa, medicin och vård
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
VFU2 VFU, termin 4 8.5 hp U, G
SKRE Skriftlig examination, termin 4 6 hp U, G
OBL2 Obligatoriska moment del 2, termin 4 4 hp U, G
OBL1 Obligatoriska moment del 1, termin 4 4 hp U, G
MUNE Muntlig examination, termin 4 5 hp U, G
BAS1 Basgrupp, termin 4 2.5 hp U, G

Obligatorisk litteratur

Böcker

(2003) Klassifikation av funktionstillstånd, funktionshinder och hälsa : svensk version av International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF) Kortversion Stockholm : Socialstyr., 2003

ISBN: 9172018224

Medicinsk vetenskap

Adler, Susan S., Beckers, Dominiek, Buck, Math, (2014) PNF in practice : an illustrated guide Fourth fully revised edition. Berlin : Springer, 2014.

ISBN: 9783642349881, 3642349889, 9783642349874, 3642349870

Fysioterapi

Beckung, Eva, Brogren Carlberg, Eva, Rösblad, Birgit, (2013) Fysioterapi för barn och ungdom : teori och tillämpning 2., [rev.] uppl. / illustrationer: Carin Carlsson Lund : Studentlitteratur, 2013

ISBN: 9789144070681

Fysioterapi

Borg, Jörgen, (2015) Rehabiliteringsmedicin : [teori och praktik] 1. uppl. Lund : Studentlitteratur, 2015

ISBN: 9789144101965

Medicinsk vetenskap

Carr, Janet H., Shepherd, Roberta, (2000) Movement science : foundations for physical therapy in rehabilitation 2. ed. Gaithersburg, Md. : Aspen Publ., 2000

ISBN: 0834217473

Fysioterapi

Edwards, Susan, (2002) Neurological physiotherapy : a problem-solving approach 2. ed. Edinburgh : Churchill Livingstone, 2002

ISBN: 0443064407

Fysioterapi

Effgen, Susan K., (2013) Meeting the physical therapy needs of children Second edition. Philadelphia, PA : F.A. Davis Company, [2013]

ISBN: 9781299139855, 9780803619425, 9780803638907

Fysioterapi

Eliasson, Ann-Christin, Burtner, Patricia A., (2008) Improving hand function in cerebral palsy : theory, evidence and intervention London : Mac Keith Press, 2008.

ISBN: 9781898683537, 1898683530

Fysioterapi

Fagius, Jan, Nyholm, Dag, (2013) Neurologi 5., [rev.] uppl. / under redaktion av Jan Fagius, Dag Nyholm Stockholm : Liber, 2012 2013)

ISBN: 9789147105403, 9789147107902

Medicinsk vetenskap

Frankelius, P. & Norrman, C., (2013) Uppfinningars betydelse för Sverige : hur kan den svenska innovationskraften utvecklas och tas tillvara bättre? Stockholm : VINNOVA, 2013

ISBN: 9789186517830

Harvey, Lisa, Ph. D., (2008) Management of spinal cord injuries : a guide for physiotherapists Edinburgh ; New York : Butterworth-Heinemann, 2008.

ISBN: 9780443068584, 0443068585

Fysioterapi

Higgs, Joy, Jones, Mark, Loftus, Stephen, Christensen, Nicole, (2008) Clinical reasoning in the health professions 3rd ed. Oxford : Butterworth-Heinemann, 2008.

ISBN: 0702037672, 9780702037672, 9780750688857, 0750688858

Pedagogik och psykologi

Higgs, Joy, Richardson, Barbara, Dahlgren, Madeleine Abrandt, (2004) Developing practice knowledge for health professionals Edinburgh ; New York : Butterworth-Heinemann, 2004

ISBN: 0750654295

Pedagogik och psykologi

Holtz, Anders, Levi, Richard, Lyons, Lena, (2006) Ryggmärgsskador : behandling och rehabilitering Lund : Studentlitteratur, 2006

ISBN: 9144032285

Medicinsk vetenskap

King, L.A., Horak, F.B., (2009) Delaying Mobility Disability in People With Parkinson Disease Using a Sensorimotor Agility Exercise Program
Lagerkvist, Bengt, Lindgren, Carl, (2012) Barn med funktionsnedsättning 1. uppl. Lund : Studentlitteratur, 2012

ISBN: 9789144071879

Medicinsk vetenskap

Levitt, Sophie, Addison, Anne, (2019) Treatment of Cerebral Palsy and Motor Delay Sixth edition. Hoboken : Wiley-Blackwell, 2019

ISBN: 9781119373599, 111937359X, 9781119373889, 1119373883, 9781119373902, 1119373905, 1119373867, 9781119373865

Fysioterapi

Linton, Steven James, (2013) Att förstå patienter med smärta 2. uppl. Lund : Studentlitteratur, 2013

ISBN: 9789144076171

Pedagogik och psykologi

Magnusson, Stefan, Mannheimer, Clas, (2015) Långvarig smärta : behandling och rehabilitering 2. uppl. Lund : Studentlitteratur, 2015

ISBN: 9789144093161

Medicinsk vetenskap

Nyberg, Lars, (2009) Kognitiv neurovetenskap : studier av sambandet mellan hjärnaktivitet och mentala processer 2., [utökade] uppl. Lund : Studentlitteratur, 2009

ISBN: 9789144051550

Pedagogik och psykologi

Olson, Lars, Josephson, Anna, (2012) Hjärnan 2., rev. utg. Solna : Karolinska Institutet University Press, 2012

ISBN: 9789185565597

Medicinsk vetenskap

Palisano, Robert J., Orlin, Margo N., Schreiber, Joseph, (2017) Campbell's physical therapy for children Fifth edition. St. Louis, Missouri : Elsevier, [2017]

ISBN: 9780323390187, 0323390188

Fysioterapi

Perry, Jacquelin, Burnfield, Judith M., (2010) Gait analysis : normal and pathological function 2. ed. Thorofare, N.J. : SLACK, cop. 2010

ISBN: 9781556427664

Fysioterapi

Quinn, Lori, Gordon, James, Ed.D., (2016) Documentation for rehabilitation : a guide to clinical decision making in physical therapy Third edition. Maryland Heights, Missouri : Elsevier, [2016]

ISBN: 9780323312332, 0323312330

Fysioterapi

Schmidt, Richard, Lee, Timothy Donald, Winstein, Carolee J., Wulf, Gabriele, Zelaznik, Howard N., (2019) Motor control and learning : a behavioral emphasis Sixth edition Champaign, IL : Human Kinetics , [2019]

ISBN: 9781492547754

Fysioterapi

Scrutton, David, Damiano, Diane, Mayston, Margaret, (2004) Management of the motor disorders of children with cerebral palsy 2. ed. London : Mac Keith, 2004

ISBN: 1898683328

Fysioterapi

Shumway-Cook, Anne, Woollacott, Marjorie H., (2016) Motor control : translating research into clinical practice Fifth edition. Philadelphia : Wolters Kluwer, [2016], 2017

ISBN: 9781496302632

Fysioterapi

Stirling, John, Wallgren, Gunnel A., (2004) Neuropsykologi : en introduktion Lund : Studentlitteratur, 2004

ISBN: 9144027753, 9789144027753

Pedagogik och psykologi

Söderbäck, Maja, (2014) Kommunikation med barn och unga i vården 1. uppl. Stockholm : Liber, 2014

ISBN: 9789147114061

Pedagogik och psykologi

Waxman, Stephen G., (2017) Clinical neuroanatomy Twenty-eight edition. New York : McGraw-Hill Education, [2017]

ISBN: 9780071847704, 0071847707

Anatomi och fysiologi

Kompletterande litteratur

Böcker

Greenstein, Ben, Greenstein, Adam, (2000) Color atlas of neuroscience : neuroanatomy and neurophysiology Stuttgart ; New York : Thieme, 2000

ISBN: 0865777101, 3131081716

Anatomi och fysiologi

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.