Fysioterapi som medicinsk behandling vid funktionsnedsättning och funktionshinder, 30.0 hp
Physiotherapy as Medical Intervention for Functional Impairments and Disability, 30.0 credits
8FYG42
Huvudområde
FysioterapiUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Marlene DufvenbergKursansvarig
Kristina LingårdhStudierektor eller motsvarande
Annika HeslykKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
MGFY2 | Fysioterapeutprogrammet | 4 (VT 2020) | 202004-202023 | Svenska | Linköping, US | O |
Huvudområde
FysioterapiUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XKursen ges för
- Fysioterapeutprogrammet
Särskild information
Kursen utgör termin 4 på fysioterapeutprogrammet. Innehållet är studier om människan i rörelse och aktivitet med utgångspunkt från funktionsnedsättning samt funktionshinder till följd av medfödda och förvärvade neurologiska sjukdomar och skador.
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs godkänt betyg från kursen Biomedicin, rörelsevetenskap och hälsa II, 30 högskolepoäng (termin 2) samt godkänt basgruppsarbete och verksamhetsförlagd utbildning från kursen Fysioterapi som medicinsk behandling vid funktionsnedsättning, 30 högskolepoäng (termin 3). Dessutom krävs att förkunskapskraven till föregående kurser är uppfyllda enligt utbildningsplanen.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Förklara patofysiologi och symtombild samt beskriva etiologi vid sjukdomar och skador i nervsystemet,
- förklara hur olika syn på hälsa och samverkan med annan hälso- och sjukvårdspersonal kan påverka val och genomförande av interventioner vid rehabilitering eller habilitering,
- identifiera grundläggande fakta för att förstå den vetenskapliga grund som krävs för att planera och utföra ett självständigt examensarbete inom ämnet fysioterapi,
- beskriva vetenskapsteoretiska ansatser inom fysioterapeutisk forskning,
- förklara begreppet entreprenörskap utifrån ett vård- och samhällsperspektiv.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Utföra fysioterapeutisk undersökning, bedömning och behandling vid funktionsnedsättningar och funktionshinder till följd av sjukdomar och skador i nervsystemet,
- tillämpa ett kliniskt resonemang vid fysioterapeutisk bedömning, behandling och utvärdering av patienter med neurologiska funktionsnedsättningar och funktionshinder med stöd av teori, färdigheter samt aktuell forskning,
- analysera och bedöma smärtproblematik vid neurologiska funktionsnedsättningar och funktionshinder,
- tillämpa ett hälsofrämjande förhållningssätt vid möte med patient utifrån kunskaper om hur fysisk aktivitet och fysisk träning samt övriga levnadsvanor påverkar hälsa och kan förebygga ohälsa hos människor med funktionsnedsättningar och funktionshinder,
- bedöma behov av och förskriva hjälpmedel i syfte att främja patienters autonomi,
- tillämpa och reflektera över ergonomiska principer och med god patientsäkerhet utföra fysioterapeutisk undersökning och behandling med hänsyn till patientens förutsättningar,
- redogöra för samt diskutera undersökning, behandling och behandlingsresultat med berörda parter samt dokumentera relevant information i enlighet med gällande lagar och regler,
- utvärdera hälsofrämjande och fysioterapeutiska åtgärder med relevanta mätmetoder,
- bedöma konsekvenserna av att leva med långvarig funktionsnedsättning eller långvarigt funktionshinder ur ett biopsykosocialt perspektiv,
- tillämpa kommunikationsstrategier utifrån ett professionellt förhållningssätt och med pedagogisk förmåga möta patienter med nedsatt kognitions- och kommunikationsförmåga,
- tolka och tillämpa statistisk data samt värdera vetenskapliga resultat.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Värdera mätmetoder och utvärderingsinstrument relevanta inom fysioterapi,
- värdera sin pedagogiska förmåga och sitt professionella förhållningssätt i undervisnings- och instruktionssituationer,
- värdera vetenskapliga rön inom kunskapsområdet fysioterapi,
- reflektera över och bearbeta etiska problemställningar ur ett mångfaldsperspektiv,
- värdera betydelsen av att respektera patienters egenvärde och integritet utifrån ett professionellt förhållningssätt.
Kursinnehåll
Kursens innehåll omfattar ämnesområdena fysioterapi (18 hp), medicinsk vetenskap (7 hp) samt samhälls− och beteendevetenskap (5 hp).
Kursen genomförs integrerat utifrån ett medicinskt perspektiv och med följande huvudsakliga innehåll:
- funktionsnedsättningar och funktionshinder till följd av medfödda och förvärvade sjukdomar och skador i centrala och perifera nervsystemet
- neurobiologi och neuroanatomi
- åldrande och demens
- neurogen/neuropatisk och muskuloskeletal smärta
- utvecklingsstörning och neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och funktionshinder
- neuropsykologi med inriktning mot kognition, perception och motorik
- motorisk utveckling, motorisk kontroll, postural kontroll samt motorisk inlärning
- neurologisk undersökning
- träning vid neurologiska funktionsnedsättningar
- rörelseanalys och biomekanik
- förflyttningsteknik
- tal, språk och kommunikation
- teorier och modeller för interaktion, kommunikation och motivation
- etiska problemställningar
- professionellt förhållningssätt
- kvantitativa och kvalitativa forskningsansatser
- granskning av vetenskapliga artiklar
- tolkning av kvantitativa data och val av statistiska analysmetoder
- entreprenörskap
I denna kurs ingår även verksamhetsförlagd utbildning (VFU).
Undervisnings- och arbetsformer
Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt. Utbildningarna är upplagda i ämnesintegrerade teman, i teoretiska och praktiska moment som varvas under hela utbildningen. Medicinska fakultetens utbildningar samverkar under utbildningstiden i återkommande interprofessionella moment. Interprofessionellt lärande innebär att studenter från flera professioner lär med, om och av varandra. Denna arbetsform stimulerar och stödjer studentens utveckling av professionell kompetens, samt förbereder studenten för interprofessionellt lagarbete och samverkan i den kommande yrkesutövningen.
I undervisningen på denna kurs utnyttjas olika arbetsformer såsom föreläsningar, färdighetsträningar, studieuppgifter, seminarier, basgruppsarbete och verksamhetsförlagd utbildning.
Examination
Deltagande i obligatoriska moment är en förutsättning för godkänt på kursen. Obligatoriska moment är basgruppsarbete, seminarier, studieuppgifter och verksamhetsförlagd utbildning. Kursen examineras fortlöpande genom bedömning av individuella prestationer vid obligatoriska moment samt i form av individuell skriftlig salstentamen och individuell muntlig praktisk tentamen.
Skriftlig individuell salstentamen, muntlig praktisk tentamen, studieuppgifter och seminarier får examineras obegränsat antal gånger, av de studenter som inte uppnått godkänt resultat.
Verksamhetsförlagd utbildning är så kallad resurskrävande examination och får genomföras maximalt två gånger.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.
Omexamination
Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination.
Detta gäller även bedömning av verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Tidpunkt bestäms i varje enskilt fall men kan ske endast när lärare, handledare och/eller VFU-plats finns att tillgå.
Examination för studenter med funktionsnedsättning
Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Avbrytande av VFU
En student kan komma att få avbryta den verksamhetsförlagda utbildningen i förtid och bli underkänd om det finns en påtaglig risk för att studenten på grund av grov oskicklighet riskerar att skada en person i verksamheten, t.ex. elev, patient eller motsvarande. Studenten får inte delta i den verksamhetsförlagda utbildningen på nytt innan examinator har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som krävs för att inte riskera att skada en annan person. En student har rätt till maximalt två sådana kontrolltillfällen.
Under förutsättning att det finns tillräckligt underlag för bedömning av studentens prestationer under verksamhetsförlagd utbildning i relation till kursens mål får betyg sättas även om studenten har varit delvis frånvarande från den verksamhetsförlagda utbildningen eller avbrutit den i förtid.
Betygsskala
Tvågradig skala, äldre version, U, GKurslitteratur
Litteraturlista fastställs senast två månader före kursstart av programutskott vid fysioterapeutprogrammet. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.
Övrig information
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig och vid behov till utbildningsnämnden på grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.
Kursen bedrivs på sådant sätt att kunskaper om kön, könsidentitet/uttryck, etnicitet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder uppmärksammas, synliggörs och kommuniceras i utbildningen.
Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.
Institution
Institutionen för hälsa, medicin och vårdKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
VFU2 | VFU, termin 4 | 8.5 hp | U, G |
SKRE | Skriftlig examination, termin 4 | 6 hp | U, G |
OBL2 | Obligatoriska moment del 2, termin 4 | 4 hp | U, G |
OBL1 | Obligatoriska moment del 1, termin 4 | 4 hp | U, G |
MUNE | Muntlig examination, termin 4 | 5 hp | U, G |
BAS1 | Basgrupp, termin 4 | 2.5 hp | U, G |
Obligatorisk litteratur
Böcker
ISBN: 9172018224
Medicinsk vetenskap
ISBN: 9783642349881, 3642349889, 9783642349874, 3642349870
Fysioterapi
ISBN: 9789144070681
Fysioterapi
ISBN: 9789144101965
Medicinsk vetenskap
ISBN: 0834217473
Fysioterapi
ISBN: 0443064407
Fysioterapi
ISBN: 9781299139855, 9780803619425, 9780803638907
Fysioterapi
ISBN: 9781898683537, 1898683530
Fysioterapi
ISBN: 9789147105403, 9789147107902
Medicinsk vetenskap
ISBN: 9789186517830
ISBN: 9780443068584, 0443068585
Fysioterapi
ISBN: 0702037672, 9780702037672, 9780750688857, 0750688858
Pedagogik och psykologi
ISBN: 0750654295
Pedagogik och psykologi
ISBN: 9144032285
Medicinsk vetenskap
ISBN: 9789144071879
Medicinsk vetenskap
ISBN: 9781119373599, 111937359X, 9781119373889, 1119373883, 9781119373902, 1119373905, 1119373867, 9781119373865
Fysioterapi
ISBN: 9789144076171
Pedagogik och psykologi
ISBN: 9789144093161
Medicinsk vetenskap
ISBN: 9789144051550
Pedagogik och psykologi
ISBN: 9789185565597
Medicinsk vetenskap
ISBN: 9780323390187, 0323390188
Fysioterapi
ISBN: 9781556427664
Fysioterapi
ISBN: 9780323312332, 0323312330
Fysioterapi
ISBN: 9781492547754
Fysioterapi
ISBN: 1898683328
Fysioterapi
ISBN: 9781496302632
Fysioterapi
ISBN: 9144027753, 9789144027753
Pedagogik och psykologi
ISBN: 9789147114061
Pedagogik och psykologi
ISBN: 9780071847704, 0071847707
Anatomi och fysiologi
Kompletterande litteratur
Böcker
ISBN: 0865777101, 3131081716
Anatomi och fysiologi
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.