Fysioterapi, teamarbete och entreprenörskap, 6.0 hp
Physiotherapy, Team Work and Entrepreneurship, 6.0 credits
8FYG63
Huvudområde
FysioterapiUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Kajsa JohanssonKursansvarig
Kajsa JohanssonStudierektor eller motsvarande
Annika HeslykKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
MGFY2 | Fysioterapeutprogrammet | 6 (HT 2019) | 201935-202002 | Svenska | Linköping, US | O |
Huvudområde
FysioterapiUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XKursen ges för
- Fysioterapeutprogrammet
Särskild information
Kursen utgör del av termin 6 på fysioterapeutprogrammet. Innehållet är studier om teamarbete och entreprenörskap i relation till professionen fysioterapi.
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs godkänt betyg från kursen Fysioterapi som medicinsk behandling vid funktionsnedsättning och funktionhinder, 30 högskolepoäng (termin 4) samt godkänt basgruppsarbete och verksamhetsförlagd utbildning från kursen Fysioterapi, folkhälsa och arbetsrelaterad ohälsa, 24 högskolepoäng (termin 5). Dessutom krävs att studenten har uppfyllt förkunskapskraven till föregående kurser enligt utbildningsplanen.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Analysera relationen mellan den egna professionella kunskapen och teamets gemensamma kunskap för att identifiera, formulera och lösa problem i teamarbetet inom hälso- och sjukvård samt socialtjänst,
- förklara hur vårdkontexten och den omgivande miljön påverkar de entreprenöriella förutsättningarna.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- I samråd med patienten och närstående bidra till vårdteamet i planering och genomförandet av vård, omsorg och rehabilitering,
- tillämpa ett evidensbaserat arbetssätt för att säkerställa en säker och effektiv vårdprocess,
- utföra en idékvalificering av en entreprenöriell idé.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Demonstrera en helhetssyn i relation till patientens och närståendes behov och kunnande,
- bedöma kompetensbehovet för patientens vårdprocess utifrån gemensamma och unika kompetenser för respektive profession,
- bedöma en idékvalificering med hänsyn taget till prioriteringar inom hälso- och sjukvården,
- reflektera över entreprenörskap i relation till den fysioterapeutiska professionen.
Kursinnehåll
Kursens innehåll omfattar ämnesområdena fysioterapi (3 hp) och samhälls− och
beteendevetenskap (3 hp) vilka integreras utifrån ett medicinskt perspektiv.
I denna kurs ingår ett interprofessionellt moment: ”Professionella perspektiv i
samverkan” (3 hp). Det interprofessionella momentet innebär att studenten gör
verksamhetsförlagd utbildning där den egna professionella kompetensen ska
synliggöras i samverkan med andra professioner inom hälso- och sjukvård samt
socialtjänst. I processen tillämpas kunskaper inom teamteori, kommunikation och
metoder i avsikt att uppnå en evidensbaserad verksamhet.
Momenten med fokus på entreprenörskap innebär att studenten systematiskt
tränas i att identifiera, formulera samt framföra problem och lösningar med
anknytning till den professionella verksamheten. I denna process tillämpas
kunskaper om idékvalificering, innovationsarbete samt prioriteringar inom hälsooch
sjukvård.
Undervisnings- och arbetsformer
Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna.
Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Utbildningarna är upplagda i ämnesintegrerade teman, i teoretiska och praktiska moment som varvas under hela utbildningen. Medicinska fakultetens
utbildningar samverkar under utbildningstiden i återkommande interprofessionella moment. Interprofessionellt lärande innebär att studenter från flera professioner lär med, om och av varandra. Denna arbetsform stimulerar och stödjer studentens utveckling av professionell kompetens, samt förbereder studenten för interprofessionellt lagarbete och samverkan i den kommande yrkesutövningen.
I undervisningen på denna kurs utnyttjas olika arbetsformer såsom föreläsningar, teamarbete, studieuppgifter, seminarier och verksamhetsförlagd utbildning.
Examination
Deltagande i obligatoriska moment är en förutsättning för godkänt på kursen. Obligatoriska moment är studieuppgifter, seminarier och verksamhetsförlagd utbildning. Kursen examineras fortlöpande genom bedömning av individuella prestationer vid obligatoriska moment samt med individuell skriftlig portfolio.
Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination. Detta gäller även bedömning av verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Tidpunkt bestäms i varje enskilt fall men kan ske endast när lärare, handledare och/eller VFU-plats finns att tillgå.
Studieuppgifter, individuell skriftlig portfolio och seminarier får examineras obegränsat antal gånger, av de studenter som inte uppnått godkänt resultat.
Verksamhetsförlagd utbildning är så kallad resurskrävande examination och får
genomföras maximalt två gånger.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GKurslitteratur
Litteraturlista fastställs senast två månader före kursstart av programutskott vid
fysioterapeutprogrammet. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.
Övrig information
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig och vid behov till utbildningsnämnden på grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.
Kursen bedrivs på sådant sätt att kunskaper om kön, könsidentitet/uttryck, etnicitet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder uppmärksammas, synliggörs och kommuniceras i utbildningen.
Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.
Institution
Institutionen för medicin och hälsaKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
LEDA | Ledarskap och entreprenörsskap, termin 6 | 3 hp | U, G |
KUAV | Undervisningsavdelning, termin 6 | 3 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.