Självständigt arbete (examensarbete) i genetisk vägledning, 30 hp
Master´s Degree Thesis in Genetic Counselling, 30 credits
8GVE30
Huvudområde
Genetisk vägledningUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Kajsa IgelströmKursansvarig
Kajsa IgelströmStudierektor eller motsvarande
Rebecka PestoffKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
MMGV1 | Masterprogrammet i genetisk vägledning | 4 (VT 2025) | 202504-202523 | Svenska | Linköping, US | O/V |
Huvudområde
Genetisk vägledningUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A2ESärskild information
Kursen utgör programmets tredje eller fjärde termin och ges på helfart med möjlighet till individuell studieplan.
Kursen ges för
- Masterprogrammet i genetisk vägledning
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs godkända kurser Etik, lagar och sociologi, 5 hp, Medicinsk genetik och genomik, del I, 5hp, Medicinsk genetik och genomik, del II, 7.5 hp, Psykosociala aspekter av genetisk utredning, 5 hp, och Vetenskaplig forskningsmetodik inom medicin, 7,5 hp, samt godkända obligatoriska moment från kurserna Genetisk vägledningskunskap och -teknik, 15 hp, Praktisk orientering om sällsynta hälsotillstånd i vardagen, 5 hp, och Tillämpad genetisk vägledning, 10 hp. Dessutom krävs att tillträdeskrav till föregående kurser är uppfyllda.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- självständigt identifiera och formulera en vetenskaplig frågeställning med problemformulering och syfte
- sammanfatta aktuell kunskap och pågående forskning inom valt ämnesområde
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- analysera och tolka resultat från genetiska undersökningar och/eller identifiera samhälleliga och etiska problemställningar
- självständigt planera och genomföra ett examensarbete inom givna tidsramar
- välja begrepp och tillämpa en teori/modell och kunna motivera och argumentera för valet
- tillämpa en forskningsmetod, genomföra en fördjupad analys och sammanställa ett resultat med logisk struktur i relation till syftet
- redogöra muntligt och skriftligt för sina resultat och på en fördjupad nivå diskutera dessa i relation till aktuell forskning
- formulera en populärvetenskaplig sammanfattning av examensarbetet och kommunicera muntligt och skriftligt till grupper som inte är bekanta med forskningsfältet
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- kritiskt granska, värdera och diskutera det egna och andras självständiga arbeten
- visa insikt om etiska principer och kunna reflektera över dessa i relation till det egna självständiga arbetet
- använda ett forskningsetiskt förhållningssätt under planering, genomförande och framskrivande av det självständiga arbetet
Kursinnehåll
Under kursen skall studenten under handledning självständigt arbeta med ett projekt och visa på fördjupning och tillämpning av teoretiska kunskaper för att lösa en frågeställning med relevans för Masterprogrammet i genetisk vägledning. I kursen ingår:
- planering av det självständiga arbetet
- data- och kunskapsinhämtande
- analys, tolkning och kritisk värdering av erhållna resultat
- kommunikation av resultat och frågeställningar till kollegor och icke-experter
Undervisnings- och arbetsformer
Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Undervisningsformerna i denna kurs är seminarier och självständiga studier under handledning som leder fram till ett examensarbete. Arbetet genomförs med mycket hög grad av självständighet och eget ansvar.
Examination
Kursen examineras genom ett individuellt skriftligt självständigt arbete inom huvudområdet genetisk vägledning med efterföljande respondent- och opponentskap. Seminarier utgör obligatoriska moment på kursen och aktivt deltagande i dessa är en förutsättning för godkänt. Med aktivt deltagande menas att studenten bidrar med arbete, inspel och/eller egna reflektioner med relevans för uppgiften.
Studenten får möjlighet att justera skriftligt självständigt arbete utifrån synpunkter från studenter och lärare innan det godkännes.
En student som inte blir färdig med det självständiga arbetet under kurstiden kan erbjudas handledning upp till sex månader efter kursens slut. Därefter kan tillgång till handledning inte garanteras varvid studenten på egen hand kan behöva slutföra det självständiga arbetet.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.
Omexamination
Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination.
Examination för studenter med funktionsnedsättning
Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GKurslitteratur
Litteraturlista fastställs senast två månader före kursstart av programutskottet för Masterprogrammet i Genetisk vägledning. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.Institution
Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaperKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
PLAN | Projektplan | 2 hp | U, G |
HALV | Halvtidsrapport | 8 hp | U, G |
RAPP | Skriftlig projektredovisning | 12 hp | U, G |
MUNT | Muntlig projektredovisning | 2 hp | U, G |
OPPO | Opposition på annan students arbete | 3 hp | U, G |
SLUT | Slutversion uppsats | 3 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.