Ledarskap, pedagogik och patientsäkerhet inom barnsjukvård, 4.5 hp
Leadership, Education and Patient safety in Pediatric Care, 4.5 credits
8HSB01
Huvudområde
OmvårdnadsvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Lena HanbergerKursansvarig
Lena HanbergerStudierektor eller motsvarande
Lena HanbergerKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
MABU2 | Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot hälso- och sjukvård för barn och ungdomar | 1 (HT 2018) | 201835-201839 | Svenska | Norrköping, Norrköping | O |
Huvudområde
OmvårdnadsvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot hälso- och sjukvård för barn och ungdomar
Särskild information
Kursen bygger på den grundutbildade sjuksköterskans kunskaper och kompetens och utgör den första kursen i Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot hälso- och sjukvård för barn och ungdomar, 60 högskolepoäng.
Kursen innehåller 2 hp omvårdnad och 2,5 hp beteendevetenskap. Ämnena studeras integrerat.
Förkunskapskrav
Grundutbildning till sjuksköterska med kandidatexamen och 12 månaders yrkeserfarenhet motsvarande heltidsarbete, som legitimerad sjuksköterska. Om kandidatexamen saknas krävs kunskaper inom vetenskaplig metod motsvarande 15 högskolepoäng (10 poäng) samt minst 24 månaders yrkeserfarenhet, motsvarande heltidsarbete, som legitimerad sjuksköterska. Därutöver krävs godkända kunskaper i svenska och engelska enligt bestämmelser för grundläggande behörighet för grundnivå, t.ex. Svenska 3/B och Engelska 6/A.
Lärandemål
Den studerande skall efter fullgjord kurs ha tillägnat sig fördjupade kunskaper, färdigheter och kompetens att inom hälso- och sjukvård för barn och ungdomar, kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för stress på samhälls- och organisationsnivå
- förklara farmakokinetik och farmakodynamik gällande barn och ungdomar
- reflektera över betydelsen av ledarskap, informatik och medarbetarskap inom hälso- och sjukvård för barn och ungdomar
- redogöra för barnsjuksköterskans ansvar vid rapportering av avvikelser
Färdighet och förmåga
- undervisa och instruera andra medarbetare i evidensbaserad vård utifrån ett genusperspektiv
- analysera förbättringsarbete inom patientsäkerhet i barnsjukvård
- utföra beräkning, beredning och administrering av läkemedel i doser anpassade för det enskilda barnet
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- relatera till relevant litteratur och vetenskapliga artiklar inom hälso- och sjukvård för barn och ungdomar
- bedöma patientsäkerhet i miljöer där barn och ungdomar vistas
Kursinnehåll
Kursen innehåller fördjupning inom:
- ledarskap och personalansvar
- stress i samhälle och organisation
- etik, etiska riktlinjer och förhållningssätt
- lagar och författningar inom området t ex socialstyrelsens författningar angående läkemedel och medicinsk teknik, arbetstidslagen, semesterlagen, patientdatalagen
- bemötande, undervisning och kommunikation med medarbetare
- vårdhygien och smittspridning inom barn- och ungdomsvård
- förbättringskunskap
- patientsäkerhet
- evidensbaserad vård
- risker och faror med medicinsk teknik
- metoder för förbättringskunskap
- farmakokinetik, farmakodynamik, läkemedelsinteraktion, biverkningar och läkemedelsinverkan för den växande individen
- läkemedelsberäkning för barn och ungdomar
- barn HLR
- bibliotekskunskap
Undervisnings- och arbetsformer
Vid Hälsouniversitetet bedrivs undervisning med Problembaserat Lärande (PBL) som pedagogisk filosofi och metod. PBL innebär att studenternas delaktighet i lärandet är i fokus. Att kunna söka och värdera ny kunskap och ompröva tidigare kunskap är viktigt under hela utbildningen.
Studenten tar eget ansvar för att bedöma vad han/hon behöver lära sig, genom att analysera och hantera verklighetsanknutna situationer som har anknytning till innehållet i kursen. Studenten söker kunskap, sovrar, tillämpar och värderar denna, samt utvärderar sitt eget lärande. Undervisningen är upplagd för att stimulera och stödja studentens utveckling av professionell kompetens och självständighet i lärande. Verklighetsanknutna situationer används som underlag för problembearbetning och för att skapa motivation och meningsfullhet i studierna. Studenter arbetar tillsammans i mindre grupper, dels för att träna samarbete, dels för att bidra till varandras lärande. Lärare verkar i PBL dels som handledare genom att utmana, följa och återkoppla studentens lärande, dels genom att bidra med kunskap på ett sätt som stimulerar och kompletterar.
I undervisningen på denna kurs utnyttjas olika arbetsformer såsom arbetet i basgrupp, föreläsningar, seminarier och färdighetsträning.
Examination
Obligatoriska moment
Deltagande i obligatoriska moment är en förutsättning för godkänt på kursen. Obligatoriska moment är basgruppsarbete, färdighetsträning i B-HLR, studiebesök på medicinsk tekniska avdelningen och seminarier.
Kursen examineras fortlöpande genom bedömning av individuella prestationer. Examination sker även i form av individuell skriftlig tentamen i läkemedelsberäkning.
Omfattning av omtentamen
För omtentamen gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination. Detta gäller även bedömning av verksamhetsförlagd utbildning.
Vid underkänt av verksamhetsförlagd utbildning får student göra detta moment ytterligare endast en gång. Resurskrävande examinationsformer är begränsade till sammanlagt fem gånger.
Övriga examinationsformer, till exempel salsskrivning, får genomföras obegränsat antal gånger, av de studenter som inte uppnått godkänt resultat.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till. I övrigt tillämpas Föreskrifter rörande examination och examinatorer enligt beslut vid Linköpings Universitet.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GKurslitteratur
Litteratur-/resurslista fastställs senast två månader före kursstart av programutskottet. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.Övrig information
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till grundutbildningsnämnden om det rör generell utveckling och förbättring.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att funktionshinder, etnicitet, genus och ålder framhålls som relevanta variabler för analys och diskussion.
Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom ett år, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället
Institution
Institutionen för samhälls- och välfärdsstudierKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
BASG | Basgruppsarbete | 0.5 hp | U, G |
1SEM | Seminarium | 3 hp | U, G |
1LÄK | Läkemedelsberäkning | 1 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.