Allmän intensivvård, 7.5 hp
Intensive Care Therapies and Techniques, 7.5 credits
8INA02
Huvudområde
MedicinUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursStudierektor eller motsvarande
Elisabet Welin HenrikssonKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
MASI2 | Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot intensivvård | 1 (HT 2016) | 201635-201702 | Svenska | Linköping | O |
MASI2 | Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot intensivvård | 1 (HT 2016) | 201635-201702 | Svenska | Jönköping | O |
Huvudområde
MedicinUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot intensivvård
Särskild information
Kursen ingår som en delkurs i utbildningen till specialistsjuksköterska med inriktning mot intensivvård. Kursen inkluderar teoretiska studier och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) i lika stor omfattning.
Förkunskapskrav
Av socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska med inriktning mot allmän hälso- och sjukvård omfattande 180 högskolepoäng* (120 poäng) eller motsvarande dvs grundutbildning till sjuksköterska med kandidatexamen. Om kandidatexamen saknas krävs kunskaper inom vetenskaplig metod motsvarande 15 högskolepoäng *(10 poäng) samt minst 24 månaders yrkeserfarenhet, motsvarande heltidsarbete, som legitimerad sjuksköterska. Därutöver krävs godkända kunskaper i svenska och engelska enligt bestämmelser för grundläggande behörighet för grundnivå, t.ex. Svenska 3/B och Engelska 6/A. *poängberäkning enligt Högskoleförordningen SFS 2006:1053
Lärandemål
Efter kursen skall studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- visa fördjupade kunskaper om hur delar av kroppens vävnader och organ fungerar och samverkar.
- förklara grundläggande metoder och tekniker inom specialområdet.
- göra relevanta observationer av patientens tillstånd såväl under intensivvård och postoperativt och utifrån dessa observationer bedöma, värdera och dra slutsatser kring dennes behov och resurser.
- visa fördjupade kunskaper för att initiera, genomföra och utvärdera relevant medicinsk åtgärd.
Färdigheter och förmåga
- redogöra för funktionen hos förekommande medicinteknisk utrustning och annan medicinteknisk apparatur samt kunna använda den.
- hantera och funktionskontrollera medicinsk teknisk utrustning enligt gällande författningar och säkerhetsföreskrifter.
- visa förmåga att observera och bedöma funktionen hos patienter avseende alla organsystem
- visa förmåga att vid behov initiera och självständigt välja medicinska åtgärder
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- tillämpa professionellt förhållningssätt i aktuell situation.
- värdera kunskap för att kunna lösa frågeställningar och välja handlingsalternativ.
- visa förmåga att identifiera behov av ytterligare kunskap.
Kursinnehåll
Inom ramen för intensivvårdsjuksköterskans kompetensområde studeras fysiologi patofysiologi inom cirkulation, respiration, endokrina organ och nervsystem. Färdigheter i olika metoder och tekniker inom intensivvård studeras och tränas därutöver tränas studenten i handhavande av medicinsk tekniskutrustning inom området.
Undervisnings- och arbetsformer
Vid Hälsouniversitet bedrivs undervisning med Problembaserat Lärande (PBL) som pedagogisk filosofi och metod. PBL innebär att studentens delaktighet i lärandet är i fokus. Studenten tar eget ansvar för att bedöma vad han/hon behöver lära sig, genom att analysera och hantera verklighetsanknutna situationer som har anknytning till innehållet i kursen. Studenten söker kunskap, sovrar, tillämpar och värderar denna, samt utvärderar sitt eget lärande. Undervisningen är upplagd för att stimulera och stödja studentens utveckling av professionell kompetens och självständighet i lärande. Verklighetsanknutna situationer används som underlag för problembearbetning och för att skapa motivation och meningsfullhet i studierna. Studenter arbetar tillsammans i mindre grupper, dels för att träna samarbete, dels för att bidra till varandras lärande. Lärare verkar i PBL dels som handledare genom att utmana, följa och återkoppla studenternas lärande, dels genom att bidra med kunskap på ett sätt som stimulerar och kompletterar.
I undervisningen på kursen utnyttjas olika arbetsformer såsom arbetet i basgrupp, verksamhetsförlagd utbildning (VFU) tex. praktiska övningar och simuleringsövningar/färdighetsträningar och föreläsningar, artikelgranskning samt seminarier.
Examination
Bedömning grundas på de i kursen obligatoriska momenten som basgruppsarbete, VFU och seminarier. Kursen examineras genom aktivt deltagande i basgrupper, skriftlig individuell tentamen och seminarium. Examination av såväl teoretiska studier som VFU sker individuellt.
Bedömning av studentens prestation under VFU relaterat till studentens uppfyllande av kursens mål, görs vid samtal mellan student, handledare och kontaktlärare. Till grund för samtalet ligger studentens inlärningsplan, loggbok med handledarkommentarer samt handledarens skriftliga bedömningsunderlag och studentens skriftliga självbedömning och reflektion.
Omfattning av omtentamen
Tidpunkt för omtentamen ska anges i början av varje termin. För omtentamen gäller att omfattningen ska vara densamma som vid ordinarie examination. Detta gäller även bedömning av verksamhetsförlagd utbildning.
Salsskrivning, får skrivas ett obegränsat antal gånger, av de studenter som inte uppnått godkänt resultat.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination ska gå till.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GKurslitteratur
Resurslista fastställs senast två månader före kursstart av programutskottet. Obligatorisk kurslitteratur finns ej. Komplettering med aktuellt material kan ske under kursens gång.Övrig information
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till grundutbildningsnämnden om det rör generell utveckling och förbättring.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att funktionshinder, etnicitet, genus och ålder framhålls som relevanta variabler för analys och diskussion.
Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom ett år, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.
Institution
Institutionen för medicin och hälsaKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
VFU2 | VFU | 3.5 hp | U, G |
TEN2 | Tentamen | 2.5 hp | U, G |
STU2 | Studieuppgift medicinsk vetenskap | 0.5 hp | U, G |
BASG | Basgrupp | 1 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.