Farmakologi och patofysiologi i samband med intensivvård, 7.5 hp

Pathophysiological Mechanisms and Pharmacological Treatment in Intensive Care, 7.5 credits

8INA04

Huvudområde

Medicin

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Studierektor eller motsvarande

Elisabet Welin Henriksson
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
MASI2 Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot intensivvård 1 (HT 2016) Svenska Linköping O
MASI2 Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot intensivvård 1 (HT 2016) Svenska Jönköping O

Huvudområde

Medicin

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot intensivvård

Särskild information

Kursen ingår som en delkurs i specialistsjuksköterskeutbildningen till intensivvårdssjuksköterska. Innehållet belyser patologiska förändringar vid sjukdom och sviktande vitala funktioner samt farmakologi relaterad till specialområdet. Kursen inkluderar teoretiska studier och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) i lika stor omfattning.

Förkunskapskrav

Av socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska med inriktning mot allmän hälso- och sjukvård omfattande 180 högskolepoäng* (120 poäng) eller motsvarande dvs grundutbildning till sjuksköterska med kandidatexamen. Om kandidatexamen saknas krävs kunskaper inom vetenskaplig metod motsvarande 15 högskolepoäng *(10 poäng) samt minst 24 månaders yrkeserfarenhet, motsvarande heltidsarbete, som legitimerad sjuksköterska. Därutöver krävs godkända kunskaper i svenska och engelska enligt bestämmelser för grundläggande behörighet för grundnivå, t.ex. Svenska 3/B och Engelska 6/A. *poängberäkning enligt Högskoleförordningen SFS 2006:1053

Lärandemål

Den studerande skall efter fullgjord kurs kunna:
Kunskap och förståelse

  • förklara patofysiologiska förändringar vid sjukdom och svikt i vitala funktioner och värdera dess konsekvenser i intensivvårdssituationen hos vuxna.
  • analysera kunskap om samband mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse vid val mellan handlingsalternativ.
  • förklara inom specialområdet förekommande farmakologiska preparats verkningsmekanismer och
  • värdera patienternas vätske- och blodförluster i samband med postoperativ vård och intensivvård.

Färdighet och förmåga

  • observera och bedöma symtom, föreslå och genomför adekvata åtgärder samt bedöma effekter av genomförda åtgärder vid patofysiologiska förändringar och sjukdom.
  • handha och administrera farmakologiska preparat förekommande inom specialområdet samt observera, dokumentera och följa upp effekterna och
  • välja ut farmakologiska preparat relevanta för specialområdet och tydliggör deras verkningsmekanismer.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • värdera olika behandlingsalternativ och identifiera behovet av ytterligare kunskaper för att förklara skillnader mellan behandlingsalternativ både vid medicinsk tekniska åtgärder och vid farmakologiska behandlingar.
  • visa förmåga att med helhetssyn på patienten göra åtgärdsbedömningar vid sjukdom och svikt i vitala funktioner tillsammans med andra yrkesgrupper i intensivvårdsteamet och
  • söka, analysera och kritiskt granska relevant evidensebaserad kunskap inom området.

Kursinnehåll

Inom ramen för intensivvårdsjuksköterskans kompetensområde studeras patofysiologi inom cirkulation, respiration, endokrina organ, urinvägar och nervsystem. Farmakologi och läkemedelsberäkning relaterad till specialområdet och aktuell patofysiologi studeras.

Undervisnings- och arbetsformer

Vid Hälsouniversitet bedrivs undervisning med Problembaserat Lärande (PBL) som pedagogisk filosofi och metod. PBL innebär att studentens delaktighet i lärandet är i fokus. Studenten tar eget ansvar för att bedöma vad han/hon behöver lära sig, genom att analysera och hantera verklighetsanknutna situationer som har anknytning till innehållet i kursen. Studenten söker kunskap, sovrar, tillämpar och värderar denna, samt utvärderar sitt eget lärande. Undervisningen är upplagd för att stimulera och stödja studentens utveckling av professionell kompetens och självständighet i lärande. Verklighetsanknutna situationer används som underlag för problembearbetning och för att skapa motivation och meningsfullhet i studierna. Studenter arbetar tillsammans i mindre grupper, dels för att träna samarbete, dels för att bidra till varandras lärande. Lärare verkar i PBL dels som handledare genom att utmana, följa och återkoppla studenternas lärande, dels genom att bidra med kunskap på ett sätt som stimulerar och kompletterar.

I undervisningen på denna kurs utnyttjas olika arbetsformer såsom arbetet i basgrupper, praktiska övningar, verksamhetsförlagd utbildning (VFU), föreläsningar, artikelgranskning och seminarier.

Examination

Bedömning grundar sig på de i kursen obligatoriska momenten basgruppsarbete, VFU, och seminarier. Kursen examineras genom aktivt deltagande i basgrupper, skriftlig individuell tentamen och seminarium. Examination av såväl teoretiska studier som VFU sker individuellt.

Bedömning av studentens prestation under VFU relaterat till studentens uppfyllande av kursens mål, görs vid samtal mellan student, handledare och kontaktlärare. Till grund för samtalet ligger studentens inlärningsplan, loggbok med handledarkommentarer samt handledarens skriftliga bedömningsunderlag och studentens skriftliga självbedömning och reflektion.

Omfattning av omtentamen
Tidpunkt för omtentamen skall anges i början av varje termin. För omtentamen gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination. Detta gäller även bedömning av verksamhetsförlagd utbildning. 

Salsskrivning, får skrivas ett obegränsat antal gånger, av de studenter som inte uppnått godkänt resultat.

Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.

Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Kurslitteratur

Resurslista fastställs senast två månader före kursstart av programutskottet. Obligatorisk kurslitteratur finns ej. Komplettering med aktuellt material kan ske under kursens gång.

Övrig information

Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till grundutbildningsnämnden om det rör generell utveckling och förbättring.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att funktionshinder, etnicitet, genus och ålder framhålls som relevanta variabler för analys och diskussion.

Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom ett år, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.

Institution

Institutionen för medicin och hälsa
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
VFU4 VFU 3.5 hp U, G
TENT Tentamen 2 hp U, G
STUA Studieuppgift ansvarsärende 0.5 hp U, G
LÄKB Läkemedelsberäkning 1 hp U, G
BAS1 Basgrupp 0.5 hp U, G
Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.