Intensivvård under specifika förutsättningar, 7.5 hp

Intensive Care and Special Conditions, 7.5 credits

8INA05

Huvudområde

Medicin

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Studierektor eller motsvarande

Elisabet Welin Henriksson
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
MASI2 Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot intensivvård 2 (VT 2017) Svenska Linköping, US O
MASI2 Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot intensivvård 2 (VT 2017) Svenska Jönköping O

Huvudområde

Medicin

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot intensivvård

Särskild information

Kursen ingår som en delkurs i specialistsjuksköterskeutbildningen till intensivvårdssjuksköterska. Kursen inkluderar teoretiska studier och verksamhetsförlagd utbildning i lika stor omfattning.

Förkunskapskrav

Av socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska med inriktning mot allmän hälso- och sjukvård omfattande 180 högskolepoäng* (120 poäng) eller motsvarande dvs. grundutbildning till sjuksköterska med kandidatexamen. Om kandidatexamen saknas krävs kunskaper inom vetenskaplig metod motsvarande 15 högskolepoäng *(10 poäng) samt minst 24 månaders yrkeserfarenhet, motsvarande heltidsarbete, som legitimerad sjuksköterska. *poängberäkning enligt Högskoleförordningen SFS 2006:1053. Därutöver krävs godkända kunskaper i svenska och engelska enligt bestämmelser för grundläggande behörighet för grundnivå, t. ex Svenska 3/B och Engelska 6/A. 

 

Lärandemål

Efter kursen skall studenten kunna:
Kunskap och förståelse

  • visa fördjupade kunskaper vid bedömning, planering, genomförande och utvärdering av medicinska åtgärder vid specialiserad intensivvård.
  • förklara patofysiologiska förändringar som påverkar flera organsystem och som kräver avancerad intensivvård.
  • identifiera patofysiologiska tillstånd vilka kräver avancerad intensivvård och/eller kirurgiska metoder samt sjukvårdens katastrofberedskap och
  • förklara funktionen hos utrustning och läkemedel i katastrofmedicinska situationer.

Färdighet och förmåga

  • planera, ansvara, genomföra och utvärdera medicinska åtgärder vid avancerad intensivvård.
  • värdera situationen för att kunna handla, prioritera och fatta snabba beslut vid akuta tillstånd.
  • handha och tillämpa utrustning och läkemedel vid katastrofmedicinska situationer och
  • visa förmåga att tillämpa och integrera sina specialistkunskaper vid stora olyckor och katastrofer.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • visa självkännedom, empatisk förmåga och ansvar för att handlingar anpassas efter aktuell situation.
  • analysera och värdera effekter av genomförda åtgärder i samband med avancerad intensivvård.
  • värdera den akut sjuka patientens belägenhet utifrån en helhetssyn och
  • analysera och motivera etiskt förhållningssätt med hjälp av etiska teorier i samband med sömn, stress och kris.

Kursinnehåll

I kursen studeras patofysiologiska skeenden som påverkar flera organfunktioner. Fokus läggs på patofysiologiska tillstånd vilka kräver avancerade metoder och tekniker inom avancerad intensivvård. Akut omhändertagande tränas och behandling relaterad till aktuell patofysiologi studeras. Sjukvårdens katastrofberedskap studeras och intensivvårdssjuksköterskans funktion i samband med stor olycka eller katastrof tränas.

Undervisnings- och arbetsformer

Vid Hälsouniversitet bedrivs undervisning med Problembaserat Lärande (PBL) som pedagogisk filosofi och metod. PBL innebär att studentens delaktighet i lärandet är i fokus. Studenten tar eget ansvar för att bedöma vad han/hon behöver lära sig, genom att analysera och hantera verklighetsanknutna situationer som har anknytning till innehållet i kursen. Studenten söker kunskap, sovrar, tillämpar och värderar denna, samt utvärderar sitt eget lärande. Undervisningen är upplagd för att stimulera och stödja studentens utveckling av professionell kompetens och självständighet i lärande. Verklighetsanknutna situationer används som underlag för problembearbetning och för att skapa motivation och meningsfullhet i studierna. Studenter arbetar tillsammans i mindre grupper, dels för att träna samarbete, dels för att bidra till varandras lärande. Lärare verkar i PBL dels som handledare genom att utmana, följa och återkoppla studenternas lärande, dels genom att bidra med kunskap på ett sätt som stimulerar och kompletterar.

I undervisningen på denna kurs utnyttjas olika arbetsformer såsom arbetet i basgrupper, verksamhetsförlagd utbildning (VFU) t.ex. praktiska övningar, simuleringsövningar, föreläsningar, artikelgranskning och seminarier.

Examination

Bedömning grundar sig på de i kursen obligatoriska momenten basgruppsarbete, VFU, och seminarier. Kursen examineras genom aktivt deltagande i basgrupper, individuell tentamen och seminarium. Examination av såväl teoretiska som verksamhetsförlagda studier sker individuellt skriftligt och muntligt.

Bedömning av studentens prestation under VFU relaterat till studentens uppfyllande av kursens mål, görs vid samtal mellan student, handledare och kontaktlärare. Till grund för samtalet ligger studentens inlärningsplan, loggbok med handledarkommentarer samt handledarens skriftliga bedömningsunderlag och studentens skriftliga självbedömning och reflektion.

Omfattning av omexamination och förnyad bedömning av verksamhetsförlagd utbildning
För såväl omexamination som förnyad bedömning av verksamhetsförlagd utbildning gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination respektive första bedömningstillfället. Vid underkänt på verksamhetsförlagd utbildning får studenten göra detta moment ytterligare en gång. Tidpunkt för omprövning bedöms i varje enskilt fall men kan ske endast när lärare och handledare finns att tillgå.

Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till. I övrigt tillämpas Föreskrifter rörande examination och examinatorer enligt beslut vid Linköpings Universitet.

Antal examinationstillfällen
Resurskrävande examinationsformer är begränsade till sammanlagt fem gånger; d v s student som inte godkänts vid ordinarie examinationstillfälle har möjlighet att genomgå provet vid ytterligare fyra tillfällen. Därefter ges inget ytterligare tillfälle. Övriga examinationsformer har studenten rätt gå igenom ett obegränsat antal gånger. Tidpunkten för omexamination skall anges i början av varje termin. Den studerande har rätt att anmäla behov av stöd efter två underkända prov.

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Kurslitteratur

Litteraturlista fastställs av kursansvarig senast två månader före kursstart. Komplettering med aktuellt material kan ske under kursens gång.

Övrig information

Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursvärdering ska vara vägledande för genomförandet av pågående kurs samt för utveckling och planering av kommande kurser. Kursvärderingen ska genomföras skriftligt individuellt av studenter och muntligt gemensamt av lärare och studenter. All kursvärdering redovisas och dokumenteras. I slutet av kursen sker en elektronisk kursvärdering, som grundar sig på gemensamma föreskrifter från LiU.

Övrigt
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både kvinnors och mäns erfarenheter och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Om kursen upphör eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom ett år, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.

Institution

Institutionen för medicin och hälsa
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
TEN5 Tentamen 2.5 hp U, G
STUK Studieuppgift katastrofmedicin 0.5 hp U, G
KLEX Klinisk examination 0.5 hp U, G
5VFU VFU 3 hp U, G
5BAS Basgrupp 1 hp U, G
Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.