Omvårdnad i samband med intensivvård under specifika förutsättningar, 15 hp
Nursing in Intensive Care and Special Conditions, 15 credits
8INA09
Huvudområde
OmvårdnadsvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursStudierektor eller motsvarande
Elisabet Welin HenrikssonKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
MASI2 | Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot intensivvård | 2 (VT 2017) | Svenska | Linköping, US | O | |
MASI2 | Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot intensivvård | 2 (VT 2017) | Svenska | Jönköping | O |
Huvudområde
OmvårdnadsvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot intensivvård
Särskild information
Kursen bygger på den grundutbildade sjuksköterskans kompetens. Den utgör den tredje kursen i specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot intensivvård.
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs utöver grundläggande behörighet, sjuksköterskeexamen och 12 månaders yrkeserfarenhet motsvarande heltidsarbete, som sjuksköterska. Om kandidatexamen saknas krävs kunskaper inom vetenskaplig metod motsvarande 15 högskolepoäng samt minst 24 månaders yrkeserfarenhet, motsvarande heltidsarbete, som sjuksköterska. Därutöver krävs godkända kunskaper i svenska och engelska enligt bestämmelser för grundläggande behörighet för grundnivå, t. ex Svenska 3/B och Engelska 6/A.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas den studerande kunna:
- identifiera symtom hos individ vid akuta komplexa situationer inom intensivvård,
- förklara risker för komplikationer och kunna visa olika handlingsalternativ för att förhindra att komplikationer uppstår,
- förutse och förklara individers fysiska och psykiska reaktioner på skada, sjukdom eller ohälsa,
- identifiera och redogöra för lagar och förordningar som styr verksamheten inom intensivvård
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas den studerande kunna:
- identifiera utveckling och/eller förbättringsarbete grundat i evidens inom professionen,
- planera för individens skiftande behov och förutsättningar i samband med specialiserad intensivvård utifrån en helhetssyn,
- leda, planera, genomföra och utvärdera omvårdnad för individer vid akuta, specifika och komplexa situationer inom intensivvård,
- förebygga komplikationer i samband med intensivvård hos patienter med svår sjukdom
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas den studerande kunna:
- värdera betydelsen av ålders− och genusperspektiv inom intensivvård,
- identifiera och analysera mänskliga rättigheter och medicinsketiska principer i intensivvårdssituationer
Kursinnehåll
Kursen inkluderar teoretiska studier och verksamhetsförlagd utbildning (VFU).
- Omvårdnad vid specifika akuta komplexa fysiska och psykiska tillstånd hos barn och vuxna
- Stöd till patient och närstående under och efter komplex intensivvård
- Patientsäkerhet
- Arbetsledning
- Medicinsk etik
- Konflikthantering och våld i samhället
Undervisnings- och arbetsformer
Inom Hälsouniversitetet utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för, bearbetar och utforskar aktuellt innehåll i utbildningen. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt. Utbildningarna är upplagda i ämnesintegrerade teman, i teoretiska och praktiska moment som varvas under hela utbildningen. Hälsouniversitetets utbildningar samverkar i integrationsmoment där interprofessionellt lärande innebär att studenter från flera professioner lär med, om och av varandra. Arbetsformer och integrationsmoment stimulerar och stödjer studentens utveckling till professionell och interprofessionell kompetens samt förbereder studenten för samarbete i kommande yrkesliv.
Arbetsformer i denna kurs är föreläsningar, basgruppsarbete, seminarium, färdighetsträning, träning i simulerade situationer och verksamhetsförlagd utbildning.
Examination
Deltagande i obligatoriska moment är en förutsättning för godkänt på kursen.
Obligatoriska moment är basgruppsarbete, seminarium och verksamhetsförlagd utbildning.
Examination sker genom en individuell klinisk examination under verksamhetsförlagd utbildning samt individuell hemtentamen.
Omfattning av omtentamen
Tidpunkt för omtentamen skall anges i början av varje termin. För omtentamen gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination. Detta gäller även bedömning av verksamhetsförlagd utbildning.
Vid underkänt på verksamhetsförlagd utbildning får student göra detta moment ytterligare endast en gång.
Övriga examinationsformer, till exempel salsskrivning, får skrivas ett obegärnsat antal gånger, av student som inte uppnått godkänt resultat.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GKurslitteratur
Resurslista fastställs senast två månader före kursstart av programutskott. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.Övrig information
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till grundutbildningsnämnden om det rör generell utveckling och förbättring.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att funktionshinder, etnicitet, genus och ålder framhålls som relevanta variabler för analys och diskussion.
Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom ett år, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället. Undervisningsspråket är svenska.
Institution
Institutionen för medicin och hälsaKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
VFU2 | VFU | 7 hp | U, G |
SEMI | Seminarium förbättringsarbete | 2.5 hp | U, G |
KLEX | Klinisk examination | 3.5 hp | U, G |
BAS1 | Basgrupp | 2 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.