Bedömning och handläggning av komplexa omvårdnadssituationer i kirurgisk vård, 22.5 hp
Assessment and Management in Advanced Nursing and Complex Care in Surgical Context, 22.5 credits
8KIA06
Huvudområde
OmvårdnadsvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Kristofer BjersåKursansvarig
Jenny DrottStudierektor eller motsvarande
Lena HanbergerKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
MASK2 | Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot kirurgisk vård | 1 (HT 2018) | 201843-202022 | Svenska | Linköping, US | O |
Huvudområde
OmvårdnadsvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot kirurgisk vård
Särskild information
Kursen utgör den tredje kursen i specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot kirurgisk vård, 60 hp.
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs utöver grundläggande behörighet, sjuksköterskeexamen och 12 månaders yrkeserfarenhet motsvarande heltidsarbete, som sjuksköterska. Om kandidatexamen saknas krävs kunskaper inom vetenskaplig metod motsvarande 15 högskolepoäng samt minst 24 månaders yrkeserfarenhet, motsvarande heltidsarbete, som sjuksköterska. Därutöver krävs godkända kunskaper i svenska och engelska enligt bestämmelser för grundläggande behörighet för grundnivå, t. ex Svenska 3/B och Engelska 6/A.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas den studerande kunna:
- identifiera och förklara betydelsen av symtom vid och tecken av sjukdom, ohälsa och behandlingseffekter inom kirurgisk vård,
- analysera teorier och begrepp applicerbara inom avancerad omvårdnad,
- identifiera och motivera sjuksköterskans kärnkompetenser i klinisk avancerad omvårdnad
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas den studerande kunna:
- identifiera en patients behov och tillämpa relevanta evidensbaserade åtgärder inom generell och avancerad kirurgisk vård,
- tillämpa kärnkompetenserna vid omvårdnad av komplexa tillstånd,
- identifiera och hantera existentiella behov vid ohälsa och sjukdom,
- handha avancerad medicinsk teknisk utrustning utifrån evidensbaserad kunskap
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas den studerande kunna:
- värdera betydelsen av kärnkompetenser vid kliniska komplexa tillstånd för god vård,
- analysera och värdera hur ett etiskt förhållningssätt, med beaktande av mänskliga rättigheter, praktiseras i komplex vård och omvårdnad
Kursinnehåll
Kursen innehåller en för kirurgisk vård och omvårdnad relevant fördjupning inom:
- Kärnkompetenser (Personcentrerad vård, Säker vård, Evidensbaserad vård, Informatik, Samverkan i team, Förbättringskunskap för kvalitetsutveckling) vid klinisk omvårdnad på avancerad nivå.
- Vetenskaplig teori och metodik.
- Patientens grundläggande behov relaterat till naturalförloppet och komplexa tillstånd.
- Evidensbaserade bedömningar och åtgärder vid symtom och tecken på ohälsa och sjukdom och behandling.
- Evidensbaserade bedömningar och åtgärder vid sviktande vitalparametrar.
- Evidensbaserade bedömningar och åtgärder vid existentiella symtom och tecken.
- Etik, värderingar och mänskliga rättigheter.
- Handhavande av avancerad medicinsk teknik.
- Teorier och begrepp tillämpliga inom avancerad omvårdnad.
Undervisnings- och arbetsformer
Inom Hälsouniversitetet utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för, bearbetar och utforskar aktuellt innehåll i utbildningen. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt. Utbildningarna är upplagda i ämnesintegrerade teman, i teoretiska och praktiska moment som varvas under hela utbildningen. Hälsouniversitetets utbildningar samverkar i integrationsmoment där interprofessionellt lärande innebär att studenter från flera professioner lär med, om och av varandra. Arbetsformer och integrationsmoment stimulerar och stödjer studentens utveckling till professionell och interprofessionell kompetens samt förbereder studenten för samarbete i kommande yrkesliv.
Arbetsformer i den här kursen är föreläsningar, seminarier, basgruppsarbete, färdighetsträningar och verksamhetsförlagd utbildning.
Examination
Deltagande i obligatoriska moment är en förutsättning för godkänt på kursen. Obligatoriska moment är basgruppsarbete, färdighetsträning, verksamhetsförlagd utbildning och seminarier.
Examination sker genom skriftlig individuell hemtentamen och muntlig framläggning vid seminarium, skriftlig individuell tentamen samt bedömning av kliniskt-praktiska moment.
Omfattning av omtentamen
Tidpunkt för omtentamen ska anges i början av varje termin. För omtentamen gäller att omfattningen ska vara densamma som vid ordinarie examination. Detta gäller även bedömning av verksamhetsförlagd utbildning.
Antalet examinationstillfällen av muntlig och skriftlig examination är obegränsat. Vid underkänt på verksamhetsförlagd utbildning får student göra detta moment ytterligare endast en gång.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GKurslitteratur
Resurslista fastställs senast två månader före kursstart av programutskott. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.Övrig information
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till grundutbildningsnämnden om det rör generell utveckling och förbättring.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att funktionshinder, etnicitet, genus och ålder framhålls som relevanta variabler för analys och diskussion.
Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom ett år, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället. Undervisningsspråket är svenska.
Institution
Institutionen för medicin och hälsaKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
VFU3 | Verksamhetsförlagd utbildning (termin 4) | 4.5 hp | U, G |
VFU2 | Verksamhetsförlagd utbildning (termin 2) | 4.5 hp | U, G |
VFU1 | Fältstudie (termin 1) | 1.5 hp | U, G |
VET2 | Seminarium (termin 2) | 0.5 hp | U, G |
VET1 | Seminarium (termin 2) | 0.5 hp | U, G |
TEN2 | Hemtentamen + muntlig (termin 4) | 1 hp | U, G |
TEN1 | Salstentamen (termin 2) | 0.5 hp | U, G |
SEM4 | Hemtentamen + muntlig (termin 2) | 2 hp | U, G |
SEM3 | Hemtentamen + muntlig (termin 2) | 2 hp | U, G |
SEM2 | Hemtentamen + muntlig (termin 1) | 2 hp | U, G |
SEM1 | Hemtentamen + muntlig (termin 1) | 2 hp | U, G |
BAS3 | Basgruppsscenario (termin 2) | 0.5 hp | U, G |
BAS2 | Basgruppsscenario (termin 2) | 0.5 hp | U, G |
BAS1 | Basgruppsscenario (termin 1) | 0.5 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.