Patientundervisning inom kirurgisk omvårdnad, 7.5 hp

Patient Education in Surgical Nursing, 7.5 credits

8KIA09

Huvudområde

Omvårdnadsvetenskap

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Anita Kärner Köhler

Kursansvarig

Jenny Drott

Studierektor eller motsvarande

Katarina Berg
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
MASK3 Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot kirurgisk vård 2 (VT 2024) 202414-202423 Svenska Linköping, US O

Huvudområde

Omvårdnadsvetenskap

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Särskild information

Kursen utgör den fjärde kursen i specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot kirurgisk vård, 60 hp.

Kursen ges för

  • Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot kirurgisk vård

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen krävs utöver grundläggande behörighet, sjuksköterskeexamen och 12 månaders yrkeserfarenhet motsvarande heltidsarbete, som sjuksköterska. Om kandidatexamen saknas krävs kunskaper inom vetenskaplig metod motsvarande 15 högskolepoäng samt minst 24 månaders yrkeserfarenhet, motsvarande heltidsarbete, som sjuksköterska. Därutöver krävs godkända kunskaper i svenska och engelska enligt bestämmelser för grundläggande behörighet för grundnivå, t. ex Svenska 3/B och Engelska 6/A. 

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas den studerande kunna:

  • beskriva olika kommunikativa verktyg vid undervisning av patient och närstående,
  • relatera användning av undervisningsmetodik till kunskapsbehov, situation och kultur,
  • identifiera personcentrerat kunskapsbehov och motivation till förändring hos patient och närstående

 

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas den studerande kunna:

  • anpassa och genomföra evidensbaserade undervisningsformer till patient och närstående i kliniskt omvårdnadsarbete,
  • skapa förutsättningar för god information, undervisning och utbildning av patient och närstående vid både fysiskt möte och vid fjärrkommunikation,
  • tillämpa tolk som kommunikativt stöd i kliniskt omvårdnadsarbete,
  • förklara och motivera strategier för egenvård hos personer med akut och/eller långvarig sjukdom och ohälsa

 

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas den studerande kunna:

  • reflektera kring val av metoder för undervisning av patient och närstående,
  • beakta betydelsen av kulturella och genusnormativa perspektiv i samband med patientundervisning,
  • värdera innebörden av hälsofrämjande förhållningssätt i undervisning av patient och närstående

Kursinnehåll

  • Kommunikationsteorier
  • Teorier inom didaktik, lärande och motivation
  • Pedagogiska metoder relevanta för omvårdnadsarbete
  • Telefonrådgivning
  • Egenvård
  • Hälsofrämjande förhållningssätt vid kommunikation och omvårdnad
  • Interkulturellt möte
  • Bedömning och utvärdering av kommunikation mellan vårdpersonal och patient och närstående
  • Etiskt förhållningssätt och mänskliga rättigheter

Undervisnings- och arbetsformer

Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för, bearbetar och utforskar aktuellt innehåll i utbildningen. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt. Utbildningarna är upplagda i ämnesintegrerade teman, i teoretiska och praktiska moment som varvas under hela utbildningen..

Arbetsformerna i denna kurs är föreläsningar, basgruppsarbete, klinisk färdighetsträning samt seminarium.

Examination

Deltagande i obligatoriska moment är en förutsättning för godkänt på kursen. Obligatoriska moment är basgruppsarbete och seminarium.
Examinationen sker genom en skriftlig hemtentamen och muntlig presentation vid ett seminarium.

Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift. 

 

Anmälan till examination/tentamen

Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.

 

Omexamination

Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination. 

 

Examination för studenter med funktionsnedsättning

Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. 

Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål. 

 

Byte av examinator

Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.

Betygsskala

Tvågradig skala, äldre version, U, G

Kurslitteratur

Resurslista fastställs senast två månader före kursstart av programutskott. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.

Övrig information

Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till nämnden för utbildning på grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.

Kursen bedrivs på sådant sätt att kunskaper om kön, könsidentitet/uttryck, etnicitet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder uppmärksammas, synliggörs och kommuniceras i utbildningen.

Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/ i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.

Om det finns synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.

Institution

Institutionen för hälsa, medicin och vård
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
TEN1 Individuell tentamen (seminarium) 4.5 hp U, G
STU1 Studieuppgift (PM/seminarium) 2.5 hp U, G
BAS1 Basgrupp 0.5 hp U, G
Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.