Profession, patientsäkerhet och metoder för att utveckla kirurgisk omvårdnad, 7.5 hp

The Professional Nurse, Patient Safety and Methods to Develop Surgical Nursing, 7.5 credits

8KIA10

Kursen är nedlagd.

Huvudområde

Omvårdnadsvetenskap

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Carina Berterö

Kursansvarig

Jenny Drott

Studierektor eller motsvarande

Lena Hanberger
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
MASK2 Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot kirurgisk vård 3 (HT 2019) 201945-202002 Svenska Linköping, US O

Huvudområde

Omvårdnadsvetenskap

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot kirurgisk vård

Särskild information

Kursen utgör den femte kursen i specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot kirurgisk vård, 60 hp.
 

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen krävs utöver grundläggande behörighet, sjuksköterskeexamen och 12 månaders yrkeserfarenhet motsvarande heltidsarbete, som sjuksköterska. Om kandidatexamen saknas krävs kunskaper inom vetenskaplig metod motsvarande 15 högskolepoäng samt minst 24 månaders yrkeserfarenhet, motsvarande heltidsarbete, som sjuksköterska. Därutöver krävs godkända kunskaper i svenska och engelska enligt bestämmelser för grundläggande behörighet för grundnivå, t. ex Svenska 3/B och Engelska 6/A. 

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas den studerande kunna:

  • kombinera informations- och kommunikationssystem som stödjer omvårdnadsarbetet,
  • analysera och relatera implementeringsteorier och modeller tillämpliga för arbete i en kirurgisk vårdverksamhet,
  • identifiera specialistsjuksköterskans roll och kompetens till god och säker vård i kirurgisk omvårdnad

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas den studerande kunna:

  • planera, stödja och genomföra patientsäkerhetsarbete och förbättringsarbete inom kirurgisk vård,
  • tillämpa arbetsledning, prioritering och samordning av omvårdnadsarbetet utifrån kärnkompetenserna,
  • välja och motivera modeller för kommunikation inom vårdteamet utifrån patienters behov och säkerhet,
  • kritiskt granska och tillämpa evidensbaserad kirurgisk omvårdnad

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas den studerande kunna:

  • beakta etiska perspektiv och förhållningssätt i avancerad omvårdnad vid vårdutveckling och ledning,
  • reflektera kring och värdera specialistsjuksköterskans roll och kompetens i teamets samverkan i den personcentrerade kirurgiska vården

Kursinnehåll

Kursens fokus är professionsutveckling relaterat till specialistsjuksköterskerollen, bedömning och implementering av säker och god vård, samt utveckling och kvalitetsförbättring av den kirurgiska omvårdnaden utifrån patientens situation, förutsättningar för vårdorganisation och samverkan inom vårdteamet.

Kursen innehåller en fördjupning inom:

Patientsäkerhet

  • Vårdens riskområde
  • Patientens och närståendes delaktighet och autonomi
  • Säkerhetskultur och säker kommunikation
  • Metoder för säkerhetsarbete

Specialistsjuksköterskans yrkesroll och kompetens

  • Interprofessionellt samarbete
  • Ledarskap och kommunikation
  • Forskning och utveckling
  • Etik i omvårdnadsarbete

Metoder för att utveckla vården

  • Förbättringsarbete
  • Evidensbaserad vård

Undervisnings- och arbetsformer

Inom Hälsouniversitetet utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för, bearbetar och utforskar aktuellt innehåll i utbildningen. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt. Utbildningarna är upplagda i ämnesintegrerade teman, i teoretiska och praktiska moment som varvas under hela utbildningen.

Arbetsformer i den här kursen är föreläsningar, seminarium, basgruppsarbete, och färdighetsträningar.

Examination

Deltagande i obligatoriska moment är en förutsättning för godkänd kurs. Obligatoriska moment är basgrupparbete, färdighetsträning och seminarier.
Examination sker genom individuell skriftlig hemtentamen. 

Omfattning av omtentamen
Tidpunkt för omtentamen skall anges i början av varje termin. För omtentamen gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination. 

Resurskrävande examinationer är begränsade till fem gånger. Övriga examinationsformer, t ex salsskrivning, får skrivas ett obegränsat antal gånger, av de studenter som inte uppnått godkänt resultat.

Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.

Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Kurslitteratur

Resurslista fastställs senast två månader före kursstart av programutskott. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.

Övrig information

Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till grundutbildningsnämnden om det rör generell utveckling och förbättring.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att funktionshinder, etnicitet, genus och ålder framhålls som relevanta variabler för analys och diskussion.

Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom ett år, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället. Undervisningsspråket är svenska.

Institution

Institutionen för medicin och hälsa
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
TEN1 Individuell tentamen (seminarium) 4 hp U, G
POS1 Posterseminarium 1.5 hp U, G
CLI1 Färdighetsträning i kommunikation 1.5 hp U, G
BAS1 Basgrupp 0.5 hp U, G
Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.