Avancerad hälsobedömning och kliniskt resonemang inom kirurgisk vård, del I, 7.5 hp
Advanced health assessment and clinical reasoning in surgical care, part I, 7.5 credits
8KIA15
Huvudområde
MedicinUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Anne Söderlund SchallerKursansvarig
Jenny DrottStudierektor eller motsvarande
Katarina BergKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
MASK3 | Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot kirurgisk vård | 2 (VT 2024) | 202407-202410 | Svenska | Linköping, US | O |
Huvudområde
MedicinUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XSärskild information
I kursen ingår verksamhetsförlagd utbildning som kan vara förlagd till annan ort. I kursen ingår medicinsk vetenskap och omvårdnadsvetenskap, vilka studeras integrerat.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska, men undervisning på engelska kan förekomma.
Kursen ges för
- Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot kirurgisk vård
Förkunskapskrav
- Sjuksköterskeexamen 180 hp inklusive examensarbete på fördjupningsnivå 15 hp
- Legitimation som sjuksköterska
- 12 månaders yrkeslivserfarenhet på heltid som sjuksköterska efter avlagd examen
- Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå
eller
- Sjuksköterskeexamen 90–180 hp
- Legitimation som sjuksköterska
- Godkänd vetenskaplig metod på grundnivå 15 hp
- 24 månaders yrkeslivserfarenhet på heltid som sjuksköterska efter avlagd examen
- Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Förklara patofysiologiska processer vid sjukdom/ohälsa inom kirurgisk vård
- Identifiera symtom och tecken på ohälsa och sjukdom genom avancerade hälsobedömningar inom kirurgisk vård
- Motivera och värdera farmakologisk och icke-farmakologisk behandling inom kirurgisk vård.
- Analysera begrepp, modeller och teorier applicerbara inom avancerad omvårdnad
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Bedöma kliniska symtom och tecken på ohälsa och sjukdom genom avancerade hälsobedömningar inom kirurgisk vård
- Handha avancerad medicinteknisk utrustning utifrån evidensbaserad kunskap
- Värdera och använda farmakologisk och icke-farmakologisk behandling inom kirurgisk vård
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Värdera betydelsen av olika undersökningsmetoder inom kirurgisk vård
- Värdera och ta ställning till klinisk tillämpning av kärnkompetenserna personcentrerad vård och evidensbaserad vård
Kursinnehåll
I kursen studeras olika bedömningar, undersökningar samt åtgärder med relevans för specialistsjuksköterskans kompetensområde inom kirurgisk vård. Kärnkompetenser och omvårdnadsvetenskapliga teorier och begrepp inom avancerad omvårdnad studeras också. Kursen integrerar teoretiska studier och verksamhetsförlagd utbildning.
I kursen studeras:
- Evidensbaserade hälsobedömningar och hälsofrämjande åtgärder med relevans för omvårdnad i kirurgisk vård
- Fördjupning inom klinisk fysiologi och kemi, bakteriologi, radiologi samt farmakologi
- Specifik patofysiologi och sjukdomslära med relevans för kirurgisk vård
- Teorier och begrepp tillämpliga inom avancerad kirurgisk omvårdnad
- Kärnkompetensernas betydelse för specialistsjuksköterskan i kirurgisk vård
Undervisnings- och arbetsformer
Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt. Utbildningarna är upplagda i ämnesintegrerade teman, i teoretiska och praktiska moment som varvas under hela utbildningen. Medicinska fakultetens utbildningar samverkar under utbildningstiden i återkommande interprofessionella moment. Interprofessionellt lärande innebär att studenter från flera professioner lär med, om och av varandra. Denna arbetsform stimulerar och stödjer studentens utveckling av professionell kompetens, samt förbereder studenten för interprofessionellt lagarbete och samverkan i den kommande yrkesutövningen. Arbetsformer i denna kurs är basgrupp, föreläsningar och verksamhetsförlagd utbildning.
Examination
Aktivt deltagande i obligatoriska moment är en förutsättning för godkänt på kursen. Med aktivt deltagande menas att studenten bidrar med arbete, inspel och/eller egna reflektioner med relevans för uppgiften. Obligatoriska moment är basgruppsarbete och verksamhetsförlagd utbildning (VFU).
Examinationen är en individuell skriftlig hemexamination i rapportform som får skrivas ett obegränsat antal gånger. Kliniska färdigheter och förhållningssätt examineras under VFU.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.
Omexamination
Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination.
Detta gäller även bedömning av verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Tidpunkt bestäms i varje enskilt fall men kan ske endast när lärare, handledare och VFU-plats finns att tillgå.
Examination för studenter med funktionsnedsättning
Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Avbrytande av VFU
En student kan komma att få avbryta den verksamhetsförlagda utbildningen i förtid och bli underkänd om det finns en påtaglig risk för att studenten på grund av grov oskicklighet riskerar att skada en person i verksamheten, t.ex. elev, patient eller motsvarande. Studenten får inte delta i den verksamhetsförlagda utbildningen på nytt innan examinator har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som krävs för att inte riskera att skada en annan person. En student har rätt till maximalt två sådana kontrolltillfällen.
Under förutsättning att det finns tillräckligt underlag för bedömning av studentens prestationer under verksamhetsförlagd utbildning i relation till kursens mål får betyg sättas även om studenten har varit delvis frånvarande från den verksamhetsförlagda utbildningen eller avbrutit den i förtid.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GKurslitteratur
Litteraturlista fastställs senast två månader före kursstart av programutskottet för barnmorske- och specialistsjuksköterskeprogrammen. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.
Övrig information
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till nämnden för utbildning på grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.
Kursen bedrivs på sådant sätt att kunskaper om kön, könsidentitet/uttryck, etnicitet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder uppmärksammas, synliggörs och kommuniceras i utbildningen.
Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/ i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.
Om det finns synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för hälsa, medicin och vårdKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
VFU1 | VFU inkluderat fältstudie | 4.5 hp | U, G |
BAS1 | Basgrupp | 0.5 hp | U, G |
BAS2 | Basgrupp | 0.5 hp | U, G |
SEM1 | Hemtentamen+muntlig | 2 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.