Avancerad hälsobedömning och kliniskt resonemang i kirurgisk vård II, 7.5 hp
Advanced health assessment and clinical reasoning in surgical health care II, 7.5 credits
8KIA16
Huvudområde
MedicinUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Anne Söderlund SchallerKursansvarig
Jenny DrottStudierektor eller motsvarande
Katarina BergKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
MASK3 | Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot kirurgisk vård | 3 (HT 2024) | 202445-202502 | Svenska | Linköping, US | O |
Huvudområde
MedicinUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XSärskild information
I kursen ingår medicinsk vetenskap och omvårdnadsvetenskap, vilka studeras integrerat.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska, men undervisning på engelska kan förekomma.
Kursen ges för
- Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot kirurgisk vård
Förkunskapskrav
- Sjuksköterskeexamen 180 hp inklusive examensarbete på fördjupningsnivå 15 hp
- Legitimation som sjuksköterska
- 12 månaders yrkeslivserfarenhet på heltid som sjuksköterska efter avlagd examen
- Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå
eller
- Sjuksköterskeexamen 90–180 hp
- Legitimation som sjuksköterska
- Godkänd vetenskaplig metod på grundnivå 15 hp
- 24 månaders yrkeslivserfarenhet på heltid som sjuksköterska efter avlagd examen
- Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Värdera och kliniskt resonera kring symtom och tecken på ohälsa och sjukdom genom avancerade hälsobedömningar inom kirurgisk vård
- Identifiera och värdera existentiella behov vid ohälsa och sjukdom
- Analysera teorier och begrepp applicerbara inom avancerad omvårdnad
- Motivera implementeringsteorier och modeller tillämpliga i kirurgisk vård
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Identifiera, förklara och bedöma symtom och tecken på ohälsa och sjukdom genom avancerade hälsobedömningar inom kirurgisk vård
- Tillämpa kärnkompetenserna förbättringskunskap och samverkan i team inom kirurgisk vård
- Planera, stödja och genomföra patientsäkerhetsarbete och förbättringsarbete inom kirurgisk vård
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Utveckla implementering och värdera ledning av förbättringsarbete
Kursinnehåll
I kursen studeras kärnkompetenser, omvårdnadsvetenskapliga teorier och begrepp inom avancerad omvårdnad. I kursen studeras också ledarskap och interprofessionellt samarbete i syfte att leda förbättringsarbete, bedöma och åtgärda vårdens riskområden på ett evidensbaserat sätt.
- Evidensbaserade hälsobedömningar och hälsofrämjande åtgärder med relevans för kirurgisk vård
- Teorier och begrepp tillämpliga inom avancerad kirurgisk omvårdnad
- Holistisk och existentiell omvårdnad
- Evidensbaserad vård
- Vårdens riskområden och patientsäkerhet
- Metoder för förbättringsarbete och implementering av säker vård
- Ledarskap och interprofessionellt samarbete
- Vetenskapliga metoder
Undervisnings- och arbetsformer
Inom Medicinska fakulteten blir det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenter lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt. Utbildningarna är upplagda i ämnesintegrerade teman, i teoretiska och praktiska ögonblick som varvas under hela utbildningen. Medicinska fakultetens utbildningar samverkar under utbildningstiden i återkommande interprofessionella moment. Interprofessionellt lärande bygger att studenter från flera professioner lär med, om och av varandra. Denna arbetsform stimulerar och stödjer studentens utveckling av professionell kompetens, samt förbereder studenten för interprofessionellt lagarbete och samverkan i den kommande yrkesutövningen. Arbetsformer i denna kurs är basgrupp, seminarier och föreläsningar.
Examination
Aktivt deltagande i obligatoriska moment är en förutsättning för godkänt på kursen. Med aktivt deltagande menas att studenten bidrar med arbete, inspel och/eller egna reflektioner med relevans för uppgiften. Obligatoriska moment är basgruppsarbete och seminarier.
Examinationen är en individuell skriftlig hemexamination i rapportform som får skrivas ett obegränsat antal gånger.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.
Omexamination
Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination.
Examination för studenter med funktionsnedsättning
Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GKurslitteratur
Litteraturlista fastställs senast två månader före kursstart av programutskottet för barnmorske- och specialistsjuksköterskeprogrammen. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.Övrig information
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till nämnden för utbildning på grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/ i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.
Om det finns synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för hälsa, medicin och vårdKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
BAS1 | Basgrupp | 1 hp | U, G |
SEM1 | Seminarium | 2 hp | U, G |
EXAM | Individuell skriftlig hemexamination | 4.5 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.