Självständigt arbete för specialistsjuksköterskeexamen med inriktning mot kirurgisk vård, 15 hp
Thesis in Specialist Nursing - Surgical Care, 15 credits
8KIA20
Huvudområde
OmvårdnadsvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Susanna ÅgrenKursansvarig
Jenny DrottStudierektor eller motsvarande
Patrik RytterströmKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
MASK3 | Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot kirurgisk vård | 3 (HT 2022) | 202235-202319 | Svenska | Linköping, US | V |
Huvudområde
OmvårdnadsvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1ESärskild information
Kursen utgör det självständiga arbetet som krävs för yrkesexamen som specialistsjuksköterska med inriktning mot kirurgisk vård.
Kursen ges för
- Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot kirurgisk vård
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs grundutbildning till sjuksköterska med kandidatexamen i omvårdnad och 12 månaders yrkesverksamhet som sjuksköterska, motsvarande heltid. Om kandidatexamen saknas krävs kunskaper inom vetenskaplig metod motsvarande 15 hp samt minst 24 månaders yrkeserfarenhet som sjuksköterska, motsvarande heltid. Därutöver krävs godkända kunskaper i svenska och engelska enligt bestämmelser för grundläggande behörighet för grundnivå, t.ex. Svenska 3/B och Engelska 6/A.
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- Visa fördjupad kunskap inom valt problemområde
Färdighet och förmåga
- Formulera en problemställning utifrån aktuellt kunskapsläge samt klargöra samband mellan frågeställning, teori, resultat och slutsatser
- Planera, genomföra, rapportera och presentera det självständiga arbetet
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Utifrån evidensbaserad kunskap och etiska aspekter planera och genomföra ett arbete med klinisk relevans inom området
- Kritiska granska, värdera och diskutera det egna och andras självständiga arbete utifrån kriterier för yrkesexamen
Kursinnehåll
Litteraturstudier för en teoretisk referensram inom problemområdet.
Undervisnings- och arbetsformer
Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för, bearbetar och utforskar aktuellt innehåll i utbildningen. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap.
I kursen ingår seminarier samt självständiga studier under handledning som leder fram till ett examensarbete för yrkesexamen. Fältstudier och studiebesök kan ingå.
Examination
Bedömning sker fortlöpande under kursens gång. Obligatoriska moment är deltagande i projektseminarium samt tre examinationsseminarier för självständiga arbeten inom kirurgisk vård, på avancerad nivå. Examensmålen för yrkesexamen fokuseras.
Kursen examineras genom en muntlig presentation av det självständiga arbetet samt diskussion, vid ett seminarium på relevant klinisk arbetsplats. Dessutom skall en granskning av ett annat självständigt arbete med inriktning kirurgisk vård genomföras. Granskningen görs utifrån kraven för yrkesexamen och sammanställs i en skriftlig rapport.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.
Omexamination
Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination.
Examination för studenter med funktionsnedsättning
Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GKurslitteratur
Resurslista fastställs senast två månader före kursstart av programutskott. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.Övrig information
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till nämnden för utbildning på grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.
Kursen bedrivs på sådant sätt att kunskaper om kön, könsidentitet/uttryck, etnicitet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder uppmärksammas, synliggörs och kommuniceras i utbildningen.
Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/ i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.
Om det finns synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för hälsa, medicin och vårdKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
SEID | Idéseminarie | 0.5 hp | U, G |
SEML | Metod- och litteraturseminarie | 1 hp | U, G |
PR1A | Projektarbete 1 | 6 hp | U, G |
PR2A | Projektarbete 2 | 4 hp | U, G |
SEPR | Seminarie | 2 hp | U, G |
SDEL | Deltagande + granskning | 1.5 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.