Självständigt arbete i biomedicinsk laboratorievetenskap, 15 hp

Project in Biomedical Laboratory Science, 15 credits

8KUBA6

Huvudområde

Biomedicinsk laboratorievetenskap

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Andreas Eriksson

Kursansvarig

Andreas Eriksson

Studierektor eller motsvarande

Said Havarinasab
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
MKUBA Kompletteringsutbildningen för biomedicinska analytiker med utländsk examen 4 (VT 2025) 202504-202513 Svenska Linköping, US O

Huvudområde

Biomedicinsk laboratorievetenskap

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G2E

Särskild information

Kursen är den femte kursen på kompletteringsutbildningen för biomedicinska analytiker med utländskexamen och inkluderar ett självständigt arbete på 15 hp.

Kursen ges för: 

Kompletteringsutbildningen för biomedicinska analytiker med utländsk examen.

Kursen ges för

  • Kompletteringsutbildningen för biomedicinska analytiker med utländsk examen

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen krävs godkänt betyg på kurserna Grundläggande biomedicinsk laboratoriemetodik, 15 hp Biomedicinsk laboratorievetenskap och sjukdomslära, 30 hp samt Tillämpad biomedicinsk laboratorievetenskap, 15 hp.

Lärandemål

Kunskap och förståelse

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • Analysera aktuellforskning och utveckling samt identifiera behov av ytterligare kunskap och utveckling inom huvudområdet biomedicinsk laboratorievetenskap,
  • motivera val av laboratoriemedicinska och vetenskapliga metoder som använts inom aktuellt problemområde.

 

Färdighet och förmåga

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • Identifiera problem och formulera hypoteser och målsättningar, 
  • planera och utföra vetenskapliga  studier inom biomedicinskt område,
  • samla in, analysera och statistiskt bearbeta data för att undersöka biomedicinska orsakssamband,
  • kritiskt och systematiskt söka, granska och analysera relevant vetenskaplig litteratur och information inom det biomedicinska området,
  • dokumentera, bearbeta, tolka, presentera och kritiskt granska analysresultat,
  • dokumentera ett självständigt arbete i form av en vetenskaplig uppsats, samt muntligt presentera och försvara denna, inom givna tidsramar, 
  • kritiskt granska andra studenters självständiga arbeten och muntliga presentationer och argumentera för och emot analyser och resultat. 

 

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • Värdera etiska regler, lagar och förordningar som styr biomedicinsk forskning,
  • värdera fakta, företeelser och frågeställningar inom det biomedicinska problemområdet.

Kursinnehåll

Kursens huvudsakliga innehåll är ett självständigt arbete med medicinsk och/eller laboratoriemedicinsk frågeställning. I kursen integreras och tillämpas medicinsk vetenskapsteori, medicinsk etik och statistik samt forskningsmetodik. 

Följande specifika områden ingår:

  • Planering och genomförande av självständigt arbete inom biomedicinsk laboratorievetenskap
  • Analys av resultat med hjälp av medicinsk statistik
  • Dokumentation och respondentskap av eget arbete 
  • Granskning, värdering och opponentskap av andras arbeten

Undervisnings- och arbetsformer

Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna.

Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap.

Undervisningsformer i denna kurs är seminarier, men framför allt bedrivs undervisningen i form av självständiga studier under handledning.

Examination

Kursen examineras genom ett skriftligt självständigt arbete med efterföljande respondent- och opponentskap.

Bedömningen sker fortlöpande under kursens gång och grundaspå samtliga ingående moment. Deltagande i obligatoriska moment är en förutsättning för godkänt på kursen. Obligatoriska moment är inlämningsuppgifter och seminarier. För student som inte uppfyllt kraven för obligatoriska moment bestäms formerna för förnyad bedömning av examinator i samrådmed kursansvarig och handledare.

Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift. 

 

Anmälan till examination/tentamen

Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.

 

Omexamination

Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination. 

 

Examination för studenter med funktionsnedsättning

Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. 

Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål. 

 

Byte av examinator

Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Kurslitteratur

Litteraturlista fastställs senast två månader före kursstart av programutskottet för biomedicinska analytikerprogrammen. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.

Övrig information

Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till nämnden för utbildning på grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.

Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/ i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.

Om det finns synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.

Institution

Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaper
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
SLVE Slutversion inskickad och godkänd 1 hp U, G
SEMV Seminarieversion inskickad och godkänd 10 hp U, G
RESP Muntlig redovisning av examensarbetet 1.5 hp U, G
PMIN PM för projekt godkänt 0.5 hp U, G
OPPO Opponent 1 hp U, G
NSLU Framläggningsseminarier 0.5 hp U, G
HALV Halvtidsseminarium 0.5 hp U, G
Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.