Självständigt arbete (examensarbete) i medicin, 30.0 hp
Degree Project in Medicine, 30.0 credits
8LAA08
Huvudområde
MedicinUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Per-Eric LindgrenKursansvarig
Per-Eric LindgrenStudierektor eller motsvarande
Eva TamasKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
MALA2 | Läkarprogrammet | 8 (VT 2023) | 202304-202323 | Svenska | Linköping, US | O |
MALA2 | Läkarprogrammet | 8 (VT 2023) | 202304-202323 | Svenska | Norrköping | O |
MALA2 | Läkarprogrammet | 8 (VT 2023) | 202304-202323 | Svenska | Jönköping | O |
MALA2 | Läkarprogrammet | 8 (VT 2023) | 202304-202323 | Svenska | Kalmar | O |
Huvudområde
MedicinUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XSärskild information
Kursen utgör läkarprogrammets åttonde kurs. Kursen ges på en av följande huvudstudieorter: Jönköping, Kalmar, Linköping eller Norrköping. Examensarbetet är ett självständigt arbete som fördjupar teoretiska kunskaper och metodkunskaper. En avgränsad vetenskaplig studie genomförs under handledning.
Kursen ges för
- Läkarprogrammet
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs godkänd kurs Klinisk medicin 1, 30 hp, samt godkända obligatoriska moment (15 hp) på kursen Klinisk medicin 2, 30 hp. Dessutom krävs att förkunskapskraven till föregående kurser är uppfyllda enligt utbildningsplanen.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- identifiera ett kunskapsbehov och på basen av detta formulera och avgränsa en problemformulering inom huvudområdet,
- motivera val av metodik i relation till syftet med det självständiga arbetet
- redogöra för forskningsetiska principer i relation till valt problemområde
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- på ett språkligt och metodologiskt optimalt och forskningsetiskt korrekt sätt genomföra samt muntligt och skriftligt framställa ett självständigt arbete
- muntligt värdera, diskutera och försvara det självständiga arbetet
- redovisa en avgränsad medicinsk frågeställnings vetenskapliga grund och visa särskild insikt i den forskningsfront som studentens självständiga arbete är baserat på
- kritiskt granska samt värdera ett vetenskapligt arbete som annan student utfört
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- värdera innehållet i vetenskapliga publikationer
- värdera egna medicinska forskningsresultat och diskutera i relation till publicerade forskningsresultat
- värdera andra studenters medicinska forskningsresultat i relation till publicerade forskningsresultat
Kursinnehåll
Undervisningen bedrivs inom läkarprogrammets tema Vetenskapligt förhållningssätt och innehåller:
- grundläggande forskningsmetodik och etik
- medicinsk statistik
- medicinsk litteratur- och informationssökning
- praktisk generering av medicinska forskningsdata
- analys, tolkning och diskussion av egna data i relation till publicerade forskningsresultat
- skriftlig och muntlig kommunikation av egna data i relation till publicerade forskningsresultat
Undervisnings- och arbetsformer
Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. I kursen ingår studier inom ett avgränsat forskningsområde, enligt upprättat individuellt kontrakt under kursen Klinisk medicin 2 (termin 7), genomförda under handledning av aktiv forskare. Arbetet genomförs med hög grad av självständighet och eget ansvar.
Examination
Kursen examineras genom
- skriftlig halvtidskontroll
- skriftlig vetenskaplig rapport
- muntlig redovisning av det självständiga arbetet och diskussion av det egna arbetet
- kritisk granskning och värdering av annan students självständiga arbete
En student som inte blir färdig med det självständiga arbetet under kurstiden kan erbjudas handledning upp till 6 månader efter kursens slut. Därefter kan tillgång till handledning inte garanteras varvid studenten på egen hand kan behöva slutföra det självständiga arbetet.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.
Omexamination
Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination.
Examination för studenter med funktionsnedsättning
Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GKurslitteratur
Litteraturlista fastställs senast två månader före kursstart av programutskottet för läkarprogrammet. Obligatorisk kurslitteratur finns ejÖvrig information
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till nämnden för utbildning på grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.
Kursen bedrivs på sådant sätt att kunskaper om kön, könsidentitet/uttryck, etnicitet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder uppmärksammas, synliggörs och kommuniceras i utbildningen.
Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/ i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.
Om det finns synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaperKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
HALV | Halvtidskontroll | 10 hp | U, G |
MUNT | Muntlig projektredovisning | 2 hp | U, G |
OPPO | Opposition på annan läkarstudents självständiga arbet | 3 hp | U, G |
SKRI | Skriftlig projektredovisning | 15 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.