Biologisk funktion, 30.0 hp
Biological Function, 30.0 credits
8LAG21
Huvudområde
MedicinUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Jonas BromanKursansvarig
Jonas BromanStudierektor eller motsvarande
Jan BrynhildsenKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
MALA2 | Läkarprogrammet | 2 (HT 2019) | 201935-202002 | Svenska | Linköping, US | O |
Huvudområde
MedicinUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Läkarprogrammet
Särskild information
Kursen utgör läkarprogrammets andra kurs.
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs godkänt på momenten Professionalitet i hälso-och sjukvård, samt socialtjänsten, basgruppsarbete, strimma Läkarrollen och strimma Samtalskonst i kursen Läkarrollen och Biologisk funktion.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Beskriva och förklara normal struktur och funktion på molekyl-, cell-, vävnads-, organ- och organsystemnivå beträffande huden, immunförsvaret, cirkulationsorganen, respirationsorganen, njurarna och urinvägarna, nervsystemet, sinnesorganen och rörelseapparaten,
- förklara mekanismer som verkar för upprätthållande av homeostas hos den friska människan,
- redogöra för embryologisk utveckling av huden, immunförsvaret, cirkulationsorganen, respirationsorganen, njurarna och urinvägarna, nervsystemet, sinnesorganen och rörelseapparaten,
- identifiera normala humanbiologiska mekanismers betydelse för kompensation/normalisering beträffande huden, immunförsvaret, cirkulationsorganen, respirationsorganen, njurarna och urinvägarna, nervsystemet, sinnesorganen och rörelseapparaten.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Söka medicinsk information och kunna tillägna sig innehållet i vetenskapliga publikationer,
- under handledning utföra kroppsundersökningar inriktade på normala fynd,
- grundläggande samtalsmetodik med patienter
- identifiera organ, strukturer och vävnader makro- och mikroanatomiskt och relatera dessa till normal funktion samt klassificera och identifiera mikroorganismer.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Värdera processen för det egna och andra studenters lärande i basgruppen,
- identifiera och reflektera över egna och andras värderingar och människosyn, samt relatera till människans villkor och mänskliga rättigheter,
- kommunicera i syfte att utforska patientens problem, upplevelse och livssituation,
- identifiera och reflektera över egna och patienters reaktioner vid samtal,
Kursinnehåll
Undervisningen bedrivs inom fyra av läkarprogrammets teman och innehåller:
Cirkulation-Respiration-Erytron-Njurar
- Cirkulationsorganen
- Respirationsorganen
- Njurarna och urinvägarna
Immun-Barriär-Infektion
- Kroppens barriärfunktioner
- Immunsystemets uppbyggnad och funktion
- Mikrobiologi
Neuro-Sinne-Psyke-Rörelse
- Nervsystemet
- Sinnesorganen
- Rörelseapparaten
Professionell utveckling
- Samtalskonst – egna reaktioner, utforska patientens agenda
- Läkarrollen – människosyn och människans villkor
Undervisnings- och arbetsformer
Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt. Utbildningarna är upplagda i ämnesintegrerade teman, i teoretiska och praktiska moment som varvas under hela utbildningen. Medicinska fakultetens utbildningar samverkar under utbildningstiden i återkommande interprofessionella moment. Interprofessionellt lärande innebär att studenter från flera professioner lär med, om och av varandra. Denna arbetsform stimulerar och stödjer studentens utveckling av professionell kompetens, samt förbereder studenten för interprofessionellt lagarbete och samverkan i den kommande yrkesutövningen.
I undervisningen utnyttjas olika arbetsformer såsom arbete i basgrupper, föreläsningar, demonstrationer, laborationer, seminarier och färdighetsträning samt verksamhetsförlagd utbildning.
Examination
Kursen examineras genom en individuell skriftlig salstentamen samt en individuell praktisk examination. Därutöver krävs aktivt deltagande i obligatoriska moment för godkänt på kursen. Med aktivt deltagande menas att studenten bidrar med arbete, inspel och/eller egna reflektioner med relevans för uppgiften.
Formativ bedömning sker kontinuerligt inom de obligatoriska momenten. Dessa är basgruppsarbete, färdighetsträning ”strimma Samtalskonst” och seminarier ”strimma Läkarrollen”.
Resurskrävande praktisk examination är begränsad till fem gånger.
Vid underkänt på färdighetsträning och ”strimma Samtalskonst”, får student göra detta moment ytterligare endast en gång.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.
Omexamination
Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination.
Examination för studenter med funktionsnedsättning
Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinations/orm, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GKurslitteratur
Litteraturlista fastställs senast två månader före kursstart av programutskottet för läkarprogrammet. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.Övrig information
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig och vid behov till utbildningsnämnden för grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.
Kursen bedrivs på sådant sätt att kunskaper om kön, könsidentitet/uttryck, etnicitet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder uppmärksammas, synliggörs och kommuniceras i utbildningen.
Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.
I kursen ingår verksamhetsförlagd utbildning som kan vara förlagd till ort vilket kan ge resekostnader för studenten.
Institution
Medicinska fakultetenKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
SKR2 | Skriftligt prov | 10 hp | U, G |
SAM2 | Strimma Samtalskonst | 3 hp | U, G |
LÄK2 | Strimma Läkarrollen | 2 hp | U, G |
IPRA | Integrerat praktiskt prov | 5 hp | U, G |
BGR2 | Basgruppsarbete | 10 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.