Röststörningar och störningar i talets flyt I, 6 hp
Voice and fluency disorders I, 6 credits
8LGG32
Huvudområde
LogopediUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursKontaktinformation
Logopedadministration
Administratör
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
MALO5 | Logopedprogrammet | 3 (HT 2025) | 202535-202602 | US | O |
Huvudområde
LogopediUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1FKursen ges för
- Logopedprogrammet
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs godkända betyg på kurs 1, Introduktion till klinisk logopedi, 6 hp, och kurs 2, Grundläggande medicin och klinisk lingvistik på Logopedprogrammet, 24 hp (termin 1).
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Beskriva patofysiologin vid olika röststörningar
- Beskriva och identifiera avvikelser i röstfunktion hos barn och vuxna och relatera akustiska och perceptuella fynd till röstfysiologin
- Redogöra för olika teorier för uppkomst och utveckling av olika typer av störningar i talets flyt
- Beskriva och diskutera metoder för bedömning av röststörningar och störningar i talets flyt
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Genomföra grundläggande perceptuell och akustik analys av avvikande röstfunktion
- Analysera och kategorisera olika typer av störningar i talets flyt
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Reflektera över begreppen normalitet och typisk eller avvikande funktion i förhållande till störningar i talets flyt och röstfunktion
Kursinnehåll
- Strukturella och funktionella orsaker till röststörningar
- Anatomiska och fysiologiska korrelat till avvikelser i röstfunktion
- Utredning och diagnostik av röststörningar
- Instrumentella, perceptuella och akustiska metoder för att bedöma röstfunktion
- Riskfaktorer för utveckling av avvikande röstfunktion
- Definitioner av störningar i talets flyt
- Teorier om orsaker till störningar i talets flyt
- Utveckling av störningar i talets flyt
- Utredning och diagnostik av störningar i talets flyt hos barn
Undervisnings- och arbetsformer
Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt. Utbildningarna är upplagda i ämnesintegrerade teman, i teoretiska och praktiska moment som varvas under hela utbildningen. Medicinska fakultetens utbildningar samverkar under utbildningstiden i återkommande interprofessionella moment. Interprofessionellt lärande innebär att studenter från flera professioner lär med, om och av varandra. Denna arbetsform stimulerar och stödjer studentens utveckling av professionell kompetens, samt förbereder studenten för interprofessionellt lagarbete och samverkan i den kommande yrkesutövningen.
Arbetsformer i denna kurs är basgrupp, seminarier, föreläsningar och färdighetsträning.
Examination
Kursen examineras genom en skriftlig individuell salstentamen. Obligatoriska moment är basgruppsarbete och seminarier. Examinationerna får genomföras ett obegränsat antal gånger, av de studenter som inte uppnått godkänt resultat.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.
Omexamination
Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination.
Examination för studenter med funktionsnedsättning
Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GKurslitteratur
Litteraturlista fastställs senast två månader före kursstart av programutskottet för Logopedprogrammet. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.
Övrig information
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till nämnden för utbildning på grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/ i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.
Om det finns synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaperDet finns inga examinationsmoment att visa.
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.