Klinisk logopedi och professionellt förhållningssätt II, 10.5 hp

Clinical and professional practice in speech and language pathology II, 10.5 credits

8LGG41

Huvudområde

Logopedi

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs

Kontaktinformation

Logopedprogrammets administration

Administratör

VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
MALO5 Logopedprogrammet 4 (VT 2026) 202604-202623 Linköping, US O

Huvudområde

Logopedi

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G2F

Kursen ges för

  • Logopedprogrammet

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen krävs godkända betyg på kurserna Anatomisk, fysiologisk, kognitiv och kommunikativ utveckling, 30 hp (termin 2) och Klinisk logopedi och professionellt förhållningssätt I, 4,5 (termin 3) på Logopedprogrammet.

Lärandemål

Kunskap och förståelse 

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna: 

  • beskriva grundläggande principer för logopedisk utredning av tal, språk och kommunikation samt ät- och/sväljfunktioner hos barn och vuxna  
  • reflektera över ät- och sväljfunktion och ät- och sväljsvårigheter ur ett mångkulturellt perspektiv. 
  • beskriva evidensbaserad verksamhetför de aktuella patientgrupperna 

Färdighet och förmåga 

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna: 

  • föreslå individuellt anpassade logopediska utredningsmetoder baserade på teoretiska kunskaper 
  • föreslå och diskutera interventionsmål för logopedisk behandling i relation till patientens individuella förutsättningar 
  • tillämpa differentialdiagnostik av kommunikationsstörningar hos barn och vuxna  
  • tillämpa grundläggande metodik vid bedömning av barn med olika typer av tal- och språkstörningar samt barn med läs- och skrivsvårigheter  
  • aktivt delta i planering och utförande av logopedisk intervention för personer med tal-språk- och ätstörningar samt efterföljande dokumentation  
  • tillämpa metoder för utredning och diagnostik vid ät- och sväljsvårigheter hos barn och vuxna 
  • iaktta ett professionellt förhållningssätt vid samtal och informationsutbyte med patienter, närstående och annan personal. 

Värderingsförmåga och förhållningssätt 

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna: 

  • reflektera kring vikten av ett jämlikt och mångkulturellt förhållningssätt i logopedisk klinisk verksamhet 
  • reflektera över den egna kliniska färdigheten och yrkesrollen 
  • reflektera över betydelsen av en gemensam värdegrund för interprofessionell samverkan  

Kursinnehåll

  • Evidensbaserad logopedi inom verksamhetsfältet 
  • Grundläggande principer för logopedisk utredning som grund för formulering av interventionsmål 
  • Testinstrument och användning i logopedisk praktik 
  • Utredning, analys och intervention av röst, tal- och språkstörningar samt ät- och sväljsvårigheter av de patientgrupper som förekommer inom olika typer av logopedverksamheter 
  • Professionell kommunikation med patienter, närstående och i förekommande fall annan personal 
  • Utvärdering av det egna patientarbetet 
  • Dokumentation av patientarbete 
  • Professionellt bemötande av patienter och närstående 

Undervisnings- och arbetsformer

Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt. Utbildningarna är upplagda i ämnesintegrerade teman, i teoretiska och praktiska moment som varvas under hela utbildningen. Medicinska fakultetens utbildningar samverkar under utbildningstiden i återkommande interprofessionella moment.  Interprofessionellt lärande innebär att studenter från flera professioner lär med, om och av varandra. Denna arbetsform stimulerar och stödjer studentens utveckling av professionell kompetens, samt förbereder studenten för interprofessionellt lagarbete och samverkan i den kommande yrkesutövningen.  

Arbetsformer i denna kurs är basgrupp, seminarier,  föreläsningar och färdighetsträning inför och under verksamhetsförlagd utbildning. 

Examination

Kursen examineras genom en individuell skriftlig VFU-rapport samt bedömning av individuella prestationer under verksamhetsförlagd utbildning.  

Därutöver krävs aktivt deltagande i obligatoriska moment för godkänt på kursen.  Obligatoriska moment är basgruppsarbete och seminarier samt verksamhetsförlagd utbildning. 

Vid underkänt på verksamhetsförlagd utbildning får student göra detta moment ytterligare endast en gång. 
Övriga examinationsformer får genomföras ett obegränsat antal gånger, av de studenter som inte uppnått godkänt resultat. 

Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift. 

 

Anmälan till examination/tentamen

Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.

 

Omexamination

Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination. 

Detta gäller även bedömning av verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Tidpunkt bestäms i varje enskilt fall men kan ske endast när lärare, handledare och VFU-plats finns att tillgå. 

 

Examination för studenter med funktionsnedsättning

Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. 

Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål. 

 

Byte av examinator

Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.

 

Avbrytande av VFU 

En student kan komma att få avbryta den verksamhetsförlagda utbildningen i förtid och bli underkänd om det finns en påtaglig risk för att studenten på grund av grov oskicklighet riskerar att skada en person i verksamheten, t.ex. elev, patient eller motsvarande. Studenten får inte delta i den verksamhetsförlagda utbildningen på nytt innan examinator har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som krävs för att inte riskera att skada en annan person. En student har rätt till maximalt två sådana kontrolltillfällen.

Under förutsättning att det finns tillräckligt underlag för bedömning av studentens prestationer under verksamhetsförlagd utbildning i relation till kursens mål får betyg sättas även om studenten har varit delvis frånvarande från den verksamhetsförlagda utbildningen eller avbrutit den i förtid. 

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Kurslitteratur

Litteraturlista fastställs senast två månader före kursstart av programutskottet för Logopedprogrammet.  Obligatorisk kurslitteratur finns ej. 

Övrig information

Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till nämnden för utbildning på grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.

Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/ i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.

Om det finns synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.

Institution

Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaper

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.