Praktisk logopedi och professionellt förhållningssätt I, 5.0 hp

Professional Practice in Speech and Language Pathology I, 5.0 credits

8LOA56

Huvudområde

Logopedi

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Anki Wennerström

Kursansvarig

Anki Wennerström

Studierektor eller motsvarande

Ulrika Marklund
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
MALO4 Logopedprogrammet 5 (HT 2024) 202435-202502 Svenska Linköping, US O

Huvudområde

Logopedi

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

G2F

Särskild information

Kursen genomförs under termin 5 på logopedprogrammet och utgör terminens verksamhetsförlagda utbildning.

Kursen ges för

  • Logopedprogrammet

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen krävs godkänt betyg på kursen Tal- och språkstörningar hos barn I, termin 3. Dessutom krävs att förkunskapskraven till föregående kurser är uppfyllda enligt utbildningsplanen.

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • Redogöra för de lagar som styr logopedisk verksamhet

 

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • Utreda, diagnosticera samt behandla barn och vuxna med stamning och röstproblem samt barn med tal- och/eller språkstörning
  • dokumentera såväl bedömning, utredning som behandling
  • utbyta information och ge råd till patient/brukare, och i förekommande fall närstående och personal
  • reflektera över och analysera bedömning och behandling vid flerspråkighet
  • utöva professionellt bemötande av patienter och närstående
  • hantera den egna rösten och talet i behandlingsarbetet

 

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • reflektera över hur ålder och kön samt språklig, kulturell och social bakgrund kan relateras till begrepp som normalitet, typisk respektive avvikande utveckling och funktion
  • värdera betydelsen av rösten och talet som delar av mänsklig kommunikation
  • förklara störningar i perspektiv av funktion, aktivitet och delaktighet

Kursinnehåll

Kursen består av verksamhetsförlagd utbildning inom ramen för en studentdriven logopedmottagning och omfattar:

  • Utredning av barn och vuxna med röst- eller stamningsproblematik,
  • Bedömning av barn och vuxna med röst- eller stamningsproblematik
  • Analys av avvikande röst- och tal
  • Behandling av barn och vuxna med röst- eller stamningsproblematik, dokumentation av patienter/brukare inom verksamhetsområdet
  • Kulturell kompetens
  • Tillämpning av ICF (Klassifikation av funktionstillstånd, funktionshinder och hälsa) i det logopediska arbetet med barn och vuxna med röst- eller stamningsproblematik

Undervisnings- och arbetsformer

Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap.

Denna kurs innehåller verksamhetsförlagd utbildning under professionell handledning och seminarier.

Examination

Kursen examineras genom godkänd verksamhetsförlagd utbildning (VFU) och aktivt deltagande vid seminarier.

All undervisning på kursen är obligatorisk.

Vid underkänt på verksamhetsförlagd utbildning får student göra detta moment ytterligare endast en gång.

Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift. 

 

Anmälan till examination/tentamen

Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.

 

Omexamination

Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination. 

Detta gäller även bedömning av verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Tidpunkt bestäms i varje enskilt fall men kan ske endast när lärare, handledare och VFU-plats finns att tillgå. 

 

Examination för studenter med funktionsnedsättning

Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. 

Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål. 

 

Byte av examinator

Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.

 

Avbrytande av VFU 

En student kan komma att få avbryta den verksamhetsförlagda utbildningen i förtid och bli underkänd om det finns en påtaglig risk för att studenten på grund av grov oskicklighet riskerar att skada en person i verksamheten, t.ex. elev, patient eller motsvarande. Studenten får inte delta i den verksamhetsförlagda utbildningen på nytt innan examinator har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som krävs för att inte riskera att skada en annan person. En student har rätt till maximalt två sådana kontrolltillfällen.

Under förutsättning att det finns tillräckligt underlag för bedömning av studentens prestationer under verksamhetsförlagd utbildning i relation till kursens mål får betyg sättas även om studenten har varit delvis frånvarande från den verksamhetsförlagda utbildningen eller avbrutit den i förtid. 

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Kurslitteratur

Litteraturlista fastställs av programutskottet för logopedprogrammet senast två månader före kursstart. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.

Övrig information

Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till nämnden för utbildning på grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.

Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/ i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.

Om det finns synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.

Institution

Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaper
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
SIPA Simulerade patientfall - röststörningar 1.5 hp U, G
VOCL Röstövningar med kliniker 1.5 hp U, G
VOST Röstövningar med studenter 1 hp U, G
CLAU Klinisk auskultation 1 hp U, G
Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.