Praktisk logopedi och professionellt förhållningssätt II, 5.0 hp
Professional Practice in Speech and Language Pathology II, 5.0 credits
8LOA64
Huvudområde
LogopediUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Anki WennerströmKursansvarig
Anki WennerströmStudierektor eller motsvarande
Christina ReuterskiöldKontaktinformation
Logopedadministration
Administratör
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
MALO4 | Logopedprogrammet | 6 (VT 2025) | 202504-202523 | Svenska | Linköping, US | O |
Huvudområde
LogopediUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1NSärskild information
Kursen genomförs under termin 6 på logopedprogrammet och utgör terminens verksamhetsförlagda utbildning.
Kursen ges för
- Logopedprogrammet
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs godkänt betyg på kurserna Tal, språk och sväljning hos barn och vuxna, termin 4 samt Praktisk logopedi och professionellt förhållningssätt I, termin 5.
Dessutom krävs att förkunskapskraven till föregående kurser är uppfyllda enligt utbildningsplanen.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Reflektera över hur de och etiska principer som styr logopedisk verksamhet implementeras i det kliniska arbetet
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Självständigt utreda, diagnosticera samt behandla barn och vuxna med stamning, röstproblem och barn med tal- och/eller språkstörning
- Självständigt dokumentera såväl bedömning, utredning som behandling
- Utforma rådgivning till patient/brukare och i förkommande fall närstående och personal
- redogöra för faktorer som inverkar på bedömnings- och behandlingssituationen vid flerspråkighet
- problematisera begreppet professionellt förhållningssätt i arbetet med patienter, närstående och kollegor
- beskriva och motivera val av behandlingsmetod utifrån aktuell teori/evidens och med avseende på funktionsnedsättning, aktivitetsbegränsning och delaktighetsinskränkning
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- problematisera begreppet normalitet avseende utveckling och funktion i relation till ålder och kön samt språklig, kulturell och social
- jämföra och värdera störningar i perspektiv av funktion, aktivitet och delaktighet.
- värdera betydelsen av en gemensam värdegrund för att kunna samverka i interprofessionella grupper
Kursinnehåll
Kursen består av verksamhetsförlagd utbildning på en logopedmottagning och omfattar:
- utredning
- bedömning
- analys
- behandling
- åtgärder
- dokumentation av patienter/brukare inom verksamhetsområdet
- kulturell kompetens
- evidens
Undervisnings- och arbetsformer
Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap.
Denna kurs innehåller verksamhetsförlagd utbildning och seminarier.
Examination
Kursen examineras genom godkänd verksamhetsförlagd utbildning (VFU) och aktivt deltagande vid seminarier.
All undervisning på kursen är obligatorisk.
Vid underkänt på verksamhetsförlagd utbildning får student göra detta moment ytterligare endast en gång.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.
Omexamination
Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination.
Detta gäller även bedömning av verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Tidpunkt bestäms i varje enskilt fall men kan ske endast när lärare, handledare och VFU-plats finns att tillgå.
Examination för studenter med funktionsnedsättning
Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Avbrytande av VFU
En student kan komma att få avbryta den verksamhetsförlagda utbildningen i förtid och bli underkänd om det finns en påtaglig risk för att studenten på grund av grov oskicklighet riskerar att skada en person i verksamheten, t.ex. elev, patient eller motsvarande. Studenten får inte delta i den verksamhetsförlagda utbildningen på nytt innan examinator har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som krävs för att inte riskera att skada en annan person. En student har rätt till maximalt två sådana kontrolltillfällen.
Under förutsättning att det finns tillräckligt underlag för bedömning av studentens prestationer under verksamhetsförlagd utbildning i relation till kursens mål får betyg sättas även om studenten har varit delvis frånvarande från den verksamhetsförlagda utbildningen eller avbrutit den i förtid.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GKurslitteratur
Litteraturlista fastställs av programutskottet för logopedprogrammet senast två månader före kursstart. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.Övrig information
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till nämnden för utbildning på grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/ i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.
Om det finns synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaperKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
PRAK | Praktik | 4 hp | U, G |
PRAU | Praktikrelaterad uppgift | 1 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.