Etik, vetenskaplig metod och självständigt arbete, 33 hp

Ethics, Scientific Methods and Master's thesis, 33 credits

8LOA82

Huvudområde

Logopedi

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Torbjörn Ledin

Kursansvarig

Torbjörn Ledin

Studierektor eller motsvarande

Ulrika Marklund
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
MALO4 Logopedprogrammet 7 (HT 2024) 202435-202523 Svenska Linköping, US O

Huvudområde

Logopedi

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1E

Särskild information

Kursen genomförs under termin 7 och 8 på logopedprogrammet och utgör studier inför samt det självständiga arbete som fördjupar teori- och metodkunskaper där empiri och teori relaterar till varandra och som krävs för Logopedexamen.

Kursen ges för

  • Logopedprogrammet

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen krävs godkända resultat på kurserna Röststörningar och störningar i talets flyt, Statistik och vetenskaplig metodin om logopedi samt Praktisk logopedi och professionellt förhållningssätt I och II.

Dessutom krävs att förkunskapskraven till föregående kurser är uppfyllda enligt utbildningsplanen.

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • analysera och förklara olika metodansatser inom logopedisk forskning,
  • identifierabehov av ytterligare kunskap inom ämnesområdet och på basen av det formulera ett studiesyfte med tillhörande forskningsfrågor och
  • motivera val av metod i relation till syftet med arbetet

 

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • utveckla motivera och presentera en plan för det egna examensarbetet,
  • kritiskt värdera och ställa samman vetenskaplig litteratur inom valt problemområde,
  • analysera och kritiskt bearbeta samt värdera sina undersökningsresultat,
  • muntligt och skriftligt kritiskt bearbeta, presentera och värdera sina undersökningsresultat och
  • kommunicera sina resultat till olika målgrupper

 

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • kritiskt granska och värdera eget och andras examensarbeten i logopedi och
  • identifiera, diskutera och tillämpa etiska frågeställningar och problem i forskning

Kursinnehåll

Kursens huvudsakliga innehåll innebär en tillämpning av teorier och metoder relevanta för ämnesområdet logopedi. Tillämpningen sker inom ramen för ett självständigt arbete.

 

Kursen innehåller också:

  • vetenskaplig metod forskningsetiska aspekter statistik
  • opponent- och respondentskap vetenskapligt skrivande
  • lagstiftning som reglerar logopedens arbete

Undervisnings- och arbetsformer

Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap.

 

I kursen ingår föreläsningar och seminarier, samt självständiga studier under handledning som leder fram till ett examensarbete. Arbetetgenomförs med hög grad av självständighet och eget ansvar.

Examination

Kursen examineras genom ett skriftligt självständigt arbete inom huvudområdet logopedi, som presenteras muntligt kombinerat med respondent- och opponentskap, föregånget av ett godkänt uppsatskontrakt, en godkänd individuell skriftlig uppgift rörande forskningsetiska frågor i relation till det valda uppsatsarbetet samt en godkändskiss. Utöver det examineras kursen också genom en individuell skriftlig hemuppgift med fokus på den lagstiftning som reglerar logopedens arbete. Aktivt deltagande i obligatoriska moment är en förutsättning för godkänt på kursen. Dessa är arbetsseminarier.

 

Efter examinationsseminariet reviderar studenten examensarbetet i enlighet med de av tentator beslutade korrigeringarna. Om revideringar inte har lämnats in till tentator inom 6 månader görs ny bedömning vid ett nytt slutseminarium.

En student som inte blir färdig med examensarbetet under kurstiden, dvs. inte genomför ett slutseminarium, får handledning upp till12 månader efter kursens slut. Därefter ska studenten på egen hand slutföra sitt examensarbete.

Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift. 

 

Anmälan till examination/tentamen

Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.

 

Omexamination

Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination. 

 

Examination för studenter med funktionsnedsättning

Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. 

Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål. 

 

Byte av examinator

Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Kurslitteratur

Litteraturlista fastställs senast två månader före kursstart av programutskottet för logopedprogrammet. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.

Övrig information

Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till nämnden för utbildning på grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.

Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/ i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.

Om det finns synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.

Institution

Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaper
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
SKII Skiss (T7) 1 hp U, G
ETIS Etiska överväganden (T7) 2 hp U, G
JURI Juridik för logopeder (T8) 0 hp U, G
ASK1 Auskultation 1 (T8) 0 hp U, G
ASK2 Auskultation 2 (T8) 0 hp U, G
ASK3 Auskultation 3 (T8) 0 hp U, G
OPPN Opponering (T8) 0 hp U, G
EXAM Examensarbete (T8) 30 hp U, G
Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.