Mänsklig kommunikationsutveckling ur ett språkligt och psykologiskt perspektiv, 15.0 hp
Human communication development from linguistic and psychologic perspectives, 15.0 credits
8LOG26
Huvudområde
LogopediUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Ulrika MarklundKursansvarig
Ulrika MarklundStudierektor eller motsvarande
Ulrika MarklundKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
MALO4 | Logopedprogrammet | 2 (VT 2023) | 202304-202323 | Svenska | Linköping, US | O |
Huvudområde
LogopediUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Logopedprogrammet
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet på grundnivå
samt
Matematik 2a/2b/2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b/(1a1 och 1a2)
eller
Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A
(Områdesbehörighet A14/16)
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten ur ett livscykelperspektiv kunna:
- Förklara typisk perceptuell utveckling
- Förklara typisk kognitiv utveckling
- Förklara typisk emotionell, social och pragmatisk utveckling
- Förklara typisk fonologisk, grammatisk, och lexikal utveckling
- Beskriva hälso- och sjukvårdens samt socialtjänstens uppdrag
- Förklara grunderna för evidensbaserad verksamhet
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Identifiera och formulera sig kring typisk perceptuell och kognitiv utveckling
- Analysera kommunikation utifrån ett psykologiskt, språkligt och interaktionellt perspektiv
- Tillämpa olika sätt att transkribera och analysera tal och språk hos personer i olika åldrar
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Reflektera och beakta mångkulturella aspekter på kommunikation och ätande
- Problematisera och beakta hur ålder, kön, kulturell, språklig och social bakgrund kan relateras till begrepp som normalitet och typisk utveckling
- Analysera etiska frågeställningar som kan uppstå vid diskussioner om typisk respektive atypisk utveckling under hela livscykeln
- Motivera betydelsen av att i den kommande professionen ha en helhetssyn på människan och hennes hälsa
- Beskriva konsekvenser av etiska ställningstaganden baserade på etiska principer, lagar och evidens
- Reflektera över egna värderingar utifrån ett mångfaldsperspektiv
- Demonstrera ett kritiskt förhållningssätt i valet av kunskapskällor
Kursinnehåll
- Lexikal utveckling
- Fonologisk utveckling
- Grammatisk utveckling
- Pragmatisk utveckling
- Åldrandepåverkan på olika språkliga aspekter
- Kognitiv utveckling
- Socioemotionell utveckling
- Inverkan av åldrande på kognition
Undervisnings- och arbetsformer
Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt. Utbildningarna är upplagda i ämnesintegrerade teman, i teoretiska och praktiska moment som varvas under hela utbildningen. Medicinska fakultetens utbildningar samverkar under utbildningstiden i återkommande interprofessionella moment. Interprofessionellt lärande innebär att studenter från flera professioner lär med, om och av varandra. Denna arbetsform stimulerar och stödjer studentens utveckling av professionell kompetens, samt förbereder studenten för interprofessionellt lagarbete och samverkan i den kommande yrkesutövningen.
Undervisningsformer i denna kurs är basgruppsarbete, efter- och/eller föreläsningar, fältarbete, laborationer, och seminarier.
Examination
Kursen examineras genom en individuell hemtentamen. Bedömning sker fortlöpande under kursen och grundas på ingående obligatoriska moment. Aktivt deltagande i obligatoriska moment är en förutsättning för godkänt på kursen. Obligatoriska moment är basgruppsarbete, fältstudiearbete och seminarier.
Hemtentamen får genomföras ett obegränsat antal gånger av de studenter som inte uppnått godkänt resultat.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.
Omexamination
Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination.
Examination för studenter med funktionsnedsättning
Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GKurslitteratur
Litteraturlista fastställs senast två månader före kursstart av programutskottet för logopedprogrammet. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.
Övrig information
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till nämnden för utbildning på grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.
Kursen bedrivs på sådant sätt att kunskaper om kön, könsidentitet/uttryck, etnicitet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder uppmärksammas, synliggörs och kommuniceras i utbildningen.
Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/ i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.
Om det finns synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaperKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
TENS | Hemtentamen | 7.5 hp | U, G |
FBSP | Fältstudiearbete barn, inriktning språk och psykologi | 1 hp | U, G |
GRSK | Gruppuppsats åldrande, inriktning kommunikation | 1 hp | U, G |
BASS | Obligatoriskt basgruppsarbete | 1 hp | U, G |
WSAS | Workshop, samtal och interaktion | 0.5 hp | U, G |
WMIT | Workshop, multimodal transkription | 1 hp | U, G |
IPLS | Seminarier, gruppuppsats IPL | 3 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.