Anatomi och fysiologi under utveckling och åldrande med relevans för logopedi, 15.0 hp
Developmental and ageing aspects of anatomy and physiology of relevance for speech and language pathology development, 15.0 credits
8LOG27
Huvudområde
LogopediUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Charlotta PlejertKursansvarig
Charlotta PlejertStudierektor eller motsvarande
Inger Lundeborg HammarströmKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
MALO4 | Logopedprogrammet | 2 (VT 2021) | 202104-202123 | Svenska | Linköping, US | O |
Huvudområde
LogopediUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Logopedprogrammet
Särskild information
Kursen utgör del av termin 2 på Logopedprogrammet.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet på grundnivå
samt
Matematik 2a/2b/2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b/(1a1 och 1a2)
eller
Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A
(Områdesbehörighet A14/16)
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Förklara nervsystemets utveckling från embryonalt stadium till vuxen ålder
- Redogöra för hur nervsystemet påverkas av åldrandeprocesser
- Beskriva andningsapparatens utveckling från embryonalt stadium till vuxen ålder
- Redogöra för röstorganets utveckling från embryonalt stadium till vuxen ålder
- Redogöra för hur andningsapparatens och röstorganets funktion påverkas av åldrandeprocesser
- Beskriva artikulations- och resonanssystemens utveckling från embryonalt stadium till vuxen ålder
- Beskriva sinnesorganens strukturella och funktionella utveckling
- Redogöra för grov- och finmotoriska milstolpar under utvecklingen
- Beskriv hur typiska förändringar i motorik och sensorik i munhåla och svalg påverkar förutsättningarna för ätande och kommunikation
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Analysera hur anatomisk och fysiologisk utveckling relaterar till utveckling av ätfunktionen
- Analysera hur anatomisk och fysiologisk utveckling relaterar till talets utveckling
- Analysera hur anatomisk och fysiologisk utveckling relaterar till språkets utveckling
- Reflektera över hur bedömningsinstrument används i klinisk logopedisk praktik
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Reflektera över egna värderingar utifrån ett mångfaldsperspektiv
- Demonstrera ett kritiskt förhållningssätt i valet av kunskapskällor
Kursinnehåll
Anatomisk och funktionell utveckling och åldrandepåverkan av
- Centrala och perifera nervsystemet
- Andningsapparaten
- Röstorganet
- Munhåla och svalg
- Sinnesorganen
Undervisnings- och arbetsformer
Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt. Utbildningarna är upplagda i ämnesintegrerade teman, i teoretiska och praktiska moment som varvas under hela utbildningen. Medicinska fakultetens utbildningar samverkar under utbildningstiden i återkommande interprofessionella moment. Interprofessionellt lärande innebär att studenter från flera professioner lär med, om och av varandra. Denna arbetsform stimulerar och stödjer studentens utveckling av professionell kompetens, samt förbereder studenten för interprofessionellt lagarbete och samverkan i den kommande yrkesutövningen.
Undervisningsformer i denna kurs är basgruppsarbete, efter- och/eller föreläsningar, laborationer, och seminarier.
Examination
Kursen examineras genom en skriftlig individuell salstentamen. Bedömning sker fortlöpande under kursen och grundas på ingående obligatoriska moment. Aktivt deltagande i obligatoriska moment är en förutsättning för godkänt på kursen. Obligatoriska moment är basgruppsarbete och seminarier.
Salstentamen får genomföras ett obegränsat antal gånger av de studenter som inte uppnått godkänt resultat.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.
Omexamination
Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination.
Examination för studenter med funktionsnedsättning
Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GKurslitteratur
Litteraturlista fastställs senast två månader före kursstart av programutskottet för logopedprogrammet. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.
Övrig information
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till utbildningsnämnden för grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.
Kursen bedrivs på sådant sätt att kunskaper om kön, könsidentitet/uttryck, etnicitet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder uppmärksammas, synliggörs och kommuniceras i utbildningen.
Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/ i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.
Institution
Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaperKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
TENA | Skriftlig salstentamen | 8.5 hp | U, G |
SEMA | Seminarier anatomisk och fysiologisk utveckling | 1.5 hp | U, G |
OBGA | Obligatoriskt basgruppsarbete | 1 hp | U, G |
LABA | Laboration testning | 1 hp | U, G |
GRUA | Gruppuppsats åldrande, inriktning anatomi och fysiologi | 1.5 hp | U, G |
FAGA | Fältstudiearbete barn, inriktning anatomi och fysiologi | 1.5 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.