Tal- och språkstörning hos barn I, 30 hp

Speech and Language Impairments in Children I, 30 credits

8LOG39

Huvudområde

Logopedi

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs

Studierektor eller motsvarande

Ulrika Marklund
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
MALO4 Logopedprogrammet 3 (HT 2024) 202435-202502 Svenska Linköping, US O

Huvudområde

Logopedi

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G2X

Särskild information

Kursen utgör termin tre på logopedprogrammet och är den första grundläggande kursen om tal- och språkstörning hos barn i relation till typisk tal- och språkutveckling hos såväl en- som flerspråkiga barn.

VFU-placering kan komma att ske utanför Östergötland och medföra kostnader för den studerande.

Kursen ges för

  • Logopedprogrammet

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen Tal- och språkstörning hos barn I krävs godkänt betyg på kurserna Anatomi, fysiologi och patologi inom logopedi och Språkvetenskapliga och psykologiska perspektiv inom logopedi.

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter kursen skall den studerande kunna:

  • Förklara typisk tal- och språkutveckling hos barn,
  • förklara olika typer av tal- och språkstörningar hos barn,
  • relatera flerspråkighet till typisk tal- och språkutveckling och olika typer av tal- och språkstörningar hos barn,
  • identifiera och beskriva typisk läs- och skrivutveckling,
  • karakterisera och förklara svårigheter avseende läs- och skrivförmåga och
  • identifiera och beskriva hur tal- och språkutveckling kan påverkas av exempelvis hörselnedsättning eller kraniofaciala missbildningar.

 

Färdighet och förmåga
Efter kursen skall den studerande kunna:

  • Tillämpa grundläggande metodik vid bedömning av barn med olika typer av tal− och språkstörningar samt barn med läs- och skrivsvårigheter,
  • analysera och kategorisera avvikande tal och språk,
  • analysera samspel som involverar barn med olika typer av tal- och språkstörningar,
  • karakterisera och jämföra olika tal− och språkstörningar
  • transkribera avvikande tal hos barn,
  • föreslå åtgärder för barn med tal− och språkstörningar utifrån analys av utredningsresultat och
  • aktivt delta i planering och utförande av behandling av barn med tal− och språkstörningar samt efterföljande dokumentation.

 

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter kursen skall den studerande kunna:

  • Reflektera hur kön, kulturell och social bakgrund kan relateras till tal- och språkstörning hos barn,
  • analysera etiska frågeställningar som kan uppkomma i mötet med barn och vårdnadshavare,
  • reflektera över betydelsen av en gemensam värdegrund för att kunna samverka i interprofessionella grupper och
  • förstå och förklara professionellt bemötande av barn och vårdnadshavare.

Kursinnehåll

  • Typisk tal- och språkutveckling hos en- och flerspråkiga barn
  • Språkstörningar hos en- och flerspråkiga barn
  • Talstörningar hos en- och flerspråkiga barn
  • Läs- och skrivsvårigheter hos barn
  • Omständigheter som kan inverka på tal- och språkutvecklingen
  • Bedömning av talstörningar och språkstörningar hos barn
  • Bedömning av läs- och skrivförmåga hos barn
  • Behandlingsmodeller
  • Lagar och etiska principer av relevans för det logopediska handhavandet av barn med tal- och språkstörningar
  • Dokumentation i samband med handhavandet av barn med tal- och språkstörningar
     

Verksamhetsförlagd utbildning ingår i kursen.

Undervisnings- och arbetsformer

Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt. Utbildningarna är upplagda i ämnesintegrerade teman, i teoretiska och praktiska moment som varvas under hela utbildningen. Medicinska fakultetens utbildningar samverkar under utbildningstiden i återkommande interprofessionella moment.  Interprofessionellt lärande innebär att studenter från flera professioner lär med, om och av varandra. Denna arbetsform stimulerar och stödjer studentens utveckling av professionell kompetens, samt förbereder studenten för interprofessionellt lagarbete och samverkan i den kommande yrkesutövningen.

Undervisningsformer i denna kurs är basgruppsarbete, efter- och/eller föreläsningar, laborationer, temaarbeten (färdighetsträning), workshops, seminarier samt verksamhetsförlagd utbildning.

Examination

Kursen examineras genom två individuella skriftliga salstentamina och individuella praktiska och skriftliga moment.

 

Bedömning sker fortlöpande under utbildningen och grundas på ingående obligatoriska moment. Aktivt deltagande i obligatoriska moment är en förutsättning för godkänt på kursen. Obligatoriska moment är arbete i basgrupp samt verksamhetsförlagd utbildning.

 

Vid underkänt på verksamhetsförlagd utbildning får student göra detta moment ytterligare endast en gång.

 

Övriga examinationsformer, t ex salsskrivning, får skrivas ett obegränsat antal gånger, av de studenter som inte uppnått godkänt resultat.

Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift. 

 

Anmälan till examination/tentamen

Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.

 

Omexamination

Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination. 

Detta gäller även bedömning av verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Tidpunkt bestäms i varje enskilt fall men kan ske endast när lärare, handledare och VFU-plats finns att tillgå. 

 

Examination för studenter med funktionsnedsättning

Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. 

Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål. 

 

Byte av examinator

Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.

 

Avbrytande av VFU 

En student kan komma att få avbryta den verksamhetsförlagda utbildningen i förtid och bli underkänd om det finns en påtaglig risk för att studenten på grund av grov oskicklighet riskerar att skada en person i verksamheten, t.ex. elev, patient eller motsvarande. Studenten får inte delta i den verksamhetsförlagda utbildningen på nytt innan examinator har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som krävs för att inte riskera att skada en annan person. En student har rätt till maximalt två sådana kontrolltillfällen.

Under förutsättning att det finns tillräckligt underlag för bedömning av studentens prestationer under verksamhetsförlagd utbildning i relation till kursens mål får betyg sättas även om studenten har varit delvis frånvarande från den verksamhetsförlagda utbildningen eller avbrutit den i förtid. 

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Kurslitteratur

Litteraturlista fastställs senast två månader före kursstart av programutskottet för logopedprogrammet. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.

Övrig information

Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till nämnden för utbildning på grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.

Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/ i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.

Om det finns synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.

Institution

Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaper
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
BASA Basgruppsarbete 3 hp U, G
TE39 Tentamen 1 11 hp U, G
TK39 Tentamen 2 11 hp U, G
VFU1 Vfu och vfu-relaterad uppgift 5 hp U, G
Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.