Självständigt arbete (examensarbete) i medicin, 30 hp

Degree Project i Medicine, 30 credits

8LPA80

Huvudområde

Medicin

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Peter Larsson

Kursansvarig

Peter Larsson

Studierektor eller motsvarande

Eva Tamas

Kontaktinformation

VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
MALA3 Läkarprogrammet 8 (VT 2025) 202504-202523 Svenska Linköping, US O
MALA3 Läkarprogrammet 8 (VT 2025) 202504-202523 Svenska Norrköping O
MALA3 Läkarprogrammet 8 (VT 2025) 202504-202523 Svenska Jönköping O
MALA3 Läkarprogrammet 8 (VT 2025) 202504-202523 Svenska Kalmar O

Huvudområde

Medicin

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A2E

Särskild information

Kursen utgör läkarprogrammets åttonde kurs. Kursen ges på en av följande huvudstudieorter: Jönköping, Kalmar, Linköping eller Norrköping. Examensarbetet är ett självständigt vetenskapligt arbete som fördjupar teoretiska kunskaper och metodkunskaper. Examensarbetet är en avgränsad vetenskaplig studie som genomförs under handledning. 

Kursen ges för

  • Läkarprogrammet

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen krävs godkänd kurs Klinisk medicin 1, 30 hp, samt godkända obligatoriska moment på kursen Klinisk medicin 2, 30 hp. Dessutom krävs att förkunskapskraven till föregående kurser är uppfyllda enligt utbildningsplanen.

Lärandemål

Kunskap och förståelse

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • identifiera kunskapsbehov och på basen av detta formulera och avgränsa en vetenskaplig problemformulering inom huvudområdet
  • motivera val av metodik i relation till den vetenskapliga frågeställningen. 

 

Färdighet och förmåga

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • tillämpa språkliga, metodologiska och forskningsetiska principer för vetenskapligt arbete
  • skriftligt och muntligt redovisa ett självständigt vetenskapligt arbete
  • identifiera, analysera och tolka relevanta vetenskapliga publikationer
  • värdera, diskutera och försvara det självständiga vetenskapliga arbetet
  • redovisa en avgränsad medicinsk frågeställnings vetenskapliga grund och visa särskild insikt i den forskningsfront som arbetet är baserat på 
  • kritiskt granska samt värdera andras vetenskapliga arbeten 
  • planera och organisera det egna vetenskapliga arbetet
  • utarbeta strategier för respektfull kommunikation i vetenskapliga sammanhang.

 

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • värdera innehållet i, för det egna arbetet relevanta, vetenskapliga publikationer
  • värdera egna forskningsresultat och diskutera dessa i relation till publicerade forskningsresultat inom relevant område 
  • värdera andras forskningsresultat i relation till tidigare publicerade forskningsresultat inom relevant område
  • reflektera kring forskningsetiska principer i relation till valt vetenskapligt område 
  • kritiskt granska processen kring eget lärande i relation till självständigt vetenskapligt arbete.

Kursinnehåll

Undervisningen bedrivs inom läkarprogrammets tema Vetenskapligt förhållningssätt och innehåller: 

  • grundläggande forskningsmetodik och etik 
  • medicinsk statistik som är relevant för projektet
  • medicinsk litteratur- och informationssökning
  • praktisk generering av egna forskningsresultat
  • analys, tolkning och diskussion av egna forskningsresultat i relation till publicerade forskningsresultat
  • skriftlig och muntlig kommunikation av egna forskningsresultat i relation till publicerade forskningsresultat
  • värdering av andras forskningsresultat i relation till publicerade forskningsresultat inom relevant område.

Undervisnings- och arbetsformer

Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. 

I kursen ingår studier inom ett avgränsat forskningsområde, enligt upprättat individuellt kontrakt under kursen Klinisk medicin 2 (termin 7), genomfört under handledning av aktiv forskare. Arbetet genomförs med hög grad av självständighet och eget ansvar. Under terminen förekommer gemensamma undervisningsmoment som till exempel seminarier.

Examination

Kursen examineras genom 

  • skriftlig redovisning av projektets progression
  • skriftlig vetenskaplig rapport 
  • muntlig redovisning av det självständiga arbetet och diskussion av det egna arbetet
  • kritisk granskning och värdering av annan students självständiga arbete
  • vetenskapligt försvar av det egna arbetet

En student som inte blir färdig med det självständiga arbetet under kurstiden kan erbjudas handledning upp till 6 månader efter kursens slut. Därefter kan tillgång till handledning inte garanteras, varvid studenten på egen hand behöver slutföra det självständiga arbetet.

För bedömning av obligatoriska momentet STRIMMA läkarrollen används formativ bedömning utifrån fastställda bedömningskriterier.

Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift. 

 

Anmälan till examination/tentamen

Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.

 

Omexamination

Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination. 

 

Examination för studenter med funktionsnedsättning

Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. 

Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål. 

 

Byte av examinator

Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Övrig information

Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till nämnden för utbildning på grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.

Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/ i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.

Om det finns synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.

Institution

Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaper

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.