Hälsa och sjukdom 2, 30 hp
Health and Disease 2, 30 credits
8LPG40
Huvudområde
MedicinUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Robert BlomgranKursansvarig
Robert BlomgranStudierektor eller motsvarande
Eva TamasKontaktinformation
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
MALA3 | Läkarprogrammet | 4 (VT 2024) | 202404-202423 | Svenska | Linköping, US | O |
Huvudområde
MedicinUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XSärskild information
Kursen utgör läkarprogrammets fjärde kurs.
Kursen ges för
- Läkarprogrammet
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs godkänt betyg på kursen Biologisk funktion samt godkända moment basgruppsarbete, strimma patientkonsultation och strimma läkarrollen på kursen Hälsa och sjukdom 1. Dessutom krävs att förkunskapskraven till föregående kurser är uppfyllda enligt utbildningsplanen.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- analysera och förklara mekanismer som orsakar störd struktur eller funktion på molekyl-, cell-, vävnads-, organ- och organsystemnivå beträffande immunsystemet, infektioner, huden, matsmältningsorganen, metabolismen, endokrina system och reproduktionsorganen,
- utifrån mekanismer förklara symtom, undersökningsfynd och förlopp vid vanligt förekommande eller principiellt viktiga sjukdomstillstånd i immunsystemet, huden, matsmältningsorganen, metabolismen, endokrina system och reproduktionsorganen samt därutöver infektioner i luftvägar och urinvägar,
- utifrån mekanismer förklara symtom, diagnostiska metoder, undersökningsfynd, förlopp och principer för farmakologisk och icke-farmakologisk behandling vid vanliga neoplasier med ursprung i reproduktionsorgan och endokrina organ,
- förklara mekanismer för uppkomst av kolorektal neoplasi,
- utifrån mekanismer förklara diagnostiska metoder samt principer för farmakologisk och icke-farmakologisk behandling vid vanligt förekommande eller principiellt viktiga sjukdomstillstånd i immunsystemet, huden, matsmältningsorganen, metabolismen, endokrina system och reproduktionsorganen samt därutöver infektioner i luftvägar och urinvägar
- förklara mekanismer bakom individuella skillnader i sjukdomsmanifestationer i immunsystemet, huden, matsmältningsorganen, metabolismen, endokrina system och reproduktionsorganen samt därutöver infektioner i luftvägar och urinvägar och
- beskriva hur en avlidens kropp hanteras i sjukvården och redogöra för syftet med kliniska obduktioner samt hur de genomförs.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- värdera och självständigt leda processen för eget och andras lärande,
- identifiera organ, strukturer och vävnader makro- och mikroanatomiskt och relatera dessa till normal och avvikande funktion i immunsystemet, huden, matsmältningsorganen, metabolismen, endokrina system och reproduktionsorganen,
- med disponering av tid genomföra patientcentrerade konsultationer i syfte att förstå patientens sammanhang och hur patienten ser på sin hälsa och/eller symptom,
- inhämta en relevant patientanamnes och sortera innehållet utifrån ett biopsykosocialt synsätt och
- på ett respektfullt sätt använda samtalsfärdigheter för att styra patientsamtal.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- på ett kritiskt sätt värdera och använda medicinsk information för att kunna tillägna sig innehållet relaterat till given uppgift,
- på ett respektfullt sätt bemöta patienter i olika typer av affekt och reflektera över egna reaktioner i samtal med dessa patienter utifrån ett professionellt förhållningssätt,
- beakta patient-läkarrelationens betydelse för behandlingsresultat,
- värdera och analysera etiska problem i medicinsk verksamhet och kritiskt granska egna och andras etiska argument och
- utifrån ett professionellt förhållningssätt visa förmåga till reflektion vid möte med avlidnas kroppar vid klinisk obduktion.
Kursinnehåll
Undervisningen bedrivs inom ramen för fyra av läkarprogrammets teman och innehåller:
Immun-Barriär-Infektion
Patologiska tillstånd och principer för diagnostik och behandling inom:
- Immunsystemet
- Infektioner
- Huden
Gastro-Nutrition-Metabolism
Patologiska tillstånd och principer för diagnostik och behandling inom:
- Matsmältningsorganen
- Metabolismen
Endokrin-Reproduktion-Livscykeln
Patologiska tillstånd inklusive neoplasier och principer för diagnostik och behandling inom:
- Endokrina system
- Reproduktionsorganen
Professionell utveckling
- Patientkonsultation– styrning av samtal, hantering av affekter vid samtal samt tillämpning av helhetssyn och patientens sammanhang
- Läkarrollen – analys av etiska problem
I kursen ingår också undervisning om kliniska obduktioner.
Undervisnings- och arbetsformer
Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt. Utbildningarna är upplagda i ämnesintegrerade teman, i teoretiska och praktiska moment som varvas under hela utbildningen.
Under de fyra första kurserna tränas studenterna i att bemöta och kommunicera med patienter som en del i den professionella utvecklingen inom ramen för momentet strimma patientkonsultation, vilket utgör en del i studenternas färdighetsträning. Under kurs tre och fyra tränas utöver detta studenternas förmåga till professionsspecifika etiska ställningstaganden inom ramen för strimma läkarrollen.
I undervisningen på denna kurs används arbetsformer såsom basgrupper, föreläsningar, demonstrationer, seminarier, laborationer och färdighetsträning.
Examination
Kursen examineras genom en individuell skriftlig salstentamen. Därutöver krävs aktivt deltagande i obligatoriska moment för godkänt på kursen. Med aktivt deltagande menas att studenten bidrar med arbete, inspel och/eller egna reflektioner med relevans för uppgiften. De obligatoriska momenten är basgruppsarbete, obduktionsundervisning (inklusive individuell inlämningsuppgift), strimma patientkonsultation och strimma läkarrollen.
Resurskrävande examination av obligatoriska momentet strimma patientkonsultation är begränsad till fem gånger.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.
Omexamination
Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination.
Examination för studenter med funktionsnedsättning
Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GKurslitteratur
Litteraturlista fastställs senast två månader före kursstart av programutskottet för läkarprogrammet. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.
Övrig information
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till nämnden för utbildning på grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.
Kursen bedrivs på sådant sätt att kunskaper om kön, könsidentitet/uttryck, etnicitet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder uppmärksammas, synliggörs och kommuniceras i utbildningen.
Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/ i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.
Om det finns synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaperKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
BGR4 | Basgruppsarbete | 8 hp | U, G |
LÄK4 | Strimma läkarrollen | 2 hp | U, G |
PAK4 | Strimma patientkonsultation | 3 hp | U, G |
OBDU | Obduktion: rapport och patofysiologi | 2 hp | U, G |
SKR4 | Skriftlig prov | 15 hp | U, G |
Samtliga obligatoriska moment på kursen ska vara genomförda med ett godkänt resultat för att erhålla betyget godkänd på kursen.
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.