Neurobiologi, 7.5 hp
Neurobiology, 7.5 credits
8MEA10
Huvudområde
Medicinsk biologiUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Anders FridbergerKursansvarig
Pierre HakizimanaStudierektor eller motsvarande
Caroline BrommessonKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
MMEM1 | Masterprogrammet i experimentell och medicinsk biovetenskap (internationell antagningsomgång) | 2 (VT 2024) | 202413-202417 | Engelska | Linköping, US | V |
MMEM1 | Masterprogrammet i experimentell och medicinsk biovetenskap (internationell antagningsomgång) | 4 (VT 2024) | 202413-202417 | Engelska | Linköping, US | V |
MMEM1 | Masterprogrammet i experimentell och medicinsk biovetenskap (nationell antagningsomgång) | 2 (VT 2024) | 202413-202417 | Engelska | Linköping, US | V |
MMEM1 | Masterprogrammet i experimentell och medicinsk biovetenskap (nationell antagningsomgång) | 4 (VT 2024) | 202413-202417 | Engelska | Linköping, US | V |
Huvudområde
Medicinsk biologiUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XSärskild information
Målet med kursen är att studenten ska få fördjupad kunskap inom neurobiologi och få en överblick över de metoder som finns för att studera nervsystemet. Fokus i kursen ligger på aktuella forskningsområden inom neurobiologi. Kursen är valbar på termin 2 eller 4 inom programmet Experimentell och medicinsk biovetenskap.
Kursen ges för
- Masterprogrammet i experimentell och medicinsk biovetenskap
Förkunskapskrav
Kandidatexamen med huvudområde med relevans för studier inom medicinsk biologi. Detta kan innebära tidigare studier vid medicinsk, naturvetenskaplig, teknisk, odontologisk eller veterinärmedicinsk fakultet med minst 90 högskolepoäng inom ämnen som biokemi, cellbiologi, molekylärbiologi, genetik, genteknik, mikrobiologi, immunologi, fysiologi, histologi, anatomi, patologi eller liknande. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande engelska 6/B.
Lärandemål
Den studerande skall efter fullgjord kurs kunna:
Kunskap och förståelse
- Identifiera, förstå och förklara neurobiologiska fenomen
- Integrera kunskap från olika biologiska och medicinska områden för att kunna förklara neurobiologiska fenomen
- Integrera erhållen kunskap i aktuell forskning inom medicinsk neurobiologi
Färdighet och förmåga
- Relatera erhållen kunskap till cellulära och molekylära mekanismer
- Använda/utvärdera grundläggande tekniker som används inom neurobiologisk forskning
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Diskutera och värdera resultat från vetenskapliga publikationer
Kursinnehåll
- Molekylära mekanismer för nervcellskommunikation
- Neurodegenerativa sjukdomar: molekylära mekanismer
- Nervsystemets utveckling och plasticitet
- Beteende och högre funktioner
- Etik
Undervisnings- och arbetsformer
Masterprogrammet i experimentell och medicinsk biovetenskap vid Linköpings universitet bedrivs med studentcentrerat lärande där Problembaserat Lärande (PBL) är en av de pedagogiska metoder som används. För att förbereda studenten för ett framtida yrkesliv är praktiskt, experimentellt arbete inom laboratorier en viktig del av utbildningsprogrammet i såväl kurser som individuella projekt.
I undervisningen på denna kurs utnyttjas basgruppsarbete, föreläsningar, laborativt arbete och seminarier.
Examination
Obligatoriska moment
Aktivt deltagande i obligatoriska moment är ett krav för att kunna bli godkänd på kursen och bedömning av dem sker kontinuerligt. I den här kursen är följande moment obligatoriska: basgruppsarbete, laborativt arbete och seminarier.
Examination
Individuell skriftlig essä med muntlig presentation vid seminarium.
Individuell skriftlig tentamen.
Resurskrävande examinationer är begränsade till fem gånger. Övriga examinationsformer, t ex salsskrivning, får skrivas ett obegränsat antal gånger, av de studenter som inte uppnått godkänt resultat.
Betyg
På kursen ges betyget underkänd, godkänd eller väl godkänd. En sammanvägning av betygen på den individuella skriftliga tentamen och inlämningsuppgift utgör underlag för kursens slutbetyg.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.
Omexamination
Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination.
Examination för studenter med funktionsnedsättning
Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGKurslitteratur
Litteratur-/resurslista fastställs senast två månader före kursstart av Programutskottet för utbildningarna i medicinsk biologi. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.Övrig information
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till nämnden för utbildning på grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.
Kursen bedrivs på sådant sätt att kunskaper om kön, könsidentitet/uttryck, etnicitet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder uppmärksammas, synliggörs och kommuniceras i utbildningen.
Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/ i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.
Om det finns synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaperKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
UPG1 | Inlämningsuppgift | 1.5 hp | U, G, VG |
EXAM | Skriftlig tentamen | 3 hp | U, G, VG |
LAB2 | Lab och lab rapport redovisning | 1.5 hp | U, G |
SEM2 | Basgrupp | 1.5 hp | U, G |
På kursen ges betyget underkänd, godkänd eller väl godkänd. En sammanvägning av betygen på den individuella skriftliga tentamen och inlämningsuppgift utgör underlag för kursens slutbetyg.
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.