Stamceller och tillämpad regenerativ medicin, 7.5 hp
Stem Cells and Applied Regenerative Medicine, 7.5 credits
8MEA11
Huvudområde
Medicinsk biologiUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Jörg CammengaKursansvarig
Emilia WiechecStudierektor eller motsvarande
Katarina KågedalKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
MMEM1 | Masterprogrammet i experimentell och medicinsk biovetenskap | 3 (HT 2018) | 201836-201844 | Engelska | Linköping, US | V |
Huvudområde
Medicinsk biologiUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Masterprogrammet i experimentell och medicinsk biovetenskap
Särskild information
Stamcellsforskning och regenerativ medicin är nya, tvärvetenskapliga områden inom biomedicinsk vetenskap där målet är att kunna ersätta kroppsdelar eller celler. Målet med kursen är att introducera studenten till området regenerativ medicin och ge fördjupade kunskaper om stamceller. Kursen är valbar på termin 3 inom programmet Experimentell och medicinsk biovetenskap.
Förkunskapskrav
Kandidatexamen med huvudområde med relevans för studier inom medicinsk biologi. Detta kan innebära tidigare studier vid medicinsk, naturvetenskaplig, teknisk, odontologisk eller veterinärmedicinsk fakultet med minst 90 högskolepoäng inom ämnen som biokemi, cellbiologi, molekylärbiologi, genetik, genteknik, mikrobiologi, immunologi, fysiologi, histologi, anatomi, patologi eller liknande. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande engelska 6/B.
Lärandemål
Den studerande skall efter fullgjord kurs kunna:
Kunskap och förståelse
- Beskriva olika typer av stamceller hos människan och deras potential inom regenerativ medicin
- Beskriva olika biomaterials användning inom regenerativ medicin och förklara hur de kan interagera med värdvävnad
- Identifiera regenerativa och immunologiska interaktioner mellan värd och transplantat samt hur dessa kan påverkas av infektioner
Färdighet och förmåga
- Redogöra för och diskutera regelverk kopplat till frågor som handlar om att överföra behandlingsmetoder från laboratorium till klinik
- Tillämpa tekniker som används för att spåra transplanterade stamceller och deras derivat
- Identifiera stamceller för att kunna separera och rena dem
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Kritiskt bearbeta och presentera en vetenskaplig frågeställning inom regenerativ medicin
Kursinnehåll
- Klassificering, biologiska egenskaper och differentiering av stamceller
- Stamceller och cancer
- Interaktion mellan stamceller och biomaterial
- Utveckling av material med bioteknologisk metodik inklusive genmanipulation
- Interaktion mellan värd och transplantat kopplat till immunologi- och infektionsrelaterade frågor
- Omprogrammering och spårning
- Tekniker för visualisering in vivo av celler och vävnad
- Överföring av behandlingsmetoder från laboratorium till klinik
Undervisnings- och arbetsformer
Masterprogrammet i experimentell och medicinsk biovetenskap vid Linköpings universitet bedrivs med studentcentrerat lärande där Problembaserat Lärande (PBL) är en av de pedagogiska metoder som används. För att förbereda studenten för ett framtida yrkesliv är praktiskt, experimentellt arbete inom laboratorier en viktig del av utbildningsprogrammet i såväl kurser som individuella projekt.
I undervisningen på denna kurs utnyttjas föreläsningar, seminarier, demonstrationer och laborativt arbete.
Examination
Obligatoriska moment
Aktivt deltagande i obligatoriska moment är ett krav för att kunna bli godkänd på kursen och bedömning av dem sker kontinuerligt. I den här kursen är följande moment obligatoriska: laborativt arbete, demonstrationer och seminarier.
Examination
Skriftlig rapport och muntlig presentation av laborativt arbete, genomförs i grupp med individuell bedömning.
Individuell skriftlig tentamen.
Omfattning av omtentamen
Tidpunkt för omtentamen skall anges i början av varje termin. För omtentamen gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination.
Resurskrävande examinationer är begränsade till fem gånger. Övriga examinationsformer, t ex salsskrivning, får skrivas ett obegränsat antal gånger, av de studenter som inte uppnått godkänt resultat.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGKurslitteratur
Litteratur-/resurslista fastställs senast två månader före kursstart av Programutskottet för utbildningarna i medicinsk biologi. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.Övrig information
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till grundutbildningsnämnden om det rör generell utveckling och förbättring.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att funktionshinder, etnicitet, genus och ålder framhålls som relevanta variabler för analys och diskussion.
Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom ett år, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.
Institution
Institutionen för klinisk och experimentell medicinKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
LAB1 | Muntlig och skriftlig presentation lab arbete | 2 hp | U, G, VG |
GRP1 | Gruppuppgift | 1.5 hp | U, G, VG |
EXAM | Skriftlig tentamen | 4 hp | U, G, VG |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.