Stamceller och tillämpad regenerativ medicin, 7.5 hp
Stem Cells and Applied Regenerative Medicine, 7.5 credits
8MEA11
Huvudområde
Medicinsk biologiUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Emilia WiechecKursansvarig
Emilia WiechecStudierektor eller motsvarande
Caroline BrommessonKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
MMEM1 | Masterprogrammet i experimentell och medicinsk biovetenskap (internationell antagningsomgång) | 3 (HT 2023) | 202335-202343 | Engelska | Linköping, US | V |
MMEM1 | Masterprogrammet i experimentell och medicinsk biovetenskap (nationell antagningsomgång) | 3 (HT 2023) | 202335-202343 | Engelska | Linköping, US | V |
Huvudområde
Medicinsk biologiUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XSärskild information
Stamcellsforskning och regenerativ medicin är nya, tvärvetenskapliga områden inom biomedicinsk vetenskap där målet är att kunna ersätta kroppsdelar eller celler. Målet med kursen är att introducera studenten till området regenerativ medicin och ge fördjupade kunskaper om stamceller. Kursen är valbar på termin 3 inom programmet Experimentell och medicinsk biovetenskap.
Kursen ges för
- Masterprogrammet i experimentell och medicinsk biovetenskap
Förkunskapskrav
Kandidatexamen 180hp med huvudområde med relevans för studier inom medicinsk biologi omfattande minst 90 högskolepoäng inom följande ämnen:
- biokemi
- cellbiologi
- molekylärbiologi
- genetik
- genteknik
- mikrobiologi
- immunologi
- fysiologi
- histologi
- anatomi
- patologi
eller liknande.
Godkänd engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå
(Engelska 6).
Undantag för svenska.
Lärandemål
Den studerande skall efter fullgjord kurs kunna:
Kunskap och förståelse
- Beskriva olika typer av stamceller hos människan och deras potential inom regenerativ medicin
- Beskriva olika biomaterials användning inom regenerativ medicin och förklara hur de kan interagera med värdvävnad
- Identifiera regenerativa och immunologiska interaktioner mellan värd och transplantat samt hur dessa kan påverkas av infektioner
Färdighet och förmåga
- Redogöra för och diskutera regelverk kopplat till frågor som handlar om att överföra behandlingsmetoder från laboratorium till klinik
- Tillämpa tekniker som används för att spåra transplanterade stamceller och deras derivat
- Identifiera stamceller för att kunna separera och rena dem
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Kritiskt bearbeta och presentera en vetenskaplig frågeställning inom regenerativ medicin
Kursinnehåll
- Klassificering, biologiska egenskaper och differentiering av stamceller
- Stamceller och cancer
- Interaktion mellan stamceller och biomaterial
- Utveckling av material med bioteknologisk metodik inklusive genmanipulation
- Interaktion mellan värd och transplantat kopplat till immunologi- och infektionsrelaterade frågor
- Omprogrammering och spårning
- Tekniker för visualisering in vivo av celler och vävnad
- Överföring av behandlingsmetoder från laboratorium till klinik
Undervisnings- och arbetsformer
Masterprogrammet i experimentell och medicinsk biovetenskap vid Linköpings universitet bedrivs med studentcentrerat lärande där Problembaserat Lärande (PBL) är en av de pedagogiska metoder som används. För att förbereda studenten för ett framtida yrkesliv är praktiskt, experimentellt arbete inom laboratorier en viktig del av utbildningsprogrammet i såväl kurser som individuella projekt.
I undervisningen på denna kurs utnyttjas föreläsningar, seminarier, demonstrationer och laborativt arbete.
Examination
Obligatoriska moment
Aktivt deltagande i obligatoriska moment är ett krav för att kunna bli godkänd på kursen och bedömning av dem sker kontinuerligt. I den här kursen är följande moment obligatoriska: laborativt arbete, demonstrationer och seminarier.
Examination
Skriftlig rapport och muntlig presentation av laborativt arbete, genomförs i grupp med individuell bedömning.
Individuell skriftlig tentamen.
Resurskrävande examinationer är begränsade till fem gånger. Övriga examinationsformer, t ex salsskrivning, får skrivas ett obegränsat antal gånger, av de studenter som inte uppnått godkänt resultat.
Betyg
På kursen ges betyget underkänd, godkänd eller väl godkänd. En sammanvägning av betygen på den individuella skriftliga tentamen och laborativt arbete utgör underlag för kursens slutbetyg.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.
Omexamination
Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination.
Examination för studenter med funktionsnedsättning
Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGKurslitteratur
Litteratur-/resurslista fastställs senast två månader före kursstart av Programutskottet för utbildningarna i medicinsk biologi. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.Övrig information
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till nämnden för utbildning på grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.
Kursen bedrivs på sådant sätt att kunskaper om kön, könsidentitet/uttryck, etnicitet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder uppmärksammas, synliggörs och kommuniceras i utbildningen.
Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/ i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.
Om det finns synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaperKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
LAB1 | Muntlig och skriftlig presentation lab arbete | 2 hp | U, G, VG |
GRP1 | Gruppuppgift | 1.5 hp | U, G, VG |
EXAM | Skriftlig tentamen | 4 hp | U, G, VG |
På kursen ges betyget underkänd, godkänd eller väl godkänd. En sammanvägning av betygen på den individuella skriftliga tentamen och laborativt arbete utgör underlag för kursens slutbetyg.
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.