Examensarbete, 30 hp
Degree Project, 30 credits
8MEA30
Huvudområde
Medicinsk biologiUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Urban Friberg, Stefan KochKursansvarig
Magalí Martí Generó, Urban Friberg, Stefan KochStudierektor eller motsvarande
Caroline BrommessonKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
MMEM1 | Masterprogrammet i experimentell och medicinsk biovetenskap | 3 (HT 2022) | 202235-202302 | Engelska | Linköping, US | V |
Huvudområde
Medicinsk biologiUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A2ESärskild information
Målet med kursen är att studenten ska få fördjupade teoretiska, metodologiska och praktiska kunskaper inom området medicinsk biologi. Studenten arbetar självständigt under handledning med ett vetenskapligt projekt, och tillämpar och fördjupar tidigare inhämtad kunskap på en frågeställning med tydlig medicinsk vinkling. Kursen är obligatorisk på termin 3 och/eller 4 inom programmet Experimentell och medicinsk biovetenskap.
Kursen ges för
- Masterprogrammet i experimentell och medicinsk biovetenskap
Förkunskapskrav
Kandidatexamen med huvudområde med relevans för studier inom medicinsk biologi. Detta kan innebära tidigare studier vid medicinsk, naturvetenskaplig, teknisk, odontologisk eller veterinärmedicinsk fakultet med minst 90 högskolepoäng inom ämnen som biokemi, cellbiologi, molekylärbiologi, genetik, genteknik, mikrobiologi, immunologi, fysiologi, histologi, anatomi, patologi eller liknande. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande engelska 6/B. Specifikt gäller att för tillträde till kursen måste kursfordringar om minst 60 hp inklusive kurserna Laborativa tekniker för experimentell biovetenskap, Analytiska tekniker för experimentell biovetenskap och någon av kurserna Projektarbete i experimentell och medicinsk biovetenskap 15 hp eller Projektarbete i experimentell och medicinsk biovetenskap 30 hp skall vara slutförda med godkänt resultat.
Lärandemål
Vid genomgången kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- Inhämta fördjupad teoretisk och metodologisk kunskap inom ett biomedicinskt område
Färdighet och förmåga
- Identifiera vetenskapliga problem och koppla dem till aktuell forskning inom området samt formulera hypoteser och mål
- Planera och självständigt genomföra vetenskapliga, laborativa experiment och/eller annan form av datainsamling
- Sammanfatta erhållna resultat i en vetenskaplig rapport skriven i formen av ett manuskript för en vetenskaplig tidskrift samt presentera, diskutera och försvara projektet muntligt vid ett offentligt seminarium
- Bedöma och reflektera över kostnaderna för ett projekt
- Bedöma och reflektera över behovet av etisk ansökan för ett givet projekt
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Analysera, tolka och kritiskt granska erhållna resultat
- Kritiskt granska andra studenters rapporter och muntliga presentationer och argumentera för och emot analyser och resultat
Kursinnehåll
- Planering av vetenskapliga experiment
- Experimentellt arbete och/eller annan form av datainsamling
- Analys och bearbetning av erhållna resultat
- Tolkning och kritisk granskning av erhållna resultat
- Finansiering av vetenskaplig forskning
- Etiska frågeställningar och etiskt tillstånd
Undervisnings- och arbetsformer
Masterprogrammet i experimentell och medicinsk biovetenskap vid Linköpings universitet bedrivs med studentcentrerat lärande där Problembaserat Lärande (PBL) är en av de pedagogiska metoder som används. För att förbereda studenten för ett framtida yrkesliv är praktiskt, experimentellt arbete inom laboratorier en viktig del av utbildningsprogrammet i såväl kurser som individuella projekt.
Examination
Obligatoriska moment
Aktivt deltagande i obligatoriska moment är ett krav för att kunna bli godkänd på kursen och bedömning av dem sker kontinuerligt. I den här kursen är följande moment obligatoriska: Planeringsdokument för projektet, laborativt arbete och/eller annan form av datainsamling, halvtidsuppföljning av arbetet i form av presentation av en poster, seminarium kring etiska frågeställningar, närvaro vid framläggningen av minst sju andra studenters projekt förutom dem som opponering sker på.
Examination
En individuell skriftlig rapport i form av ett manuskript till en vetenskaplig tidskrift inom området för arbetet samt muntlig presentation och försvar av arbetet.
Individuell muntlig och skriftlig opponering på två studenters examensarbete och deras muntliga presentation.
Individuell skriftlig redogörelse för kostnader för projektet formulerad som en forskningsanslagsansökan.
Resurskrävande examinationer är begränsade till fem gånger. Övriga examinationsformer, t ex salsskrivning, får skrivas ett obegränsat antal gånger, av de studenter som inte uppnått godkänt resultat.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.
Omexamination
Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination.
Examination för studenter med funktionsnedsättning
Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Betygsskala
Tvågradig skala, äldre version, U, GKurslitteratur
Litteratur-/resurslista fastställs senast två månader före kursstart av Programutskottet för utbildningarna i medicinsk biologi. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.Övrig information
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till nämnden för utbildning på grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.
Kursen bedrivs på sådant sätt att kunskaper om kön, könsidentitet/uttryck, etnicitet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder uppmärksammas, synliggörs och kommuniceras i utbildningen.
Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/ i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.
Om det finns synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaperKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
TEN2 | Hemtentamen ansökan om forskningsanslag | 1 hp | U, G |
TEN1 | Hemtentamen etikansökan | 1 hp | U, G |
ORA1 | Muntlig presentation | 1 hp | U, G |
OPO1 | Opposition | 1 hp | U, G |
AUS1 | Auskultation | 1 hp | U, G |
1EXA | Examination uppsats | 5 hp | U, G |
1LAB | Laborativa moment | 10 hp | U, G |
2LAB | Laborativa moment | 10 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.