Den avancerade specialistsjuksköterskan inom kirurgisk vård, 5 hp
The advanced nurse practitioner in surgical care, 5 credits
8MKA01
Huvudområde
OmvårdnadsvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Ingela ThylénKursansvarig
Karolina HärleStudierektor eller motsvarande
Patrik RytterströmKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
MAKV3 | Masterprogrammet för avancerad specialistsjuksköterska med inriktning kirurgisk vård | 1 (HT 2023) | 202335-202341 | Svenska | Linköping, US | O |
Huvudområde
OmvårdnadsvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XSärskild information
Kursen bygger på den specialistutbildade sjuksköterskans kunskaper och kompetens och utgör den första kursen i masterprogrammet för avancerad specialistsjuksköterska med inriktning kirurgisk vård. Fältstudier kan komma genomföras utanför studieorten, vilket kan medföra merkostnader för studenten. Undervisning förlagd på campus kan komma att varvas med moment på distans. Vissa moment kan komma att bedrivas på engelska.
Kursen ges för
- Masterprogrammet för avancerad specialistsjuksköterska med inriktning kirurgisk vård
Förkunskapskrav
För tillträde till masterprogrammet för avancerad specialistsjuksköterska med inriktning kirurgisk vård krävs utöver grundläggande behörighet:
- legitimation som sjuksköterska,
- specialistsjuksköterskeexamen med inriktning kirurgisk vård,
- minst ett års yrkesverksamhet motsvarande heltid som specialistsjuksköterska efter avlagd examen,
- magisterexamen inom omvårdnadsvetenskap/vårdvetenskap, och
- godkända kunskaper i svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- beskriva vilka delegeringar, författningar och regelverk som styr arbetet som avancerad specialistsjuksköterska, och
- analysera och reflektera över specialistsjuksköterskans kärnkompetenser i förhållande till den nya yrkesrollen som avancerad specialistsjuksköterska.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- analysera och diskutera professionellt förhållningssätt vid utökat medicinskt ansvar, och
- identifiera den egna rollen som arbetsledare i relation till andra i vårdteamet med ett kritiskt förhållningssätt.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- analysera och reflektera över etiska aspekter i förhållande till yrkesrollen som avancerad specialistsjuksköterska, och
- reflektera över hur patientsäkerhet och hälsoekonomiska prioriteringar kan relateras till behov av medicinsk vård och behandling.
Kursinnehåll
Kursen är en fördjupning inom den avancerade specialistsjuksköterskans yrkesroll och ansvarsområde. I kursen ingår fältstudiedagar med en avancerad specialistsjuksköterska. I kursen ingår 5 hp omvårdnadsvetenskap.
Mer specifikt ingår:
- Yrkesrollen som avancerad specialistsjuksköterska
- Specialistsjuksköterskans kärnkompetenser i relation till den nya yrkesrollen
- Systematiskt patientsäkerhetsarbete
- Hälsoekonomiska prioriteringar
- Delegeringar, författningar och regelverk i relation till ansvarsområdet
- Interprofessionellt arbete och arbetsledning
- Kommunikation och konflikthantering
- Etiskt förhållningssätt
Undervisnings- och arbetsformer
Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt.
Arbetsformer i denna kurs är basgruppsarbete, fältstudier, seminarier och föreläsningar.
Examination
Kursen examineras genom två individuella skriftliga inlämningsuppgifter. Därutöver krävs aktivt deltagande i obligatoriska moment. Med aktivt deltagande menas att studenten bidrar med arbete, inspel och/eller egna reflektioner med relevans för uppgiften. Formativ bedömning sker kontinuerligt inom de obligatoriska momenten. Dessa är basgrupp och seminarium.
Examinationen får genomföras ett obegränsat antal gånger, av de studenter som inte uppnått godkänt resultat.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.
Omexamination
Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination.
Examination för studenter med funktionsnedsättning
Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GKurslitteratur
Litteraturlista fastställs senast två månader före kursstart av programutskottet för barnmorske- och specialistsjuksköterskeprogrammen. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.
Övrig information
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till nämnden för utbildning på grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/ i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.
Om det finns synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för hälsa, medicin och vårdKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
BASG | Basgruppsfall x 1 | 0.5 hp | U, G |
EXA1 | Individuell skriftlig inlämningsuppgift | 2 hp | U, G |
EXA2 | Individuell skriftlig inlämningsuppgift | 2 hp | U, G |
SEMA | Seminarium | 0.5 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.