Bedömning och diagnostik, avancerad specialistsjuksköterska med inriktning kirurgisk vård, 7.5 hp

Assessment and diagnostics, advanced nurse practitioner in surgical care, 7.5 credits

8MKA03

Huvudområde

Medicin Omvårdnadsvetenskap

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Pär Myrelid

Kursansvarig

Karolina Härle

Studierektor eller motsvarande

Katarina Berg
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
MAKV3 Masterprogrammet för avancerad specialistsjuksköterska med inriktning kirurgisk vård 2 (VT 2024) 202404-202413 Svenska Linköping, US O

Huvudområde

Medicin, Omvårdnadsvetenskap

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Särskild information

Kursen bygger på den specialistutbildade sjuksköterskans kunskaper och kompetens och utgör den tredje kursen i masterprogrammet för avancerad specialistsjuksköterska med inriktning kirurgisk vård. I kursen ingår verksamhetsförlagd utbildning (VFU) på, i första hand, den egna arbetsplatsen. 

Undervisning förlagd på campus kan komma att varvas med moment på distans. Vissa moment kan komma att bedrivas på engelska. 

Kursen ges för

  • Masterprogrammet för avancerad specialistsjuksköterska med inriktning kirurgisk vård

Förkunskapskrav

För tillträde till masterprogrammet för avancerad specialistsjuksköterska med inriktning kirurgisk vård krävs utöver grundläggande behörighet:

  • legitimation som sjuksköterska, 
  • specialistsjuksköterskeexamen med inriktning kirurgisk vård,
  • minst ett års yrkesverksamhet motsvarande heltid som specialistsjuksköterska efter avlagd examen,
  • magisterexamen inom omvårdnadsvetenskap/vårdvetenskap, och
  • godkända kunskaper i svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå.

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • förklara patofysiologiska samband mellan anamnes, undersökningsresultat och kliniska statusfynd hos den kirurgiska patienten, och
  • förklara vanligt förekommande eller principiellt viktiga diagnostiska undersökningar inom kirurgisk vård och motivera dessa utifrån medicinskt behov, ekonomisk hållbarhet och ett personcentrerarat förhållningssätt.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • utföra anamnes och status inom den avancerade specialistsjuksköterskans kompetensområde och självständigt identifiera relevanta avvikande fynd,
  • bearbeta information från anamnes, status och diagnostiska undersökningar och därefter utföra medicinsk dokumentation inom den avancerade specialistsjuksköterskans kompetensområde, och
  • utföra en enkel läkemedelsgenomgång och upprätta en läkemedelslista i patientjournalen i samverkan med patienten.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • värdera innebörden av professionellt förhållningssätt i rollen som avancerad specialistsjuksköterska, och
  • reflektera över betydelsen av intersektionalitet vid bemötande och konsultation inom den avancerade specialistsjuksköterskans arbete.

Kursinnehåll

Kursen är en fördjupning inom bedömning och diagnostik. Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) ingår i kursen (3 hp) och genomförs på studentens egen arbetsplats. 

I kursen ingår medicinsk vetenskap (6 hp) och omvårdnadsvetenskap (1,5 hp), vilka studeras integrerat. Mer specifikt ingår:

  • Anamnes och somatisk undersökning
  • Intersektionalitet vid bemötande och konsultation 
  • Diagnostiskt resonemang och kliniskt beslutsfattande
  • Radiologi och tolkning av röntgenbilder
  • Medicinsk journalföring, konsultationer och remisshantering
  • Klinisk farmakologi

Undervisnings- och arbetsformer

Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt. 

Arbetsformer i denna kurs är färdighetsträning, verksamhetsförlagd utbildning (VFU) och föreläsningar.

Examination

Kursen examineras genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift. Därutöver krävs aktivt deltagande i obligatoriska moment för godkänt på kursen. Med aktivt deltagande menas att studenten bidrar med arbete, inspel och/eller egna reflektioner med relevans för uppgiften. Formativ bedömning sker kontinuerligt inom de obligatoriska momenten. Dessa är VFU och färdighetsträning.  

Vid underkänt på verksamhetsförlagd utbildning (VFU) får student göra detta moment ytterligare endast en gång. Övriga examinationsformer får genomföras ett obegränsat antal gånger, av de studenter som inte uppnått godkänt resultat.

Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift. 

 

Anmälan till examination/tentamen

Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.

 

Omexamination

Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination. 

Detta gäller även bedömning av verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Tidpunkt bestäms i varje enskilt fall men kan ske endast när lärare, handledare och VFU-plats finns att tillgå. 

 

Examination för studenter med funktionsnedsättning

Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. 

Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål. 

 

Byte av examinator

Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.

 

Avbrytande av VFU 

En student kan komma att få avbryta den verksamhetsförlagda utbildningen i förtid och bli underkänd om det finns en påtaglig risk för att studenten på grund av grov oskicklighet riskerar att skada en person i verksamheten, t.ex. elev, patient eller motsvarande. Studenten får inte delta i den verksamhetsförlagda utbildningen på nytt innan examinator har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som krävs för att inte riskera att skada en annan person. En student har rätt till maximalt två sådana kontrolltillfällen.

Under förutsättning att det finns tillräckligt underlag för bedömning av studentens prestationer under verksamhetsförlagd utbildning i relation till kursens mål får betyg sättas även om studenten har varit delvis frånvarande från den verksamhetsförlagda utbildningen eller avbrutit den i förtid. 

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Kurslitteratur

Litteraturlista fastställs senast två månader före kursstart av programutskottet för barnmorske- och specialistsjuksköterskeprogrammen. Obligatorisk kurslitteratur finns ej. 

Övrig information

Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till nämnden för utbildning på grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.

Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/ i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.

Om det finns synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.

Institution

Institutionen för hälsa, medicin och vård
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
CLI1 Färdighetsträning x 4 2 hp U, G
EXA1 Individuell skriftlig inlämningsuppgift 2.5 hp U, G
VFU1 Verksamhetsförlagd utbildning 3 hp U, G
Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.