Vetenskaplig forskningsmetodik, avancerad specialistsjuksköterska med inriktning kirurgisk vård, 7.5 hp

Scientific methods, advanced nurse practitioner in surgical care, 7.5 credits

8MKA04

Huvudområde

Omvårdnadsvetenskap

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Ingela Thylén

Kursansvarig

Karolina Härle

Studierektor eller motsvarande

Katarina Berg
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
MAKV3 Masterprogrammet för avancerad specialistsjuksköterska med inriktning kirurgisk vård 2 (VT 2024) 202414-202423 Svenska Linköping, US O

Huvudområde

Omvårdnadsvetenskap

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Särskild information

Kursen bygger på den specialistutbildade sjuksköterskans kunskaper och kompetens och utgör den fjärde kursen i masterprogrammet för avancerad specialistsjuksköterska med inriktning kirurgisk vård. Undervisning förlagd på campus kan komma att varvas med moment på distans. Vissa moment kan komma att bedrivas på engelska. 

Kursen ges för

  • Masterprogrammet för avancerad specialistsjuksköterska med inriktning kirurgisk vård

Förkunskapskrav

För tillträde till masterprogrammet för avancerad specialistsjuksköterska med inriktning kirurgisk vård krävs utöver grundläggande behörighet:

  • legitimation som sjuksköterska, 
  • specialistsjuksköterskeexamen med inriktning kirurgisk vård,
  • minst ett års yrkesverksamhet motsvarande heltid som specialistsjuksköterska efter avlagd examen,
  • magisterexamen inom omvårdnadsvetenskap/vårdvetenskap, och
  • godkända kunskaper i svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå.

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • motivera hur olika forskningsmetoder kan användas för att planera och genomföra klinisk forskning inom kirurgisk verksamhet, och
  • motivera hur medicinska riktlinjer och kvalitetsregister kan användas för att genomföra klinisk forskning och kvalitetsarbete inom kirurgisk verksamhet.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • värdera styrkor och svagheter med olika forskningsmetoder,
  • kritiskt granska systematiska litteraturstudier inom det medicinska och vårdvetenskapliga området, och
  • tillämpa forskningsetiska principer inom medicinsk och vårdvetenskaplig forskning.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • värdera forskningsresultat, och utifrån vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter bedöma hur de kan implementeras inom kirurgisk vård, och
  • värdera intersektionalitetens betydelse för genomförande av en studie inom kirurgisk omvårdnad och för tolkning av studiens resultat.

Kursinnehåll

Kursen är en fördjupning inom vetenskaplig metod. I kursen ingår omvårdnadsvetenskap (6 hp) och medicinsk vetenskap (1,5 hp), vilka studeras integrerat. Mer specifikt ingår:

  • Vetenskapsteori och vetenskapliga metoder inom medicinsk forskning
  • Statistiska metoder
  • Enkätmetodik och patientrapporterade utfallsmått
  • Dataanalys med kvalitativ metod
  • Metaanalys och metasyntes
  • Artikelgranskning utifrån vedertagna granskningsmallar
  • Forskningsetiska problem inom medicinsk vetenskap
  • Implementering av forskningsresultat, medicinska riktlinjer och kvalitetsregister inom kirurgisk vård

Undervisnings- och arbetsformer

Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt. 

Arbetsformer i denna kurs är basgrupp, föreläsningar, laborationer och seminarium.

Examination

Kursen examineras genom två individuella skriftliga inlämningsuppgifter. Därutöver krävs aktivt deltagande i obligatoriska moment för godkänt på kursen. Med aktivt deltagande menas att studenten bidrar med arbete, inspel och/eller egna reflektioner med relevans för uppgiften. Formativ bedömning sker kontinuerligt inom de obligatoriska momenten. Dessa är basgrupp och seminarium.  

Examinationerna får genomföras ett obegränsat antal gånger, av de studenter som inte uppnått godkänt resultat.

Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift. 

 

Anmälan till examination/tentamen

Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.

 

Omexamination

Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination. 

 

Examination för studenter med funktionsnedsättning

Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. 

Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål. 

 

Byte av examinator

Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Kurslitteratur

Litteraturlista fastställs senast två månader före kursstart av programutskottet för barnmorske- och specialistsjuksköterskeprogrammen. Obligatorisk kurslitteratur finns ej. 

Övrig information

Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till nämnden för utbildning på grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.

Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/ i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.

Om det finns synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.

Institution

Institutionen för hälsa, medicin och vård
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
BASG Basgruppsfall x 2 1 hp U, G
EXA1 Individuell skriftlig studieuppgift 2.5 hp U, G
EXA2 Individuell skriftlig studieuppgift 3 hp U, G
SEMA Seminarium 1 hp U, G
Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.