Självständigt arbete i omvårdnadsvetenskap, avancerad specialistsjuksköterska med inriktning kirurgisk vård (masterexamen), 15 hp
Master thesis in Science in Nursing, advanced nurse practitioner in surgical care, 15 credits
8MKA20
Huvudområde
OmvårdnadsvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Susanna ÅgrenKursansvarig
Karolina HärleStudierektor eller motsvarande
Katarina BergKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
MAKV3 | Masterprogrammet för avancerad specialistsjuksköterska med inriktning kirurgisk vård | 3 (HT 2024) | 202435-202513 | Svenska | Linköping, US | O |
Huvudområde
OmvårdnadsvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A2ESärskild information
Kursen utgör det självständiga arbetet inom masterprogrammet för avancerad specialistsjuksköterska med inriktning kirurgisk vård. Undervisning förlagd på campus kan komma att varvas med moment på distans. Vissa moment kan komma att bedrivas på engelska.
Kursen ges för
- Masterprogrammet för avancerad specialistsjuksköterska med inriktning kirurgisk vård
Förkunskapskrav
För tillträde till masterprogrammet för avancerad specialistsjuksköterska med inriktning kirurgisk vård krävs utöver grundläggande behörighet:
- legitimation som sjuksköterska,
- specialistsjuksköterskeexamen med inriktning kirurgisk vård,
- minst ett års yrkesverksamhet motsvarande heltid som specialistsjuksköterska efter avlagd examen,
- magisterexamen inom omvårdnadsvetenskap/vårdvetenskap, och
- godkända kunskaper i svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- värdera och syntetisera aktuell forskning inom valt område och problematisera detta i relation till huvudområdet omvårdnadsvetenskap,
- visa fördjupad ämnes- och metodkunskap inom valt område, och
- förklara forskningsetiska begrepp och teorier i relation till valt område.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- planera och genomföra ett självständigt arbete inom givna tidsramar,
- problematisera och formulera syfte, frågeställningar och/eller hypoteser i relation till tidigare forskning,
- genomföra en komplex analys av data och därefter sammanställa ett resultat med logisk struktur i relation till syftet,
- argumentera för val av design och vetenskaplig metod med utgångspunkt från ett kliniskt forskningsproblem, och
- diskutera ett vetenskapligt arbetes styrkor och svagheter och de argument som ligger till grund för resultaten.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- diskutera ett vetenskapligt arbete utifrån vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt arbetets kliniska relevans,
- visa medvetenhet om etiska principer och göra forskningsetiska överväganden avseende det egna arbetet, och
- identifiera behovet av ytterligare kunskap och ta ansvar för egen kunskapsutveckling.
Kursinnehåll
Kursen utgör det självständiga arbete som krävs för masterexamen i omvårdnadsvetenskap.
Kursens huvudsakliga innehåll är fördjupad tillämpning av vetenskapsteori, etik, och forskningsmetodik i ett självständigt arbete med relevans för omvårdnad inom kirurgisk verksamhet.
Undervisnings- och arbetsformer
Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt.
Arbetsformer i denna kurs är seminarier och självständiga studier under grupphandledning som leder fram till ett examensarbete.
Examination
Kursen examineras genom ett skriftligt självständigt arbete med efterföljande respondent- och opponentskap. Därutöver krävs aktivt deltagande i obligatoriska moment för godkänt på kursen. Med aktivt deltagande menas att studenten bidrar med arbete, inspel och/eller egna reflektioner med relevans för uppgiften. Formativ bedömning sker kontinuerligt inom de obligatoriska momenten. Dessa är seminarier och grupphandledning.
Det självständiga arbetet skrivs antingen på engelska som manuskript för publicering i internationell vetenskaplig tidskrift eller på svenska i uppsatsformat, men ska då vid examinationsseminariet presenteras på engelska.
Kursen får examineras ett obegränsat antal gånger av de studenter som inte uppnått godkänt resultat. I de fall studenten inte blir färdig med det självständiga arbetet inom kurstiden ges normalt ingen ytterligare möjlighet till fortsatt handledning. Studenten förväntas självständigt slutföra arbetet och lämna in arbetet vid nästkommande ordinarie examinationstillfälle. Revidering av det självständiga arbetet ska genomföras inom 6 månader efter examinationsseminariet. Om revidering inte har lämnats in inom 6 månader anges underkänt betyg.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.
Omexamination
Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination.
Examination för studenter med funktionsnedsättning
Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GKurslitteratur
Litteraturlista fastställs senast två månader före kursstart av programutskottet för barnmorske- och specialistsjuksköterskeprogrammen. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.
Övrig information
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till nämnden för utbildning på grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/ i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.
Om det finns synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för hälsa, medicin och vårdKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
IDES | Idéseminarium, termin 3 | 0.5 hp | U, G |
EXA1 | Examensarbete 1, termin 3 | 6 hp | U, G |
LIME | Litteratur- och metodseminarium, termin 3 | 1 hp | U, G |
EXA2 | Examensarbete 2, termin 4 | 5.5 hp | U, G |
OPPO | Opponentskap, termin 4 | 0.5 hp | U, G |
RESP | Respondentskap, termin 4 | 0.5 hp | U, G |
SEMA | Deltagande i framläggningsseminarier x 4, termin 4 | 1 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.