Samtal som arbetsmetod inom hälso- och sjukvård, 7.5 hp
To Use Talk and Interviewing in Health Care, 7.5 credits
8MM108
Huvudområde
OmvårdnadsvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Christina BaggensKursansvarig
Christina BaggensStudierektor eller motsvarande
Agneta KullbergKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | Obs! | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MMIN1 | Masterprogrammet i arbetsterapi/folkhälsovetenskap/fysioterapi/logopedi/medicinsk pedagogik/omvårdnadsvetenskap | 3 (HT 2019) | 201938-201940 | Svenska | Linköping, US | V | INSTÄLLD |
MMIN2 | Masterprogrammet i medicinsk vetenskap | 1 (HT 2019) | 201938-201940 | Svenska | Linköping, US | V | INSTÄLLD |
Huvudområde
OmvårdnadsvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Masterprogrammet i arbetsterapi/folkhälsovetenskap/fysioterapi/logopedi/medicinsk pedagogik/omvårdnadsvetenskap
- Masterprogrammet i medicinsk vetenskap
Särskild information
Möten mellan människor som upplever hälsoproblem av olika slag och sjuksköterskor är den grundläggande utgångspunkten för samtal inom hälso- och sjukvården. Kommunikation är nära sammankopplad med omvårdnad vilket betyder att den finns med i alla sjuksköterskans möten. Samtalet som arbetsmetod inom hälso- och sjukvård utgör en valbar kurs inom omvårdnadsvetenskap på avancerad nivå.
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs förutom grundläggande behörighet kandidatexamen alternativt yrkesexamen med relevans för omvårdnadsvetenskap 180 hp/120 p inklusive självständigt examensarbete arbete om 15 hp (C-uppsats eller motsvarande fördjupningsarbete) samt godkända kunskaper i Svenska minst 2 åk/etapp 2 med delat betyg, Svenska B/Svenska 2B, godkänt TISUS eller motsvarande samt Engelska minst 2 åk/etapp 2/Engelska A, TOEFL; pappersbaserat med minst 500p/datorbaserat med minst 173p/internetbaserat med minst 61p, eller motsvarande.Lärandemål
Den studerande skall efter fullgjord kurs:
- Visa fördjupad kunskap om kommunikationsteorier
- Genomföra och analysera bedömande, rådgivande, vårdande, och stödjande samtal i olika sammanhang (mottagningsmiljö, hemmiljö, telefon) och för individer i olika åldrar
- Ha fördjupad förmåga att bedöma en persons beredskap för att genomföra beteendeförändring
- Visa fördjupad förmåga till empatiskt professionellt förhållningssätt i möten med människor med olika bakgrund och i olika livssituationer
- Ha utvecklat ett vetenskapligt och kritiskt förhållningssätt till området
- Visa fördjupad kunskap om MI-metodens (Motivational Interviewing, Motiverande samtal) användande och genomförande inom specifikt vårdområde i olika hälso- och sjukvårdssammanhang
Kursinnehåll
Kursen innehåller fördjupning i:
- Teori och begrepp inom kommunikation, motivation och beteendeförändring
- Samtalsmetodik relevant för sjuksköterskans arbete som tex Motiverande samtal och counselling (rådgivande och stödjande)
- Förhållningssätt för att stärka empowerment
- Genomförande av svåra samtal av olika karaktär
- Hälso- och sjukvårdsrådgivning via telefon
Undervisnings- och arbetsformer
Vid Hälsouniversitetet bedrivs undervisning med Problembaserat Lärande (PBL) som pedagogisk filosofi och metod. PBL innebär att studenternas delaktighet i lärandet är i fokus. Att kunna söka och värdera ny kunskap och ompröva tidigare kunskap är viktigt under hela utbildningen.
Studenten tar eget ansvar för att bedöma vad han/hon behöver lära sig, genom att analysera och hantera verklighetsanknutna situationer som har anknytning till innehållet i kursen. Studenten söker kunskap, sovrar, tillämpar och värderar denna, samt utvärderar sitt eget lärande. Undervisningen är upplagd för att stimulera och stödja studentens utveckling av professionell kompetens och självständighet i lärande. Verklighetsanknutna situationer används som underlag för problembearbetning och för att skapa motivation och meningsfullhet i studierna. Studenter arbetar tillsammans i mindre grupper, dels för att träna samarbete, dels för att bidra till varandras lärande. Lärare verkar i PBL dels som handledare genom att utmana, följa och återkoppla studentens lärande, dels genom att bidra med kunskap på ett sätt som stimulerar och kompletterar. I undervisningen på denna kurs utnyttjas olika arbetsformer såsom arbete i basgrupp, föreläsningar, granskning av vetenskapliga artiklar, fältstudie, litteraturfördjupning och skriftlig sammanställning.
Examination
Deltagande i obligatoriska moment är en förutsättning för godkänt på kursen. Obligatoriska moment är basgruppsarbete och fältstudie.
Kursen examineras fortlöpande genom bedömning av skriftliga och muntliga individuella prestationer och prestationer i grupp, samt den skriftliga sammanställningen av litteraturfördjupningen.
Betygsskala
Tvågradig skala, äldre version, U, GKurslitteratur
Litteraturlista fastställs av institution/motsvarande senast två månader före kursstart av programutskott/programstudierektor.Övrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom ett år, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.Institution
Institutionen för medicin och hälsaKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
EXA1 | Tentamen | 3.5 hp | U, G |
BAS1 | Basgrupp | 1 hp | U, G |
FÄLT | Fältstudier | 0.5 hp | U, G |
FUPG | Fördjupningsuppgift | 2.5 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.