Samtal som arbetsmetod inom hälso- och sjukvård, 7.5 hp

To Use Talk and Interviewing in Health Care, 7.5 credits

8MM108

Alla nedanstående kurstillfällen är inställda.

Huvudområde

Omvårdnadsvetenskap

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Christina Baggens

Kursansvarig

Christina Baggens

Studierektor eller motsvarande

Agneta Kullberg
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF Obs!
MMIN1 Masterprogrammet i arbetsterapi/folkhälsovetenskap/fysioterapi/logopedi/medicinsk pedagogik/omvårdnadsvetenskap 3 (HT 2019) 201938-201940 Svenska Linköping, US V INSTÄLLD
MMIN2 Masterprogrammet i medicinsk vetenskap 1 (HT 2019) 201938-201940 Svenska Linköping, US V INSTÄLLD

Huvudområde

Omvårdnadsvetenskap

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • Masterprogrammet i arbetsterapi/folkhälsovetenskap/fysioterapi/logopedi/medicinsk pedagogik/omvårdnadsvetenskap
  • Masterprogrammet i medicinsk vetenskap

Särskild information

Möten mellan människor som upplever hälsoproblem av olika slag och sjuksköterskor är den grundläggande utgångspunkten för samtal inom hälso- och sjukvården. Kommunikation är nära sammankopplad med omvårdnad vilket betyder att den finns med i alla sjuksköterskans möten. Samtalet som arbetsmetod inom hälso- och sjukvård utgör en valbar kurs inom omvårdnadsvetenskap på avancerad nivå.

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen krävs förutom grundläggande behörighet kandidatexamen alternativt yrkesexamen med relevans för omvårdnadsvetenskap 180 hp/120 p inklusive självständigt examensarbete arbete om 15 hp (C-uppsats eller motsvarande fördjupningsarbete) samt godkända kunskaper i Svenska minst 2 åk/etapp 2 med delat betyg, Svenska B/Svenska 2B, godkänt TISUS eller motsvarande samt Engelska minst 2 åk/etapp 2/Engelska A, TOEFL; pappersbaserat med minst 500p/datorbaserat med minst 173p/internetbaserat med minst 61p, eller motsvarande.

Lärandemål

Den studerande skall efter fullgjord kurs:

  • Visa fördjupad kunskap om kommunikationsteorier
  • Genomföra och analysera bedömande, rådgivande, vårdande, och stödjande samtal i olika sammanhang (mottagningsmiljö, hemmiljö, telefon) och för individer i olika åldrar
  • Ha fördjupad förmåga att bedöma en persons beredskap för att genomföra beteendeförändring
  • Visa fördjupad förmåga till empatiskt professionellt förhållningssätt i möten med människor med olika bakgrund och i olika livssituationer
  • Ha utvecklat ett vetenskapligt och kritiskt förhållningssätt till området
  • Visa fördjupad kunskap om MI-metodens (Motivational Interviewing, Motiverande samtal) användande och genomförande inom specifikt vårdområde i olika hälso- och sjukvårdssammanhang

Kursinnehåll

Kursen innehåller fördjupning i:

  • Teori och begrepp inom kommunikation, motivation och beteendeförändring
  • Samtalsmetodik relevant för sjuksköterskans arbete som tex Motiverande samtal och counselling (rådgivande och stödjande)
  • Förhållningssätt för att stärka empowerment
  • Genomförande av svåra samtal av olika karaktär
  • Hälso- och sjukvårdsrådgivning via telefon

Undervisnings- och arbetsformer

Vid Hälsouniversitetet bedrivs undervisning med Problembaserat Lärande (PBL) som pedagogisk filosofi och metod. PBL innebär att studenternas delaktighet i lärandet är i fokus. Att kunna söka och värdera ny kunskap och ompröva tidigare kunskap är viktigt under hela utbildningen.

Studenten tar eget ansvar för att bedöma vad han/hon behöver lära sig, genom att analysera och hantera verklighetsanknutna situationer som har anknytning till innehållet i kursen. Studenten söker kunskap, sovrar, tillämpar och värderar denna, samt utvärderar sitt eget lärande. Undervisningen är upplagd för att stimulera och stödja studentens utveckling av professionell kompetens och självständighet i lärande. Verklighetsanknutna situationer används som underlag för problembearbetning och för att skapa motivation och meningsfullhet i studierna. Studenter arbetar tillsammans i mindre grupper, dels för att träna samarbete, dels för att bidra till varandras lärande. Lärare verkar i PBL dels som handledare genom att utmana, följa och återkoppla studentens lärande, dels genom att bidra med kunskap på ett sätt som stimulerar och kompletterar. I undervisningen på denna kurs utnyttjas olika arbetsformer såsom arbete i basgrupp, föreläsningar, granskning av vetenskapliga artiklar, fältstudie, litteraturfördjupning och skriftlig sammanställning.

Examination

Deltagande i obligatoriska moment är en förutsättning för godkänt på kursen. Obligatoriska moment är basgruppsarbete och fältstudie.
Kursen examineras fortlöpande genom bedömning av skriftliga och muntliga individuella prestationer och prestationer i grupp, samt den skriftliga sammanställningen av litteraturfördjupningen.

Betygsskala

Tvågradig skala, äldre version, U, G

Kurslitteratur

Litteraturlista fastställs av institution/motsvarande senast två månader före kursstart av programutskott/programstudierektor.

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom ett år, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.

Institution

Institutionen för medicin och hälsa
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
EXA1 Tentamen 3.5 hp U, G
BAS1 Basgrupp 1 hp U, G
FÄLT Fältstudier 0.5 hp U, G
FUPG Fördjupningsuppgift 2.5 hp U, G
Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.