Examensarbete - master/Logopedi, 30 hp
Master (two years) Thesis/Speech and Language Pathology, 30 credits
8MM121
Huvudområde
LogopediUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Inger Lundeborg Hammarström, Christina SamuelssonKursansvarig
Agneta KullbergStudierektor eller motsvarande
Agneta KullbergKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
MMIN1 | Masterprogrammet i arbetsterapi/folkhälsovetenskap/fysioterapi/logopedi/medicinsk pedagogik/omvårdnadsvetenskap | 2 (VT 2018) | 201804-201823 | Svenska | Linköping, US | O/V |
MMIN1 | Masterprogrammet i arbetsterapi/folkhälsovetenskap/fysioterapi/logopedi/medicinsk pedagogik/omvårdnadsvetenskap | 4 (VT 2018) | 201804-201823 | Svenska | Linköping, US | O/V |
Huvudområde
LogopediUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A2EKursen ges för
- Masterprogrammet i arbetsterapi/folkhälsovetenskap/fysioterapi/logopedi/medicinsk pedagogik/omvårdnadsvetenskap
Särskild information
Kursen utgör det självständiga arbete som krävs för magisterexamen inom logopedi. Examensarbetet ska fokusera på en problematik med inriktning mot vård som motiverar forskning inom huvudområdet och kan utformas för publikation i vetenskaplig tidskrift.
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs kandidatexamen alternativt yrkesexamen om minst 180 hp/120 p inklusive examensarbete om minst 15 hp eller motsvarande fördjupningsarbete, samt godkända kunskaper i Svenska minst 2 åk/etapp 2 med delat betyg, Svenska B/Svenska 2B, godkänt TISUS eller motsvarande samt Engelska minst 2 åk/etapp 2/Engelska A, TOEFL; pappersbaserat med minst 500p/datorbaserat med minst 173p/internetbaserat med minst 61p, eller motsvarande. För tillträde till kursen krävs ytterligare att man har förvärvat kunskaper inom vetenskaplig metod om minst 7,5hp eller motsvarande på avancerad nivå samt att innan slutbetyg kan ges på kursen ytterligare förvärvat kunskaper inom vetenskaplig metod om minst 7.5 hp , dvs minst 15 hp vid kursens slut.
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
- Tillämpa och visa en metodfördjupning inom ämnesområdet logopedi
- Tillämpa och visa en fördjupad analytisk förmåga och självständigt tänkande
- Tillämpa och visa en fördjupad förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera sina resultat.
- Kritiskt granska, värdera och diskutera det egna och andras examensarbeten.
- Kritiskt granska och värdera vetenskapliga artiklar inom ämnesområdet logopedi
- Kommunicera sina resultat till olika målgrupper
Kursinnehåll
Kursens huvudsakliga innehåll är fördjupad tillämpning av vetenskapsteori, etik, statistik (i förekommande fall) och forskningsmetodik i ett i huvudsak självständigt arbete med inriktning mot vård med relevans till huvudområdet.
Undervisnings- och arbetsformer
Vid Hälsouniversitetet bedrivs undervisning med Problembaserat lärande (PBL) som pedagogiska filosofi och metod. PBL innebär att studentens delaktighet i lärandet är i fokus.
I undervisningen på denna kurs ingår föreläsningar, seminarier samt självständiga studier under handledning som leder fram till en magisteruppsats.
Examination
Bedömning sker fortlöpande under kursens gång. Kursen examineras genom ett skriftligt självständigt arbete inom huvudområdet logopedi kombinerat med respondent- och opponentskap. Deltagande i obligatoriska seminarier är en förutsättning för godkänt på kursen.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har rätt att begära annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Omfattning av omexamination och förnyad bedömning av verksamhetsförlagd utbildning
För såväl omexamination som förnyad bedömning av verksamhetsförlagd utbildning gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination respektive första bedömningstillfället. Vid underkänt på verksamhetsförlagd utbildning får studenten göra detta moment ytterligare en gång. Tidpunkt för omprövning bedöms i varje enskilt fall men kan ske endast när lärare och handledare finns att tillgå.
Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till. I övrigt tillämpas Föreskrifter rörande examination och examinatorer enligt beslut vid Linköpings Universitet.
Antal examinationstillfällen
Resurskrävande examinationsformer är begränsade till sammanlagt fem gånger; d v s student som inte godkänts vid ordinarie examinationstillfälle har möjlighet att genomgå provet vid ytterligare fyra tillfällen. Därefter ges inget ytterligare tillfälle. Övriga examinationsformer har studenten rätt gå igenom ett obegränsat antal gånger. Tidpunkten för omexamination skall anges i början av varje termin. Den studerande har rätt att anmäla behov av stöd efter två underkända prov.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GKurslitteratur
Lista över relevant resurslitteratur av institution/motsvarande senast två månader före kursstart.Övrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att funktionshinder, etnicitet, genus och ålder framhålls som relevanta variabler för analys och diskussion.
Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom ett år, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.
Institution
Institutionen för klinisk och experimentell medicinKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
OPPO | Opponering | 0 hp | U, G |
OBL1 | Obligatoriska moment | 15 hp | U, G |
EXAM | Examination | 15 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.