Hälsa, kvalitet och interprofessionellt lärande, 7.5 hp

Health, Quality and Interprofessional Learning, 7.5 credits

8MM133

Huvudområde

Folkhälsovetenskap

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Margareta Kristenson

Kursansvarig

Karin Festin

Studierektor eller motsvarande

Agneta Kullberg
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
MMIN1 Masterprogrammet i arbetsterapi/folkhälsovetenskap/fysioterapi/logopedi/medicinsk pedagogik/omvårdnadsvetenskap 1 (HT 2017) 201735-201744 Svenska Linköping, US O

Huvudområde

Folkhälsovetenskap

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • Masterprogrammet i arbetsterapi/folkhälsovetenskap/fysioterapi/logopedi/medicinsk pedagogik/omvårdnadsvetenskap

Särskild information

Kursen är obligatorisk introduktionskurs i Masterprogrammet i arbetsterapi/folkhälsovetenskap/fysioterapi/logopedi/medicinsk pedagogik/omvårdnadsvetenskap.  

Förkunskapskrav

Kandidatexamen 180 hp eller motsvarande yrkesexamen 180 hp inklusive examensarbete om minst 15 hp (kandidatuppsats eller motsvarande fördjupningsarbete) med relevans för det huvudområde som examen kommer att tas ut i.  Därutöver krävs godkända kunskaper i svenska och engelska enligt bestämmelser för grundläggande behörighet för grundnivå, t.ex. Svenska 3/B och Engelska 6/A.

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • Analysera hälso- och sjukvårdens mål och organisation och relatera till mått på hälso- och sjukvårdens kvalitet och resultat,
  • förklara hur hälso- och sjukvården bedriver kvalitetsarbete,
  • analysera hur hälso- och sjukvårdens kvalitetsregister kan användas ,
  • redogöra för hur kvalitets- och resultatmått används inom hälso- och sjukvården.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • Kritiskt bearbeta och värdera hälso- och sjukvårdens resultat avseende effekter på hälsa och sjukdom, samt hur detta skiljer mellan grupper med olika livsvillkor,
  • kritiskt bearbeta centrala begrepp som hälsa och sjukdom, hälsofrämjande, sjukdomsprevention och kvalitet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • Tillämpa ett problembaserat och interprofessionellt arbetssätt och lärande. 

Kursinnehåll

Det huvudsakliga innehållet i kursen:

  • hälso- och sjukvårdens uppgift och mål
  • hälso- och sjukvårdens struktur och organisation
  • hälso- och sjukvårdens kvalitetsarbete (inklusive patientsäkerhet)
  • hälso- och sjukvårdens resultat och resultatredovisning
  • register avseende hälso- och sjukvårdens kvalitet och resultat.
  • teorier och centrala begrepp om hälsa, sjukdom, hälsoorienterad hälso-och sjukvård, omvårdnad, rehabilitering, sjukdomsförebyggande, etik ur respektive professions perspektiv
  • problembaserat och interprofessionellt lärande

Undervisnings- och arbetsformer

Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt. Utbildningarna är upplagda i ämnesintegrerade teman, i teoretiska och praktiska moment som varvas under hela utbildningen. Medicinska fakultetens utbildningar samverkar under utbildningstiden i återkommande interprofessionella moment.  Interprofessionellt lärande innebär att studenter från flera professioner lär med, om och av varandra. Denna arbetsform stimulerar och stödjer studentens utveckling av professionell kompetens, samt förbereder studenten för interprofessionellt lagarbete och samverkan i den kommande yrkesutövningen.

Undervisningsformerna i denna kurs består av basgruppsarbete, föreläsningar, seminarier och portfolio. 

Examination

Examination sker genom individuell skriftlig hemtentamen. Därutöver krävs aktivt deltagande i obligatoriska moment för godkänt på kursen. Med aktivt deltagande menas att studenten bidrar med arbete, inspel och/ eller egna reflektioner med relevans för uppgiften. Deltagande i basgruppsarbetet och seminarium utgör obligatoriska moment på kursen.

Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination.  

Individuell skriftlig hemtentamen får skrivas ett obegränsat antal gånger, av de studenter som inte uppnått godkänt resultat.

Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.

Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Kurslitteratur

Litteraturlista fastställs senast två månader före kursstart av programutskott för Masterprogrammet i arbetsterapi/folkhälsovetenskap/fysioterapi/ logopedi/medicinsk pedagogik/omvårdnadsvetenskap. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.

Övrig information

Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till Utbildningsnämnden för grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.

Kursen bedrivs på sådant sätt att kunskaper om kön, könsidentitet/uttryck, etnicitet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder uppmärksammas, synliggörs och kommuniceras i utbildningen.

Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/ i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.

Undervisningsspråket är svenska.

Institution

Institutionen för medicin och hälsa
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
SLP1 Slutprov 4 hp U, G
OBL1 Obligatoriskt moment 3.5 hp U, G
Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.