Hälsa, kvalitet och interprofessionellt lärande, 7.5 hp
Health, Quality and Interprofessional Learning, 7.5 credits
8MM133
Huvudområde
FolkhälsovetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Margareta KristensonKursansvarig
Karin FestinStudierektor eller motsvarande
Agneta KullbergKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
MMIN1 | Masterprogrammet i arbetsterapi/folkhälsovetenskap/fysioterapi/logopedi/medicinsk pedagogik/omvårdnadsvetenskap | 1 (HT 2017) | 201735-201744 | Svenska | Linköping, US | O |
Huvudområde
FolkhälsovetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Masterprogrammet i arbetsterapi/folkhälsovetenskap/fysioterapi/logopedi/medicinsk pedagogik/omvårdnadsvetenskap
Särskild information
Kursen är obligatorisk introduktionskurs i Masterprogrammet i arbetsterapi/folkhälsovetenskap/fysioterapi/logopedi/medicinsk pedagogik/omvårdnadsvetenskap.
Förkunskapskrav
Kandidatexamen 180 hp eller motsvarande yrkesexamen 180 hp inklusive examensarbete om minst 15 hp (kandidatuppsats eller motsvarande fördjupningsarbete) med relevans för det huvudområde som examen kommer att tas ut i. Därutöver krävs godkända kunskaper i svenska och engelska enligt bestämmelser för grundläggande behörighet för grundnivå, t.ex. Svenska 3/B och Engelska 6/A.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Analysera hälso- och sjukvårdens mål och organisation och relatera till mått på hälso- och sjukvårdens kvalitet och resultat,
- förklara hur hälso- och sjukvården bedriver kvalitetsarbete,
- analysera hur hälso- och sjukvårdens kvalitetsregister kan användas ,
- redogöra för hur kvalitets- och resultatmått används inom hälso- och sjukvården.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Kritiskt bearbeta och värdera hälso- och sjukvårdens resultat avseende effekter på hälsa och sjukdom, samt hur detta skiljer mellan grupper med olika livsvillkor,
- kritiskt bearbeta centrala begrepp som hälsa och sjukdom, hälsofrämjande, sjukdomsprevention och kvalitet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Tillämpa ett problembaserat och interprofessionellt arbetssätt och lärande.
Kursinnehåll
Det huvudsakliga innehållet i kursen:
- hälso- och sjukvårdens uppgift och mål
- hälso- och sjukvårdens struktur och organisation
- hälso- och sjukvårdens kvalitetsarbete (inklusive patientsäkerhet)
- hälso- och sjukvårdens resultat och resultatredovisning
- register avseende hälso- och sjukvårdens kvalitet och resultat.
- teorier och centrala begrepp om hälsa, sjukdom, hälsoorienterad hälso-och sjukvård, omvårdnad, rehabilitering, sjukdomsförebyggande, etik ur respektive professions perspektiv
- problembaserat och interprofessionellt lärande
Undervisnings- och arbetsformer
Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt. Utbildningarna är upplagda i ämnesintegrerade teman, i teoretiska och praktiska moment som varvas under hela utbildningen. Medicinska fakultetens utbildningar samverkar under utbildningstiden i återkommande interprofessionella moment. Interprofessionellt lärande innebär att studenter från flera professioner lär med, om och av varandra. Denna arbetsform stimulerar och stödjer studentens utveckling av professionell kompetens, samt förbereder studenten för interprofessionellt lagarbete och samverkan i den kommande yrkesutövningen.
Undervisningsformerna i denna kurs består av basgruppsarbete, föreläsningar, seminarier och portfolio.
Examination
Examination sker genom individuell skriftlig hemtentamen. Därutöver krävs aktivt deltagande i obligatoriska moment för godkänt på kursen. Med aktivt deltagande menas att studenten bidrar med arbete, inspel och/ eller egna reflektioner med relevans för uppgiften. Deltagande i basgruppsarbetet och seminarium utgör obligatoriska moment på kursen.
Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination.
Individuell skriftlig hemtentamen får skrivas ett obegränsat antal gånger, av de studenter som inte uppnått godkänt resultat.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GKurslitteratur
Litteraturlista fastställs senast två månader före kursstart av programutskott för Masterprogrammet i arbetsterapi/folkhälsovetenskap/fysioterapi/ logopedi/medicinsk pedagogik/omvårdnadsvetenskap. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.Övrig information
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till Utbildningsnämnden för grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.
Kursen bedrivs på sådant sätt att kunskaper om kön, könsidentitet/uttryck, etnicitet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder uppmärksammas, synliggörs och kommuniceras i utbildningen.
Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/ i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.
Undervisningsspråket är svenska.
Institution
Institutionen för medicin och hälsaKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
SLP1 | Slutprov | 4 hp | U, G |
OBL1 | Obligatoriskt moment | 3.5 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.