Hälsa, livskvalitet och funktionsförmåga som utfallsmått, 7.5 hp
Health, Quality of Life and Functional Ability - To Use as Outcome, 7.5 credits
8MM144
Huvudområde
FolkhälsovetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Barbro KreversKursansvarig
Evalill NilssonStudierektor eller motsvarande
Agneta KullbergKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
MMIN1 | Masterprogrammet i arbetsterapi/folkhälsovetenskap/fysioterapi/logopedi/medicinsk pedagogik/omvårdnadsvetenskap | 2 (VT 2019) | 201914-201923 | Svenska | Linköping, US | V |
MMIN1 | Masterprogrammet i arbetsterapi/folkhälsovetenskap/fysioterapi/logopedi/medicinsk pedagogik/omvårdnadsvetenskap | 4 (VT 2019) | 201914-201923 | Svenska | Linköping, US | V |
Huvudområde
FolkhälsovetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Masterprogrammet i arbetsterapi/folkhälsovetenskap/fysioterapi/logopedi/medicinsk pedagogik/omvårdnadsvetenskap
Särskild information
Kursen är valbar inom Mastersprogrammet i arbetsterapi, folkhälsovetenskap, logopedi, medicinsk pedagogik, omvårdnadsvetenskap, sjukgymnastik.
Förkunskapskrav
Kandidatexamen alternativt yrkesexamen, med relevans för kunskapsområdet t ex arbetsterapeut, folkhälsovetare, logoped, läkare, sjukgymnast, sjuksköterska, beteendevetare, dietist, kurator, psykolog, socionom, tandläkare om minst 180 hp inklusive självständigt examensarbete om 15 hp (c-uppsats eller motsvarnade fördjupningsarbete). Utöver ovan krävs godkända kunskaper i svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet tex Svenska B och Engelska A.
Lärandemål
Den studerande skall efter fullgjord kurs kunna:
Kunskap och förståelse
- Förklara begrepp och faktorer som har betydelse för utvärdering av hälsa, livskvalitet och funktionsförmåga
- Värdera studiedesign, mätmetoder och utfallsmått för hälsa, livskvalitet och funktionsförmåga
Färdighet och förmåga
- Utarbeta frågeformulär avseende hälsa, livskvalitet och/eller funktionsförmåga
- Använda modeller för klassifikation i relation till hälsa, livskvalitet och funktionsförmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Värdera forskningsresultat avseende generaliserbarhet, etik och nytta i relation till användning i hälso- & sjukvård, omsorg och samhälle
Kursinnehåll
- Begrepp och teoretiska modeller avseende hälsa, livskvalitet och funktionsförmåga
- Studiedesign
- Mätteori och mätmetod
- Olika typer av utfallsmått och -data avseende hälsa, livskvalitet och funktionsförmåga som används inom hälso- & sjukvård, omsorg, samhälle, forskning t ex självrapporterade, observerade, registerdata
- Enkätkonstruktion
- Hälsoekonomi
Undervisnings- och arbetsformer
Hälsouniversitetets utbildningar har en pedagogisk profil där det studentcentrerade, problembaserade lärandet står i centrum. Det innebär att studenterna ges eget ansvar för, bearbetar och utforskar aktuellt innehåll i utbildningen. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verksamhetsanknutna situationer dels för att träna samarbete, dels för att bidra till varandras lärande. Utbildningarna är upplagda i ämnesintegrerade teman och teoretiska och praktiska moment varvas under hela utbildningen. Hälsouniversitetets utbildningar samverkar i integrationsmoment där interprofessionellt lärande innebär att studenter från flera professioner lär om och med varandra.
Den pedagogiska profilen och integrationsmomenten stimulerar och stödjer studentens utveckling av professionell och interprofessionell kompetens och förbereder studenten för ett väl fungerande samarbete i kommande yrkesliv.
I undervisningen på denna kurs utnyttjas föreläsningar, seminarier, basgruppsarbete och gruppuppgifter.
Den personliga och professionella utvecklingen dokumenteras i den individuella portfolion.
Examination
Bedömning sker fortlöpande under kursens gång och grundas på samtliga obligatoriska moment.
Obligatoriska moment är basgruppsarbete och seminarier.
Examination
Kursen examineras med en individuell skriftlig hemtentamen.
Omfattning av omexamination
För omexamination gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination.
Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till. I övrigt tillämpas Föreskrifter rörande examination och examinatorer enligt beslut vid Linköpings Universitet.
Antal examinationstillfällen
Resurskrävande examinationsformer är begränsade till sammanlagt fem gånger; d v s student som inte godkänts vid ordinarie examinationstillfälle har möjlighet att genomgå provet vid ytterligare fyra tillfällen. Därefter ges inget ytterligare tillfälle. Övriga examinationsformer har studenten rätt gå igenom ett obegränsat antal gånger. Tidpunkten för omexamination skall anges i början av varje termin. Den studerande har rätt att anmäla behov av stöd efter två underkända prov.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GKurslitteratur
Litteraturlista fastställs av ansvarig institution/programutskott senast två månader före kursstart. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.Övrig information
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att funktionshinder, etnicitet, genus och ålder framhålls som relevanta variabler för analys och diskussion.
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig och vid behov till kvalitetskommittén om det rör generell utveckling och förbättring.
Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom ett år, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.
Institution
Institutionen för medicin och hälsaKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
SLP1 | Slutprov | 4 hp | U, G |
OBL1 | Obligatoriska moment | 3.5 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.