Organisera och leda för hälsa i arbetsliv och välfärdssystem, 7.5 hp

Organizing/Leading for Health in Work Life and Social Insurance , 7,5 credits, 7.5 credits

8MM146

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Christian Ståhl

Kursansvarig

Christian Ståhl

Studierektor eller motsvarande

Agneta Kullberg
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
MMIN1 Masterprogrammet i arbetsterapi/folkhälsovetenskap/fysioterapi/logopedi/medicinsk pedagogik/omvårdnadsvetenskap 1 (HT 2016) Svenska Linköping, US V

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • Masterprogrammet i arbetsterapi/folkhälsovetenskap/fysioterapi/logopedi/medicinsk pedagogik/omvårdnadsvetenskap

Särskild information

Kursen bedrivs på avancerad nivå och vänder sig till personer som vill fördjupa sina kunskaper om teorier, modeller och empirisk kunskap kring hälsa i arbetslivet, sjukskrivning, rehabilitering och återgång i arbete och utgör en generell kurs för studenter som ämnar ta en masterexamen. Kursen utgör en valbar programkurs i masterprogrammet i Arbetsterapi/Folkhälsovetenskap/Logopedi/Medicinsk pedagogik/Omvårdnadsvetenskap/Sjukgymnastik.

Förkunskapskrav

Kandidat-, eller yrkesexamen med relevans för kunskapsområdet t.ex. arbetsterapeut, folkhälsovetare, logoped, läkare, sjukgymnast, sjuksköterska, beteendevetare, biomedicinsk analytiker, dietist, kurator, psykolog, socionom, tandläkare om minst 180 hp inklusive självständigt examensarbete om 15 hp (C-uppsats eller motsvarande fördjupningsarbete). Utöver ovan krävs godkända kunskaper i svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå.

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • identifiera vilka aktörer som är delaktiga i sjukskrivnings- och rehabiliteringsprocesser, samt förklara hur och när de kan bli involverade i dessa
  • redogöra för relevant lagstiftning inom arbetsmiljö- och socialförsäkringsområdet
  • identifiera bestämningsfaktorer för arbetsförmåga och anställningsbarhet, i relation till kön, etnicitet och socioekonomisk position

Färdighet och förmåga

  • analysera hur arbetslivets ledning, organisation och arbetsvillkor sammanhänger med chefers och övriga anställdas hälsa och arbetsförmåga
  • förklara hur individers arbetsförmåga kan påverka deras möjligheter till deltagande i arbetslivet

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera kring hälsa och sjukdom i arbetsliv och välfärdssystem ur ett etiskt perspektiv.

Kursinnehåll

Det huvudsakliga innehållet i kursen:

  • Arbetsorganisation och ledarskap – vad som karakteriserar en hälsofrämjande arbetsplats
  • arbetsförhållandens påverkan på hälsa och arbetsförmåga
  • från diagnos till arbetsförmåga och anställningsbarhet ur teoretiska och empiriska perspektiv
  • det svenska socialförsäkringssystemets uppbyggnad och funktionssätt vid sjukdom och arbetslivsinriktad rehabilitering, i jämförelse med motsvarande system i andra länder.

Undervisnings- och arbetsformer

Inom Hälsouniversitetet utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för, bearbetar och utforskar aktuellt innehåll i utbildningen. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt.
Undervisningsformerna i denna kurs är basgrupp, föreläsningar och seminarier.

Examination

Basgruppstillfällen och seminarier är obligatoriska moment.
Kursen examineras individuellt genom skriftlig hemtentamen och muntlig redovisning.

Omfattning av omtentamen
För omtentamen gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination.

Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran 
rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot 
det.

Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till. I övrigt tillämpas Föreskrifter 
rörande examination och examinatorer enligt beslut vid Linköpings Universitet.

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Kurslitteratur

Resurslista fastställs senast två månader före kursstart av programutskott. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.

Övrig information

Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till grundutbildningsnämnden om det rör generell utveckling och förbättring.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att funktionshinder, etnicitet, genus och ålder framhålls som relevanta variabler för analys och diskussion.

Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom ett år, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.

Institution

Institutionen för medicin och hälsa
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
SLP1 Slutprov 4 hp U, G
OBL1 Obligatoriska moment 3.5 hp U, G
Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.