Lärande och undervisning i hälso- och sjukvårdsutbildningar, 7.5 hp
Learning and Teaching in Health Care Educations, 7.5 credits
8MM149
Huvudområde
Medicinsk pedagogikUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursStudierektor eller motsvarande
Agneta KullbergKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
MMIN1 | Masterprogrammet i arbetsterapi/folkhälsovetenskap/fysioterapi/logopedi/medicinsk pedagogik/omvårdnadsvetenskap | 1 (HT 2016) | Svenska | Linköping | V |
Huvudområde
Medicinsk pedagogikUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Masterprogrammet i arbetsterapi/folkhälsovetenskap/fysioterapi/logopedi/medicinsk pedagogik/omvårdnadsvetenskap
Särskild information
Kursen behandlar pedagogiska processer som ligger till grund för formandet av professionell identitet och för professionsutövning inom hälso- och sjukvården. Kursen vänder sig framför allt till lärare och handledare verksamma inom hälso- och sjukvårdens professionsutbildningar och verksamhetsförlagd utbildning. Kursen ingår som en del i en masterexamen i medicinsk pedagogik.
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs kandidatexamen eller alternativt yrkesexamen med relevans för det huvudområde som examen kommer att tas ut i; t.ex. arbetsterapeut, logoped, audionom, sjukgymnast, sjuksköterska, folkhälsovetare, läkare, beteendevetare, dietist, psykolog, socionom, tandläkare, om minst 180 hp/120 p inklusive självständigt examensarbete om minst 15 hp (C-uppsats eller motsvarande fördjupningsarbete). Därutöver krävs godkända kunskaper i svenska och engelska enligt bestämmelser för grundläggande behörighet för grundnivå, t. ex Svenska 3/B och Engelska 6/A.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna:
- Karaktärisera och jämföra olika teoretiska perspektiv på lärande och dess implikationer för lärande inom hälso- och sjukvården
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna:
- Identifiera och problematisera förutsättningar och pedagogiska metoder för utveckling av praktiska färdigheter i hälso- och sjukvården.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna:
- Identifiera och problematisera pedagogiska arbetsmetoder inom problembaserat lärande
- Identifiera konsekvenser av bedömning och examination för studenters lärande
Kursinnehåll
- Teorier om lärande
- Handledningsmodeller och reflektionsmodeller
- Studentcentrerat lärande särskilt PBL
- Interprofessionellt lärande
- Examination och bedömning
- Lärarrollen i studentcentrerad utbildning
Undervisnings- och arbetsformer
Inom Hälsouniversitetet utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för, bearbetar och utforskar aktuellt innehåll i utbildningen. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt. Utbildningarna är upplagda i ämnesintegrerade teman, i teoretiska och praktiska moment som varvas under hela utbildningen. Hälsouniversitetets utbildningar samverkar i integrationsmoment där interprofessionellt lärande innebär att studenter från flera professioner lär med, om och av varandra. Arbetsformer och integrationsmoment stimulerar och stödjer studentens utveckling till professionell och interprofessionell kompetens samt förbereder studenten för samarbete i kommande yrkesliv.
I undervisningen i denna kurs förekommer arbetsformer såsom föreläsningar, seminarier och arbete i basgrupp. Den personliga och professionella utvecklingen dokumenteras i den individuella portfolion.
Examination
Kursen examineras genom seminarier och individuella skriftliga inlämningsuppgifter
Obligatoriska moment i denna kurs är basgruppsarbete, inlämningsuppgifter och seminarier
Omfattning av omtentamen
Tidpunkt för omtentamen skall anges i början av varje termin. För omtentamen gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination. Omtentamen får skrivas ett obegränsat antal gånger, av de studenter som inte uppnått godkänt resultat.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det
Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GKurslitteratur
Resurslista fastställs senast två månader före kursstart av programutskottet. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.Övrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursutvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag till återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till grundutbildningsnämnden om det rör generell utveckling och förbättring.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom ett år, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället
Institution
Institutionen för medicin och hälsaKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
SLP1 | Slutprov | 4 hp | U, G |
OBL1 | Obligatoriska moment | 3.5 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.